|
|
امروز: شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۶
کد خبر: ۲۳۶۹۳۴
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳
موضوع مهم در این میان آنست که اتحادیه اروپا با هیچ کشوری از درون این اتحادیه در فهرست کشورهای هفت گانه نیست. این بدان معنی است که ترامپ از عملکرد اتحادیه اروپا در قبال خروجش از برجام و شروع تهدیدات تازه علیه ایران به شدت ناراضی است و اصرار دارد فوراً تلافی کند.
روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:بزرگداشت روزهای تاریخی و مرور مناسبت‌ها این خاصیت را دارد که به نسل جدید و کسانی که در روزهای انقلاب نبوده‌اند تا دریابند کشور از چه مهلکه‌ای نجات یافته و به برکت مجاهدات حق طلبانه ملت ایران چه گردنه‌های سخت و سرنوشت سازی را پشت سر گذاشته، یادآور می‌شود که این انقلاب و نظام به سادگی به دست نیامده و لازم است برای حراست از آن با تمامی توان و ظرفیت خود وارد صحنه شوند. اگر تا دیروز آمریکا می‌توانست سایر کشورها را برای ایجاد یک اجماع جهانی علیه ایران تهدید یا تطمیع کند و قطعنامه‌های مورد نظر خود علیه ایران را به ا مضای دیگران هم برساند، امروز ترامپ، مایک پمپئو و جان بولتون فریاد اعتراض خود را سر داده‌اند که چرا دیگران و حتی متحدان همیشگی واشنگتن از سیاست‌های کاخ سفید اطاعت نمی‌کنند و علیه ایران به همدستی با ترامپ وارد عمل نشده‌اند؟ پیش از این قرار بود با فشارهای دارودسته ترامپ، از امروز تحریمهای شدید علیه ایران عملیاتی شود و مهم‌تر از همه اینکه میزان صادرات نفت ایران به صفر برسد. حالا به چند دلیل عمده، آمریکای ترامپ به شدت عقب نشینی کرده و 8 کشور خریدار نفت ایران را مستثنی کرده است.

1- با فضاسازی آمریکا و برخی رسانه‌ها و رژیم‌های فاسد آمریکا آنچنان التهابی در بازار جهانی نفت به وجود آمد که احتمال آنکه قیمت نفت در مقیاس جهانی به یکصد دلار در هر بشکه برسد، چندان دور از ذهن نبود.

2- هشت کشوری که از این تصمیم ترامپ مستثنی شده اند، همگی جزو فهرست کشورهائی هستند که مناسبات نزدیکی با واشنگتن دارند ولی در عین حال از روابط با ایران هم دارای منافعی عمده هستند که به سادگی قابل چشم پوشی نیست. برخی از آنها اعلام کرده‌اند که از این بابت به شدت متضرر می‌شوند و ارقام آن را نمی‌توان نادیده گرفت.

3- انزوای آمریکای ترامپ حتی درون مرزهای جغرافیائی آمریکا یک هشدار جدی و استراتژیک را نمایان کرده و جمهوریخواهان آمریکا به شدت نگرانند که در انتخابات روز سه شنبه (فردا) در آمریکا که قرار است نمایندگان کنگره مشخص شوند، تصمیمات ابلهانه ترامپ و تایید همیشگی جمهوریخواهان بر سبد رای آنها قطعاً اثرگذار خواهد بود و جامعه آمریکا بر اثر فشارهای ایجاد شده ممکن است تصمیم دیگری درباره ترکیب نمایندگان کنگره بگیرند و مانع دستیابی مجدد جمهوریخواهان به اکثریت در سنا و مجلس نمایندگان شوند. این یعنی افول قدرت جمهوریخواهان و آغاز دوره تازه‌ای از مصائب ترامپ درون ساختار قدرت آمریکا.

موضوع مهم در این میان آنست که اتحادیه اروپا با هیچ کشوری از درون این اتحادیه در فهرست کشورهای هفت گانه نیست. این بدان معنی است که ترامپ از عملکرد اتحادیه اروپا در قبال خروجش از برجام و شروع تهدیدات تازه علیه ایران به شدت ناراضی است و اصرار دارد فوراً تلافی کند. لکن مهم این است که سردی روابط دو سوی آتلانتیک هرگز تا این اندازه محسوس و آشکار نبوده است. جنگ تعرفه‌ها دوستان چندانی برای کاخ سفید در خارج از مرزها باقی نگذاشته و بسیاری از کشورها را به سمت و سوی تدابیر پیشگیرانه و حتی مقابله‌گرانه با هدف تلافی سیاست‌های واشنگتن کشانده است.

این فقط یک سیاست خصمانه علیه ایران نیست بلکه ترامپ با رفتارهای خلاف عقل خود هر بار «میخی بر تابوت ابرقدرتی آمریکا» می‌کوبد و روشی را در پیش گرفته که همین حالا به انزوای آمریکا حتی در میان دوستان و متحدانش منجر شده است. اینکه تداوم این سیاست‌ها چه پیامد مثبتی برای آمریکا داشته، سوالی است که تاکنون پاسخ روشن و قانع‌کننده‌ای برای آن ارائه نشده و همین پدیده باعث شده که زنگ‌های خطر درون جامعه آمریکا به صدا در آید. نامه سرگشاده 350 تن از مدیران رسانه‌ها به ترامپ، نامه سرگشاده طیف وسیعی از سیاستمداران سابق به ترامپ، هشدارهای جدی چهره‌های سرشناس به ترامپ، همه و همه نشانگر احساس خطر جدی در آمریکا نسبت به مسائلی هستند که برای تحقق آنها بدون کمترین بهره و فایده‌ای برای جامعه و منافع آمریکا، مرتباً اصرار و تاکید می‌شود. اگرچه مقامات سابق آمریکا عموماً در قبال سیاست‌های خارجی ساکت بوده‌اند، ولی هشدارهای اخیر اوباما، جان کری و برخی دیگر از سیاستمداران سابق نشان می‌دهد اوضاع آمریکا به شدت نگران‌کننده است و ترامپ به ابزاری برای انزوای کاخ سفید و شکست آمریکا تبدیل شده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین