|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۶
کد خبر: ۲۳۶۴۲۶
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۶
اوپک و متحدانش در ژوئن توافق کردند تولیدشان را مجموعا یک میلیون بشکه در روز افزایش دهند تا تقاضای رو به رشد مصرف‌کنندگان را تامین کرده و از افزایش شدید قیمت‌ها جلوگیری کنند. این توافق بدنبال فشار دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا بر اوپک برای جلوگیری از افزایش بیشتر قیمت‌ها انجام گرفت.
بر اساس یافته‌های نظرسنجی رویترز، اوپک با افزایش تولید امارات متحده عربی و لیبی، تولید نفت خود در اکتبر را به بالاترین حد از سال ۲۰۱۶ رساند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛بر اساس نظرسنجی رویترز، اوپک که متشکل از ۱۵ عضو است، ماه میلادی جاری ۳۳.۳۱ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که ۳۹۰ هزار بشکه در روز نسبت به سپتامبر افزایش داشت و بالاترین تولید ماهانه این گروه از دسامبر سال ۲۰۱۶ تاکنون بود.

اوپک و متحدانش در ژوئن توافق کردند تولیدشان را مجموعا یک میلیون بشکه در روز افزایش دهند تا تقاضای رو به رشد مصرف‌کنندگان را تامین کرده و از افزایش شدید قیمت‌ها جلوگیری کنند. این توافق بدنبال فشار دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا بر اوپک برای جلوگیری از افزایش بیشتر قیمت‌ها انجام گرفت.

به گفته کارستن فریتچ، تحلیلگر کومرس بانک، به نظر می‌رسد تولیدکنندگان اوپک موفق شده‌اند عرضه کمتر از سوی سایر اعضا را جبران کنند.

ایسنا نوشت:در نشست رسمی اوپک که در ژوئن برگزار شد، اعضای این گروه به همراه متحدان غیراوپک خود شامل روسیه که تحت توافق کاهش تولید میزان تولیدشان را بیشتر از سهمیه تعیین شده کاهش داده بودند، با بازگشت به پایبندی ۱۰۰ درصدی به این پیمان و افزایش تولید گروهی به میزان یک میلیون بشکه در روز موافقت کردند.

طبق یافته‌های نظرسنجی رویترز، ۱۲ عضو اوپک میزان پایبندی خود به محدودیت عرضه را از ۱۲۲ درصد در سپتامبر به ۱۰۷ درصد در اکتبر کاهش دادند.

امارات متحده عربی و لیبی

بزرگترین افزایش تولید اوپک در اکتبر از سوی امارات متحده عربی انجام گرفت. تولید امارات متحده عربی با ۲۰۰ هزار بشکه در روز افزایش، به ۳.۲۵ میلیون بشکه در روز رسید و از نظر تئوری، ممکن است افزایش بیشتری پیدا کرده باشد زیرا این کشور اعلام کرده است ظرفیت تولیدش تا پایان سال به ۳.۵ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

دومین افزایش تولید مربوط به لیبی بود که تولیدش با ۱۷۰ هزار بشکه در روز افزایش، به ۱.۲۲ میلیون بشکه در روز رسید. تولید لیبی به دلیل ناآرامی داخلی، متغییر مانده و پرسش‌هایی را درباره ثبات تولید فعلی اوپک برانگیخته است.

عربستان سعودی که تولیدش را در ژوئن افزایش داد و سپس تولید خود را محدود کرد، در اکتبر ۱۰.۶۵ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که بیشتر از ژوئن و نزدیک به رکورد بالای تولیدش بود.

این کشور که بزرگترین عضو اوپک است نگرانی خود درباره اشباع عرضه را مطرح کرده و احتمال بازگشت به محدودیت عرضه در نشست سیاست گذاری آینده این گروه را مردود ندانسته است.

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی اعلام کرد تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک امیدوار هستند در دسامبر توافق همکاری جدیدی برای تعیین محدودیت تولید برای سال آینده امضا کنند.

پیمان کاهش تولید فعلی میان کشورهای اوپک و غیراوپک در پایان سال ۲۰۱۸ منقضی می‌شود. عراق که دومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک است نیز تولید خود را در اکتبر افزایش داد.

اگر دولت جدید عراق با دولت منطقه‌ای کردستان برای ازسرگیری صادرات نفت کرکوک به ترکیه از طریق این منطقه به توافق برسد، عرضه عراق افزایش بیشتری پیدا خواهد کرد.

آنگولا که با افت طبیعی تولید میادین نفتی خود روبرو شده است با راه اندازی میدان جدید گیندونگو، میزان عرضه در اکتبر را افزایش داد.

تولید نیجریه نیز ۳۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت. این کشور مانند لیبی به دلیل بی‌ثباتی تولید، در توافق کاهش تولید اوپک مشارکت ندارد.

تولید کویت کاهش یافت. این کشور بدنبال توافق ژوئن اوپک، تولید خود را در ژوییه افزایش داده بود و در اوت و سپتامبر سطح تولیدش را ثابت نگه داشته بود.

در میان کشورهایی که تولیدشان کمتر شد، بزرگترین کاهش تولید به میزان ۱۰۰ هزار بشکه در روز مربوط به ایران بوده است. با این حال یک منبع صنعتی، سطح تولید ایران را بالاتر از حد انتظارات توصیف کرد.

تولید ونزوئلا نیز که با مشکل کمبود منابع مالی برای صنعت نفت مواجه است، کاهش داشت.

بخشی از عرضه بالاتر نفت از سوی جمهوری کنگو و گینه استوایی صورت گرفت که به ترتیب در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۱۷ به اوپک پیوستند.

پیش از پیوستن کنگو به اوپک، سقف تولید این گروه در سال ۲۰۱۸ با احتساب محدودیت عرضه و انتظارات مربوط به تولید نیجریه و لیبی، ۳۲.۷۸ میلیون بشکه در روز بود.

طبق این نظرسنجی، کنگو حدود ۵۳۰ میلیون بشکه در روز بالاتر از سقف پیش‌بینی شده نفت تولید کرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین