|
|
امروز: يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۰
کد خبر: ۲۳۶۰۲۱
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۴
دلیری خطاب به جوانان فعال در حوزه استارتاپی ایران گفت: نترسید، حرکت کنید، هیچ مانعی موجب ترمز شما نخواهد شد. کاردانشی مانع ندارد. در این حوزه کشور ما دیگر امکان ترمز گرفتن ندارد. معاونت نیز به‌عنوان حامی، سنگ‌ها را از سر راه شما برمیدارد.
 معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی با اشاره به این‌که معاونت علمی در نظر دارد تهران را به شهر تبدیل کند، خاطرنشان کرد: معاونت علمی در مسیر شرکت‌های استارتاپی ریل‌گذاری می‌کند و آن‌ها را حمایت می‌کند تا زمین نخورند.

 علیرضا دلیری در اختتامیه رویداد "تله پرومواستارت اَپ ایونت" در راستای رشد شتاب‌دهنده‌ها در کشور گفت: اقتصاد دنیا همواره در حال سوق به سمت زیرساخت‌های دانش و فناوری است. شرکت‌های بزرگ دنیا هم امروزه در این حوزه فعال هستند و کشور ما نیز از این راه جدا نیست.

وی یادآور شد: زمانی شرکت‌های بزرگ ایران فولاد، مس و خودرو بودند اما امروزه آن شرکت‌ها بایگانی شده‌ و شرکت‌های استارتاپی و دانش‌بنیان فعال در حوزه‌های نانوفناوری، بیوتکنولوژی و ... به رشد رسیده‌اند؛ حرکت جوانان موجب اثبات این حوزه شده و فضای کسب‌وکار در جامعه را متحول کرده است.

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی علت این امر را وجود نیروی انسانی خوب در کشور دانست و افزود: اقبال از حوزه فناوری خوب بود و با برنامه‌ریزی دولت، جامعه سرمایه‌گذاری کشور پذیرفت که بستر مناسب برای تزریق منابع مالی، حوزه فناوری و دانش خواهد بود، به‌طوری‌که هرروز شاهد ایجاد شتاب‌دهنده توسط هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی هستیم؛ نه تنها هلدینگ‌های خصولتی به دنبال سرمایه‌گذاری در این حوزه هستند، بلکه نهادهای پولی نیز به این راه سوق پیدا کرده‌اند.

هر محله، یک کارخانه نوآوری

دلیری در راستای سرمایه‌گذاری خطرپذیر در حوزه‌های استارتاپی و دانش‌بنیان اظهار کرد: در مرحله نوپایی باید شرکت‌های استارتاپی را با سرمایه‌گذاری خطرپذیر حمایت کرد نه وام‌دهی، چراکه وام دادن به آن‌ها خیانت است.

وی اقدامات معاونت علمی در این حوزه را در قدم نخست راه‌اندازی سرمایه‌گذاری صندوق‌های جسورانه عنوان کرد و افزود: تا امروز حدود ۱۵ صندوق در این حوزه راه‌اندازی شده و به همین میزان نیز درخواست داریم که در نوبت هستند.

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی ادامه داد: علاوه بر قدم گذاشتن در این حوزه، مدل آن را نیز باید به خوبی از نمونه‌های موفق دنیا الگوبرداری کرد، ضمن آن که سرمایه‌گذاری خطرپذیر باید از طریق شرکت‌های خصوصی صورت گیرد نه دولتی. حتی شرکت‌های خصولتی نیز نباید مستقیم در این راه سرمایه‌گذاری کنند، بر همین اساس بخش‌خصوصی باید سرمایه خود را به این صندوق‌ها تزریق ‌کند.

دلیری به فعالیت فرابورس در حوزه دانش‌بنیان و استارتاپی اشاره کرد و گفت: هرچند در بورس ایران قدم های خوبی برداشته شده، اما این حوزه هنوز کمی سنتی عمل می‌کند. بستر فناوری‌های روز دنیا باید بیشتر در این حوزه جا باز کند. در کمتر کشوری تابلو بورس ایده وجود دارد اما ایران آن را راه‌اندازی کرده است. علی‌رغم این‌ها، سرمایه‌گذاری در این حوزه برای سرمایه‌گذاران ساده نیست.

وی بیان کرد: در حال حاضر صندوق‌های جسورانه بورسی، صندوق‌های پژوهش فناوری، برخی شرکت‌های سرمایه‌گذاری بورسی، بانک‌ها و هلدینگ‌های بزرگ در مجموعه خود فعالیت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر راه‌اندازی کرده‌اند. امیدواریم تا سال آینده بستر سرمایه‌گذاری خطرپذیر در کشور گسترش یابد.

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی خاطرنشان کرد: معاونت علمی در مسیر شرکت‌های استارتاپی ریل‌گذاری می‌کند و آن‌ها را حمایت می‌کند تا زمین نخورند. در کنار آن بسترهای قانونی و حمایتی را فراهم می‌کند.

دلیری خطاب به جوانان فعال در حوزه استارتاپی ایران گفت: نترسید، حرکت کنید، هیچ مانعی موجب ترمز شما نخواهد شد. کاردانشی مانع ندارد. در این حوزه کشور ما دیگر امکان ترمز گرفتن ندارد. معاونت نیز  به‌عنوان حامی، سنگ‌ها را از سر راه شما برمیدارد.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دلیری با اشاره به این‌که معاونت علمی در نظر دارد تهران را به شهر فناوری و نوآوری تبدیل کند، گفت: اعتقاد داریم هر محله باید یک کارخانه نوآوری داشته باشد و همه مردم شهر روزانه با جوانان روبه‌رو شوند؛ چراکه جوانان باید برای آینده کشور تصمیم بگیرند.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین