|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۲
کد خبر: ۲۳۶۹۹۷
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۸
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: مجمع تشخیص مصلحت نظام در این دوره جدید مشکلی دارد و آن هم این است که مجمع هنوز سرخط نیامده است و بخشی از آن هم به دلیل بیماری و کسالت آیت‌الله هاشمی شاهرودی رئیس مجمع است که ان‌شاءالله شفا بگیرند و با قدرت مجمع را مدیریت کنند.
یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می‎گوید ما می‎توانیم CFT را به‎صورت مشروط و تا آنجا که مخالف احکام اسلامی و قانون اساسی نباشد، بپذیریم چراکه اگر به آن نپیوندیم با تحریم‎ها و مشکلات بیشتری مواجه می‎شویم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست خبری خود در ایرناپلاس درباره رد CFT از سوی شورای نگهبان، گفت: این روزها مسأله FATF که چهار قانون را در بر می‎گیرد، نقل محافل و مجالس سیاسی شده‎ است. در گذشته نیز مانند این کنوانسیون‎ها تصویب و رد شده‏ اما اتفاقی نیفتاده ‎است. ظاهرا ایران در لیست کشورهای پرریسک در این کنوانسیون قرار گرفته ‎چون به FATF نپیوسته ‎است. بعضی‎ها پیوستن به این کنوانسیون را با مسائلی مانند برجام و ... خلط می‎کنند که ممکن است مخالف اعتقادات ما باشد.

باهنر همچنین ادامه می‎دهد: ما به‎طور مثال به اعلامیه حقوق بشر پیوسته‎ایم اما اعلام کرده‎ایم آن را تا جایی قبول داریم که قانون اساسی به ما اجازه می‎دهد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت در ادامه به امکان مشروط کردن بخش‎هایی از این قانون توسط مجلسی‎ها اشاره می‎کند و می‎گوید: ممکن است همه این قانون با اعتقادات، احکام اسلامی و قانون اساسی ما همسو نباشد اما ما می‎توانیم آن را به صورت مشروط قبول کنیم چراکه در غیر این صورت با تحریم‎ها و مشکلات بیشتری مواجه می‎شویم.

او همچنین درباره امکان تصویب این لایحه، تصریح می‎کند: من با برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی صحبت‎ کرده‎ام، برخی نمایندگان معتقدند به‎دلیل ایراداتی که شورای نگهبان گرفته ‎است، این لایحه دیگر قابل اصلاح نیست و برخی هم معقتدند می‎توان آن را اصلاح کرد. کنوانسیون هم که به‎خاطر رفت و برگشت‎های این لایحه بین شورای نگهبان و مجلس، مهلت ایران را چهارماه تمدید کرده ‎است. بنابراین در صورتی هم که شورای نگهبان و مجلس با هم به مشکل بربخورند این لایحه به مجمع تشخیص می‎آید و ما می‎توانیم آنجا تصمیم مناسبی بگیریم.

باهنر در ادامه می‎افزاید: من فکر می‎کنم ما می‎توانیم این قانون را بپذیریم و بگوییم تا جایی که قانون اساسی و احکام اسلامی اجازه بدهد، به آن پایبند هستیم.

**مجمع تشخیص هنوز سر خط نیامده است

در ادامه این نشست خبری، خبرنگار ایرناپلاس، پرسید: تبصره 4 ماده 52 قانون انتخابات مجلس که مربوط به محدوده نظارت استصوابی شورای نگهبان است، 22 اسفند سال 95 بعد از چند بار رفت و برگشت بین شورای نگهبان مجلس برای تصمیم گیری نهایی به مجمع تشخیص ارجاع شد ولی چرا بعد از گذشت یک سال و هشت ماه این طرح هنوز در مجمع تعیین و تکلیف نشده است؟

باهنر در پاسخ به این پرسش گفت: مجمع درباره انتخابات سیاست‌های کلی را به تصویب رسانده است که به تأیید مقام معظم رهبری رسیده و از سوی ایشان ابلاغ شده و باید اجرا شود. بنابراین قانون انتخابات به شکل جامع و بر اساس آن، باید اصلاح شود. گویا دولت لایحه را در این زمینه تصویب کرده و نمایندگان مجلس نیز طرح جامع درباره سایر انتخابات‌ها را تهیه کرده‌اند که این‌ها در کشاکش بررسی است. نهایتا هر یک از این‌ها باید با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری منطبق شود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: مجمع تشخیص مصلحت نظام در این دوره جدید مشکلی دارد و آن هم این است که مجمع هنوز سرخط نیامده است و بخشی از آن هم به دلیل بیماری و کسالت آیت‌الله هاشمی شاهرودی رئیس مجمع است که ان‌شاءالله شفا بگیرند و با قدرت مجمع را مدیریت کنند.

باهنر افزود: رهبری در حکم این دوره مجمع، پیوستی را با آن ابلاغ کردند که بر اساس این پیوست، تغییراتی در ساختار مجمع رخ داد. مثلا مرکز استراتژیک منحل شده یا نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های نظام که پیشتر بر عهده مجمع بود به هیأتی واگذار شده است که مجمع باید اعضای آن را انتخاب کند. در حال حاضر، مجمع اعضای این هیأت 15 نفره را انتخاب کرده است.

وی ادامه داد: در واقع مجمع در گذشته سیاست نویس بود اما امروز سیاستگذار هم هست. یعنی سیاست‌گذاری، اجرا و نظارت بر سیاست‌های کلی نظام که در حال انجام است که البته دیر شده. آیین نامه نظارت بر حسن اجرای سیاست‌ها باید با حضرت آقا هماهنگ شود.

باهنر تأکید کرد: این مورد خاص(تبصره 4 ماده 52 قانون انتخابات مجلس) نیز باید در مجموعه سیاست‌های کلی نظام حل شود، نه اینکه به شکل موردی بررسی شود. بعلاوه من معتقدم جامعه مسائل مهم تری دارد.

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به اینکه آیا این مصوبه از دستور خارج شد است یا نه، گفت: خیر از دستور خارج نشده است اما معطل می‌شود.

**برخی تصور می‌کنند احزاب برای نظام مضرند
باهنر همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا نواصولگرایی می‌تواند منجی اصولگرایان باشد یا نه، توضیح داد: نمی‌دانم عبارت منجی و یا اینکه اصولگرایی نیازمند یک نجات غریق است تا چه حد صحیح است! این عبارت‌ها جای تأمل دارد. من هنوز توفیق پیدا نکردم مانیفست نواصولگرایی را مطالعه کنم. اما لازم است بگویم ما به عنوان اصولگرایان باید به دنبال محتوا باشیم. ما بیش از آنکه به شکل‌ها بپردازیم، بر روی محتوا حساسیم. طی 40 سال گذشته، جناح‌های سیاسی با اس‌ها و عناوین مختلفی شناخته شده‌اند. به همین دلیل نباید روی واژه‌ها توقف کنیم، اینها شفا نمی‌دهد.
رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در ادامه تأکید کرد: آنچه من را نگران می‌کند آینده مردم سالاری دینی، به عنوان بزرگترین ارثیه امام(ره) و شهدا برای ما در نبود احزاب فراگیر است. هرچند 200-300 حزب در کشور وجود دارد، اما اینها جزایر کوچک‌اند و تا به یکدیگر پیوند نخورند، نمی‌توانند کاری از پیش ببرند. نواصولگرایی نیز، از همین گروه‌هاست.
این چهره سیاسی اصولگرا با بیان اینکه در آستانه انتخابات مجلس نهم با کمک جامعه روحانیت، چیزی با عنوان بایدها و نبایدهای اصولگرایی تدوین کردیم که شبیه به مانیفست اصولگرایی است، تأکید کرد: اینها باید تبدیل به مانیفست شود تا بتوان به طور دقیق مشخص کرد چه کسی اصولگرا و چه کسی اصلاح‌طلب است.
وی ادامه داد: برخی تصور می‌کنند احزاب برای نظام مضرند، در حالی که احزاب در چارچوب نظام‌اند. البته درگذشته برخی از احزاب رفتارهای رادیکالی نشان دادند و می‌خواستند با نظام مقابله کنند که قطعا نیروهای امنیتی در مقابل آن‌ها خواهند ایستاد. با این حال معتقدم راه علاج نظام مردم سالاری دینی، وجود احزاب در چارچوب نظام است.

اگر به جای آقای یزدی بودم قبل از نامه‌نگاری جلسه می‌گذاشتم

باهنر در پاسخ به سوالی درباره نامه آیت‌الله یزدی به آیت‌الله شبیری زنجانی و پیامدهای آن برای اعتبار حوزه گفت: متأسفانه اخیرا اتفاقاتی افتاده که اگر نمی‌افتاد بهتر بود. مثلا آقای رحیم پور ازغدی در نقد حوزه مباحثی داشتند و برخی پیگیری کردند و دیگر اشکالی بود که آیت‌الله مکارم به برخی احکام قوه قضائیه گرفت و علنی شد و در آخر نامه آیت‌الله یزدی به آیت الله شبیری زنجانی که رسانه‌ای شد. معتقدم این کارها پیش از رسانه‌ای شدن راه‌های دیگری هم وجود دارد، البته من قصد تکلیف به کسی را ندارم اما اگر جای آقای یزدی بودم پیش از رسانه‌ای شدن موضوع، حتما جلسه می‌گذاشتم، استدلال و بحث می‌کردم. اصل نامه و اینکه مراجع به یکدیگر تذکر بدهند یا نکاتی را به یکدیگر یادآوری کنند، ایرادی ندارد اما نباید یک موضوع جناح‌بندی شود، اینگونه لشکرکشی‌ها را به مصلحت نمی‌دانم.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره توافق اصلاح طلبان و اصولگرایان بر سر علی لاریجانی برای انتخابات ریاست جمهوری 1400، گفت: طرح مسائل انتخاباتی را حتی انتخابات مجلس که سال آینده برگزار می‌شود، مصلحت نمی‌دانم. ما در گذشته، هر سال در کشور انتخابات داشتیم و از آنجایی که انتخابات در سرنوشت مردم موثر است، مردم روی آن حساس هستند. بنابراین در هر انتخابات، چند ماه قبل و بعد از آن فضای کشور درگیر انتخابات و ملتهب بود.

دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین ادامه داد: لذا ما انتخابات‌ها را دوتا دوتا بر هم منطبق کردیم. یکی از دلایل اصلی‌اش این بود که فضای کشور همیشه، انتخاباتی نباشد. اگر در احزاب و محافل سیاسی، در این باره بحث شود ایرادی ندارد اما نباید رسانه‌ای بشود.

وی در ادامه اظهار داست: برخی از کاندیداها در حال گرم کردن خود هستند و این موضوع در احزاب، اتفاق خوبی است.

باهنر درباره توافق بر سر کاندیداتوری لاریجانی تأکید کرد: هرچند ایشان چهره و شخصیت قابل بررسی و قابل تأمل است اما اظهار نظر درباره آن زود است و بنده در شرایط فعلی موضعی ندارم که ایشان برای انتخابات به میدان بیایند یا نه، چراکه انتخابات باید دیگرانی باشند که امکان مقایسه فراهم باشد. این مناظره‌هایی که در انتخابات پیش می‌آید خیلی از مردم آن را تماشا می‌کنند و مردم هم رأی می‌دهند و اما هرکس توانست دیگری را لوله کند، پیروز می‌شود. من این برنامه‌های تلوزیونی به همراه شومن‌ها را که می‌بینم و به شوخی می‌گویم که اگر شورای نگهبان کمی دیگر شل بگیرد چند سال آینده یک شومن رییس‌جمهور ما می‌شود.

باهنر در پاسخ به پرسشی درباره اقدامات ایران در مقابله با اعمال تحریم از سوی ایالات متحده آمریکا گفت: ترامپ به دنبال بجنگ تا بجنگیم است اما از مواضع خود عدول کرده است. تفاوت تحریم های کنونی با تحریم های قبل در این است که تحریم‌های گذشته چهار قطعنامه شورای امنیت را همراه داشت اما امروز اقدام ترامپ عدول از قطع نامه سازمان ملل است.

این چهره سیاسی اصولگرا با بیان اینکه تحریم‌ها هم جدی است، ادامه داد: دولت باید خود را برای یک مقطع زمانی، مجهز کند. نیازها و منابع ارزی‌مان قاعدتا باید در جداولی بررسی شود و اطمینان دارم تا یک سال آینده در بحث کالاهای اساسی و دارو مشکلی نداریم اما اینکه درآمدهای ما دستخوش تغییر می‌شود یا نه باید بگوییم، بله.

وی افزود: ما باید تحریم‌ها را دور بزنیم و هزینه‌هایمان برای دور زدن تحریم ها بیشتر خواهد شد، به همین دلیل باید طرح و برنامه وجود داشته باشیم. قضیه این است که الان یک نبرد رسانه‌ای و اقتصادی ایجاد شده که کدام طرف زودتر جا می‌زند؛ حتی زمان اوباما خود او گفته بود همراهان ما تحمل بیش از چند ماه تحریم را ندارند. کما اینکه امروز عقب نشینی‌هایی کرده‌اند و ما مطمئنیم که سیاست آقای ترامپ، قابل استمرار نیست و اگر به این جمع‌بندی می‌رسید که لشکرکشی می‌تواند ایران را از پا در آورد این کار را می‌کرد. ما باید یک دوران مدیریت گذار از تحریم را داشته باشیم و شفاف‌تر با مردم صحبت کنیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین