|
|
امروز: شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۷
کد خبر: ۲۳۶۸۱۴
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۳
«آغاز تحریم‌ها؛ پایان یک خیال!» عنوان گزارش روزنامه ایران است که در این باره می نویسد: حالا که وارد اولین روز تحریم‌ها می‌شویم، صدای شکستن استخوان‌های سیاست ترامپ در به صفر رساندن صادرات نفت ایران به گوش می‌رسد. او و دیگر اعضای کابینه‌اش که بارها و بارها اعلام کردند که صادرات نفت ایران باید به صفر برسد، حتی اگر برای یک روز هم شده باید به صفر برسد، اکنون به جای آن مشغول مستثنی کردن کشورها از تحریم نفتی هستند.
  با آغاز اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه ایران از امروز (13 آبان)، رسانه های داخلی با موضوعاتی مانند نقش تحریم ها در مبادلات بانکی ایران با سایر کشورها و بی تاثیری آن بر جامعه و اقتصاد کشورمان را مورد بررسی قرار دادند.

پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام، وزارت خزانه داری این کشور اعلام کرد که امریکا پس از یک دوره 6 ماهه، تحریم‌های گذشته را که پس از اجرایی شدن برجام برداشته شده بودند از تاریخ 4 نوامبر 2018 مصادف با 13 آبان ماه 1397 احیا خواهد کرد. حال با فرار سیدن 13 آبان، ترامپ هدف اصلی و عمده خود را بر پایه عدم دسترسی به نظام بانکی نسبت به فروش نفت و یا در صورت امکان صفر کردن صادرات نفت ایران قرار داده تا به زعم خود بتواند دولتمردان ایران را با هدف محدود کردن قدرت کشورمان در منطقه و اعمال محددیت های دائمی در برنامه صلح آمیز هسته ای دوباره برای توافقی جدید به پای میز مذاکره بکشاند.

سوژه های دیگری که مورد توجه این رسانه ها قرار گرفته است، عبارتند از: تاثیر تحریم ها بر مبادلات بانکی ؛ تاثیر تحریم ها بر تولیدات داخلی؛ تحریم های جدید عامل کاهش بار روانی از جامعه؛ بی اثری تحریم ها در حوزه اقتصاد؛ خودداری برخی کشورها از سوخت رسانی به هواپیماهای ایران.

**تاثیر تحریم ها بر مبادلات بانکی
روزنامه اعتماد با طرح این موضوع که ایالات متحده می خواهد از جایی به ایران ضربه بزند، که آسیب پذیرتر است، نوشت: نبود دسترسی به نظام بانکی بین المللی دریافت هزینه نفت از خریداران را بسیار دشوار می سازد. این دومین مرحله از تحریم های جدید ایالات متحده علیه ایران به شمار می رود.

در بخشی از سرمقاله روزنامه اعتماد نیز می خوانیم: ترامپ در تحریم های جدید دو برجستگی و دو نقطه قوت ایران را هدف قرار داده است؛ نخست آحاد مردم ایران را و دوم نفت و منابع انرژی ایران را. او می خواهد فروش نفت را به صفر برساند تا این نقطه درامدهای کشور به عامل تضعیف ایران تبدیل شود.

آرمان نوشت: تحریم‌های یکجانبه ثانویه آمریکا در روزهای آینده جنبه اجرایی به خود خواهد گرفت و خواه ناخواه اقتصاد کشور را نیز تحت تاثیر خود قرار خواهد داد، اما به قرائت اکثر کارشناسان اقتصادی و سیاسی این تحریم‌ها تاثیر عظیمی بر جامعه نخواهد گذاشت، اما می‌تواند مقداری اقتصاد ایران، تبادلات مالی و ارزی و تجارت را با مشکل مواجه سازد.
این روزنامه می افزاید: مسلما فشار تحریم‌های جدید آمریکا بیش از همه به ملت ایران وارد خواهد شد و اگر آنها نگران مردم ایران هستند باید تحریم‌های خود را قطع کنند.

با توجه به آغاز اعمال تحریم های ثانویه از سوی امریکا، روزنامه کیهان در گزارشی تحلیلی نوشت: مهم‌ترین تحریم‌های اعمالی علیه ایران، تحریم‌های ثانویه آمریکا به خصوص در بخش بانکی است. در واقع هزینه سنگین نادیده گرفتن تحریم‌های ثانویه بانکی آمریکا برای بانک‌ها و موسسات مالی اروپا بسیار سنگین است و آمریکا با تهدید به قطع دسترسی آنها از نظام مالی آمریکا، آنها را از همکاری با ایران می‌ترساند، به همین دلیل جرارد آراد، سفیر فرانسه در آمریکا می‌گوید: «بانک‌ها آنقدر از تحریم‌ها می‌ترسند که نمی‌خواهند کاری با ایران داشته باشند».

روزنامه آرمان زیر عنوان «ما چه کار نکردیم!» نوشت: آمریکا بانک‌های مربوطه‌ای که با پول‌های ملی با ایران مبادله کنند را از فعالیت‌های دلاری تحریم خواهد کرد. به همین دلیل الان بسیاری از قراردادهای تجاری با هند و چین که قرار بود با پول‌های ملی دو کشور صورت بگیرد، به حالت تعلیق درآمده است.

روزنامه قانون نیز در گزارشی نوشت: محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ، درباره تحریم‌های جدید آمریکا که از 13آبان اجرایی می‌شود،گفت: در ماه های اخیر به دلیل سوءتعبیر در مدیریت بازار ارز، اقتصاد کشور با مشکلاتی روبرو شد و شوک ارزی پیامدهای داشته است.

** تاثیر تحریم ها بر تولیدات داخلی
«بار گران تحریم!» عنوان گزارشی در روزنامه قانون است که در بخشی از آن می خوانیم: در تحریم‌های گذشته این تجربه را داشتیم؛ بخشی از واحدهای تولیدی به دلیل محدودیت واردات بدون رقابت با خارجی‌ها هر کالایی با هر کیفیتی را تولید می‌کردند زیرا می‌دانستند خریداری هست. بنابراین وقتی تحریم‌ها برطرف شد با شوک ناشی از عدم توان رقابت و کاهش کیفیت تولیدات‌مان مواجه شدیم؛ یعنی نمی‌توانیم بگوییم تحریم حتما فرصتی است که درها بسته می‌شود که ما بتوانیم تولید داخلی را تقویت کنیم. گاهی همین موضوع باعث آسیب‌های شدیدتری است.

** تحریم های جدید عامل کاهش بار روانی از جامعه
تارنمای انتخاب از قول فریدون مجلسی، دیپلمات سابق ایران و کارشناس مسائل سیاست خارجی نوشت‎:‎‏ پس از 13 آبان بار روانی موجود ناشی از ‏تحریم های آمریکا خواهد شکست.‏
مجلسی در گفت و گو با «انتخاب»، درباره تحریم های جدید دولت ترامپ و علت اعلام زودتر از موعد آن گفت: اعلام پیش از موعد ‏تحریم‌ها توسط ترامپ، عملیاتی تبلیغاتی و روانی بود / با اعلام بازگشت تحریم‌ها جو روانی در ایران خواهد شکست / آمریکا فکر می‌کرد می‌تواند نبود نفت ایران را جبران کند، اما نتوانست / اخباری که از سوی اروپا منتشر می‌شود ممکن است برای گمراه کردن آمریکا درباره ساز و کار ویژه مالی ایران باشد / اتفاقات دانمارک برای شکستن اقدامات اروپایی‌ها درباره سازوکار مالی است.‎ او درباره وضعیت کشور پس از 13 آبان نیز اظهار داشت: فکر می کنم مقداری این بار روانی بشکند. این روزها، مردم دیگر با ‏واقعیت مواجه می شوند، البته شرایط ما نسبت به ونزوئلا و کشورهای از این دست خیلی بهتر است.

** بی اثری تحریم ها در حوزه اقتصاد
«آغاز تحریم‌ها؛ پایان یک خیال!» عنوان گزارش روزنامه ایران است که در این باره می نویسد: حالا که وارد اولین روز تحریم‌ها می‌شویم، صدای شکستن استخوان‌های سیاست ترامپ در به صفر رساندن صادرات نفت ایران به گوش می‌رسد. او و دیگر اعضای کابینه‌اش که بارها و بارها اعلام کردند که صادرات نفت ایران باید به صفر برسد، حتی اگر برای یک روز هم شده باید به صفر برسد، اکنون به جای آن مشغول مستثنی کردن کشورها از تحریم نفتی هستند.

«روگذر اروپایی» عنوان گزارشی در روزنامه قانون است که در آن می خوانیم: محمدرضا پورابراهیمی داورانی، رییس اصولگرای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آغاز همکاری مشترک بانکی ایران و اروپا پاسخی صریح به تهدیدات و تحریم های آمریکا در 13 آبان است،گفت: تحریم های جدید آمریکا اثری در حوزه اقتصاد ندارد.

روزنامه قانون در همین راستا به نقل از عین‌الله شریف‌پور، که نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ، نوشت: تحریم‌های جدید آمریکا از ماه های گذشته آغاز شده و با تدبیر مقام معظم رهبری، در شورای هماهنگی اقتصادی قوا، موضوعات بررسی شده است. بنابراین اتقاق خاصی در اقتصاد کشور نمی‌افتد.

** خودداری برخی کشورها از سوخت رسانی به هواپیماهای ایران
روزنامه آرمان زیر عنوان «استقبال «اوفیسی» از تحریم‌ ایران» به خودداری یک شرکت سوخت رسان در ارایه سوخت به هواپیمای ایرانی درترکیه، نوشت: شرکت سوخت‌رسانی اوفیسی، وابسته به بنیاد سرمایه‌گذاری ویتول، روز جمعه از سوخت‌رسانی به برخی خطوط هواپیمایی خودداری کرده است. در نتیجه این اقدام، دست کم یک پرواز در روز جمعه لغو شد و پروازهای دیگر نیز ناگزیر شدند برای کاهش مصرف سوخت خود و انجام پرواز، از تعداد مسافران بکاهند. ماهان‌ایر، آتا، قشم و آسمان، خطوط هوایی ایرانی هستند که بین تهران و استانبول پرواز دارند. گفته می‌شود این اقدام در راستای دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران انجام شده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین