کد خبر: ۲۳۶۱۹۵
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۷
در همین راستا احمد مجدلانی، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) اعلام کرد که انتخابات محلی در قدس یکی از طرح‌های یهودی سازی قدس و یکی از روش‌های رژیم‌صهیونیستی برای دامن زدن به اشغالگری است.
وزارت خارجه سوریه مخالفت خود را با برگزاری "انتخابات محلی" اسرائیل در جولان اشغالی اعلام کرد.

 وزارت خارجه سوریه در دو نامه به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت اعلام کرد: ما کاملا با برگزاری انتخابات محلی اسرائیل در جولان اشغالی و تجاوزات این رژیم به ساکنان این منطقه مخالفیم و از تمامی نهادهای بین‌المللی می‌خواهیم مخالفت خود را با نقض‌های آشکار اسرائیل اعلام کنند.

در این دو نامه آمده است: جولان بخش جدایی ناپذیر از خاک سوریه است و ما دیر یا زود با تمامی ابزارهای ممکن برای بازپس‌گیری آن اقدام خواهیم کرد. ما از شورای امنیت می‌خواهیم از طریق محکوم کردن تجاوزات اسرائیل به غیرنظامیان در جولان و ملزم کردن اسرائیل به احترام به قطعنامه‌های شورای امنیت برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی فورا دست به کار شود.

به نقل از خبرگزاری سانا، در طول چند روز گذشته تظاهراتی در شهرک‌های جولان در اعتراض به برگزاری "انتخابات محلی" اسرائیل در این منطقه برگزار شد که نیروهای رژیم‌صهیونیستی با گاز اشک‌آور به تظاهرکنندگان حمله کردند.

ساکنان شهرک اشغالی "مجدل شمس" در جولان از سازمان ملل خواستند از آنها در برابر تجاوزات اسرائیل حمایت کنند. آنها تاکید کردند که جولان بخشی از سوریه است.



به گفته خبرنگار المیادین، انتخاباتی که قرار بود در شهرک‌های مسعدة و بقعاتا در جولان برگزار شود بعد از کناره‌گیری دو نامزد لغو شد.

خبرنگار المیادین اعلام کرد که ۱۰ نامزد در جولان از شرکت در  آنچه "انتخابات محلی" خوانده می‌شود کناره‌گیری کرده و تنها چهار نامزد دیگر باقی ماندند.

در این راستا اکثر ساکنان جولان در اعتراض به این انتخابات دست به تحصن زدند.

اسرائیلی‌ها روز سه‌شنبه در "انتخابات محلی" در اراضی اشغالی شرکت کردند. میزان مشارکت در این انتخابات در سرتاسر این اراضی حدود ۴۲ درصد بوده و در قدس ۱۸ درصد بوده است.



بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی ظهر روز سه‌شنبه رای خود را به صندوق رأی در شهر قدس انداخت.

مراکز رای‌گیری برای این انتخابات از ساعت ۷ صبح روز سه‌شنبه باز شد و رای‌گیری تا ساعت ۱۰ شب ادامه داشت.

به گفته منابع، میزان مشارکت در انتخابات شهر حیفا کمتر از دو درصد بود. انتخابات شهر جولان شاهد مشارکت دروزی‌هاست و در شهر قدس نیز یک نامزد نزدیک به نتانیاهو برای دستیابی به پست ریاست شهرداری تلاش می‌کند.

مساله مهمی که در انتخابات روز سه‌شنبه اسرائیل دیده می‌شد مشارکت دروزی‌ها در این انتخابات بود. برگزاری انتخابات در شهرک‌های دروزی نشین بعد از شکایت وکلای دروزی به دادگاه عالی اسرائیل صورت می‌گیرد چراکه قبلا اسرائیل خود مسؤولان محلی در این روستاها را بدون انتخابات تعیین می‌کرد.

اما انتخابات جدالی در میان دروزی‌ها ایجاد کرده است. بسیاری از آن‌ها که با سوریه در ارتباطند نگرانند اسرائیل بخواهد با این انتخابات به سیطره خود بر جولان مشروعیت ببخشد. به دلیل مخالفت چند چهره سرشناس مذهبی دروزی انتخابات در دو شهرک در جولان لغو شد.

برخلاف انتخابات سراسری، ساکنان فلسطینی قدس شرقی که تابعیت اسرائیل را ندارند می‌توانند در این انتخابات شرکت کنند اما بیشترشان این انتخابات را تحریم می‌کنند. از جمله اندک فلسطینی‌هایی که در انتخابات نامزد شده‌اند رمضان دبش است که در لیست ۱۲ نامزد عربی قرار دارد و برای دستیابی به کرسی‌هایی در شورای محلی این شهر تلاش می‌کند.



شش نامزد برای ریاست شهرداری قدس با هم رقابت می‌کنند که اگر یکی از آن‌ها ۴۰ درصد آرا را به دست نیاورد انتخابات به دور دوم در ۱۳ نوامبر کشیده می‌شود. نتانیاهو از زئیو الکین، وزیر امور قدس برای دستیابی به این پست حمایت می‌کند.

انتخابات "شهرداری" و "شوراهای محلی" هر پنج سال یکبار در اسرائیل برگزار می‌شود.

در همین راستا احمد مجدلانی، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین (ساف) اعلام کرد که انتخابات محلی در قدس یکی از طرح‌های یهودی سازی قدس و یکی از روش‌های رژیم‌صهیونیستی برای دامن زدن به اشغالگری است.



مجدلانی گفت: ما هرگز اشغالگری را به رسمیت نخواهیم شناخت و مشارکت در انتخابات محلی مخالفت با قوانین بین‌المللی است.

وی گفت: قدس از سال ۱۹۶۷ اشغال شده است و نباید قانون اسرائیل در آنجا اجرا شود. مشارکت در این انتخابات در واقع دادن مشروعیت به اسرائیل برای الحاق قدس به اراضی خود است.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین