|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۷
کد خبر: ۲۳۶۸۷۷
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۱
«نوام چامسکی»، نظریه‌پرداز و اندیشمند سرشناس آمریکایی در مصاحبه‌ای گفته آشفتگی اجتماعی در جامعه آمریکا ظرف ۴۰ سال گذشته شدیداً افزایش پیدا کرده است.
 «نوام چامسکی»، نظریه‌پرداز و اندیشمند سرشناس آمریکایی در مصاحبه‌ای گفته آشفتگی اجتماعی در جامعه آمریکا ظرف ۴۰ سال گذشته شدیداً افزایش پیدا کرده است.

«نوام چامسکی»، نظریه‌پرداز، اندیشمند و زبان‌شناس سرشناس آمریکایی در مصاحبه‌ای به تشریح روند رو به رشد آشفتگی‌های اجتماعی در جامعه آمریکا ظرف 40 سال گذشته پرداخته است.

چامسکی در اظهارنظر درباره تیراندازی اخیر در یک کنیسه یهودیان در «پیتزبورگ» ایالت فلوریدا گفت: «آنچه شاهد آن هستیم احیای تنفر، خشم و ترس است که سخنان افراطی مقام‌ها به بخش زیادی از آن دامن می‌زند.»

این نویسنده و استاد دانشگاه آمریکایی در ادامه بدون ذکر نام «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا رفتارهای او را یکی از دلایل گسترش گفتمان خشونت و تفکر در جامعه آمریکا دانست. وی گفت: «همه اینها به علاوه تمجید از کسی که به یک خبرنگار تنه زده، باعث می‌شود سطح خشونت و ترس افزایش پیدا کند.»

دونالد ترامپ اخیراً از یکی از نماینده‌های کنگره که به یک خبرنگار تنه زده بود حمایت کرده بود.

چامسکی در ادامه گفت: «ریشه‌های این موضوع در اتفاقاتی است که ظرف 40 سال گذشته برای عموم جامعه اتفاق افتاده است. مردم، با آشفتگی‌های اجتماعی قابل‌توجه مواجه بوده‌اند. یک واقعیت حیرت‌آور درباره ایالات متحده این است که امید به زندگی در آن رو به کاهش است.»

وی در ادامه گفت: «این اتفاق در جوامع توسعه‌یافته، جز هنگام وقوع جنگ یا قحطی بزرگ به وقوع نمی‌پیوندد. علت این پدیده، اما آشفتگی اجتماعی است و نه الزاماً فقر. مردمی که این هراس و نفرت را بروز می‌دهند ممکن است آدم‌های نسبتاً متمولی هم باشند، اما آنچه به چشمشان می‌بینند، رکود است.»

این استاد دانشگاه آمریکا تصریح کرد: «در گذشته، آدم‌ها رویا داشتند: شما سخت کار می‌کردید و احساس می‌کردید دارید پیش می‌روید؛ وضع زندگی فرزندتان کمی بهتر می‌شود. حالا این حالت متوقف شده است. این وضعیت در 40 سال گذشته به دلیل سیاست‌های اجتماعی و اقتصادی بسیار خاص متوقف شد. سیاست‌هایی که به گونه‌ای طراحی شدند تا به تمرکز ثروت و افزایش قدرت‌های جمعی منجر شوند و این به نوبه خود روی نظام سیاسی اثرات فوری و آشکاری دارد تا آنجا که لابی‌گرها عملاً دارند برایمان قانون می‌نویسند.»

چامسکی تأکید کرد: «این یورش، عملاً بخش زیادی از جامعه را به حاشیه راند.آنها دچار رکود شده‌اند. رو به جلو حرکت نمی‌کنند. چشم‌اندازی ندارند و این باعث خشم و عصبانیت آنها شده است.»
منبع: تسنیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین