|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۸
کد خبر: ۲۳۵۹۴۳
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰
بار دیگر پیشنهاد می کنم که کشورهای عربی برای پایان دادن به مشکلات منطقه با ایران و ترکیه بر میز مذاکره بنشینند. این نظر من براساس تجربه ام است و جز آن چیزی ندارم.
 رئیس پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی از سیاست برخی کشورهای عربی برای نزدیک کردن روابط با رژیم صهیونیستی انتقاد کرد و خواستار مذاکره با ایران شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، محمد البرادعی، سیاستمدار کهنه کار مصری و رئیس پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی در انتقاد از کشورهای عربی در صفحه توییتر خود نوشت: می توانیم با اسرائیل به مذاکره بنشینیم  با وجود این که اینکه چند دهه است که سرزمین‌های ملت فلسطین را اشغال کرده است اما نمی‌توانیم با ترکیه و ایران گفت‌وگو کنیم! ما می توانیم حل مشکلات‌مان را به قدرت‌های جهانی بسپاریم اما نمی‌توانیم با برادران‌مان به توافق برسیم. ایرادهایی در سیاست ما وجود دارد و نتایج ویرانگر در منطقه بر این امر گواه می‌دهد.

وی در توئیت دیگری نیز نوشت: بار دیگر پیشنهاد می کنم که کشورهای عربی برای پایان دادن به مشکلات منطقه با ایران و ترکیه بر میز مذاکره بنشینند. این نظر من براساس تجربه ام است و جز آن چیزی ندارم.

به گزارش ایسنا، به نظر می رسد این توئیت البرادعی در واکنش به سفر نتانیاهو به عمان و دیدار با سلطان قابوس است.

خبرگزاری رسمی عمان پیش از این گزارش داد که در دیدار بین سطان قابوس بن سعید پادشاه عمان با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل راه‌های تضمین پیشبرد روند صلح و برخی مسائل مهم مشترک از جمله مسائل منطقه‌ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

منابع فلسطینی به الحیات گفتند، سلطان قابوس به دو طرف پیشنهاد از سرگیری روند صلح متوقف شده را داده است اما طرف فلسطینی به سلطان قابوس گفته هیچ فرصتی در جهت تحقق صلح با دولت راست‌گرای کنونی اسرائیل نمی‌بیند.طرف فلسطینی از هر تلاش عربی و بین‌المللی برای احیای روند صلح استقبال می‌کند اما معتقد است هیچ فرصتی برای تحقق این صلح در حالتی که رویکرد آمریکایی‌ها چه از زمان باراک اوباما یا قبل و بعد از آن تغییری نکرده، وجود ندارد. فرانسوی‌ها و اروپایی‌ها هم نتوانستند کاری در این زمینه انجام دهند حالا اعراب هم نمی‌توانند روند صلحی که با بلدوزها و شهرک‌سازی‌ها له شده، احیا کنند.
دفتر نتانیاهو درباره این سفر اعلام کرد:نخست وزیر و همسرش بعد از سفر به عمان و دیدار با سلطان قابوس به اسرائیل بازگشتند. از آن دو برای این سفر دعوت شده بود. این اولین دیدار رسمی در این سطح از سال ۱۹۹۶ است و این گامی قابل لمس در جهت اجرای سیاست نتانیاهو و تلاش برای تقویت روابط با کشورها ی منطقه از طریق اراده مهارت‌های اسرائیلی در زمینه‌های امنیتی ، تکنولوژیکی و اقتصادی است.

اوفیر جندلمن، سخنگوی نخست وزیر اسرائیل گفت: در این سفر راه‌های پیشبرد روند صلح و مسائل مربوط به صلح در منطقه بررسی شد.

شبکه "ریشیت کان" اسرئیل شب گذشته اعلام کرد، روابط بین اسرائیل و عمان بعد از اینکه محرمانه بود علنی شده است.

یک مقام برجسته صهیونیستی به این شبکه گفت: روابط با عمان بعد از سفر نتانیاهو به مسقط علنی شد به خصوص که عمان نقشی استراتژیک به عنوان میانجی‌گر ایفا می‌کند.

این شبکه عبری زبان آورده است، نشست‌ها بین قابوس و نتانیاهو تا پاسی از شب ادامه داشت و در این جریان نشست‌های بیشتری بین مقامات برجسته دو طرف از جمله یوسی کوهن، رئیس موساد برگزار شد.کوهن مدام به عمان سفر می‌کند و با مقامات این کشور درباره مسائل مختلف در تماس‌های محرمانه است.

شیمون پرز در سال ۱۹۹۶ زمانی که نخست وزیر بود به این کشور سفر کرد. در سال ۱۹۹۴ نیز اسحاق رابین به عمان سفر کرده بود. در سال ۱۹۹۶ دو طرف توافقنامه‌ای در زمینه افتتاح دفاتر نمایندگی تجاری امضا کردند اما چندین هفته بعد از انتفاضه دوم در اکتبر ۲۰۰۰ عمان این دفاتر را بست.

این سفر نتانیاهو چند روز بعد از سفر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به عمان در پاسخ به دعوت سلطان قابوس انجام گرفت. عباس در این سفر به بررسی تحولات فلسطین و شرایط کنونی و گام‌های اخیر درباره قدس و روابط دو جانبه پرداخت.

عباس اخیرا درباره مذاکره دو جانبه با اسرائیل اعلام آمادگی کرده اما میانجی‌گری آمریکا را قبول ندارد و در عین حال شرط اصلی مناسب برای این مذاکره را مطرح کرده است.

ناظران تماس‌های محرمانه اسرائیل و فلسطین را با هدف تعدیل توافقنامه‌های امضا شده بین دو طرف از جمله توافق اقتصادی که ۲۳ سال از آن می‌گذرد، پیش‌بینی می‌کنند.

یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان در گفت‌وگو با الجزیره، گفت: نخست وزیر اسرائیل کسی بود که نسبت به سفر به عمان برای بررسی روند صلح ابراز تمایل کرده بود.

وی افزود: نتانیاهو درخواست این سفر برای ارائه دیدگاه خود جهت حل اختلافات در منطقه را داده بود. مذاکرات متوقف نشده و طرفین اسرائیلی و فلسطینی باید به صلحی دست یابند که به نفع دو طرف باشد.

وزیر خارجه عمان در اشاره به مساله فلسطین و بحران یمن تاکید کرد: عمان نقش میانجی‌گر را در مسائل منطقه بازی نمی‌کند اما نقش ارائه تسهیلات به کسانی را ایفا می‌کند که تمایل به تحقق صلح دارند.

در پایان سفر غیرمنتظره نتانیاهو به عمان دو طرف در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند، به بررسی روند صلح و مسائل مهم مشترک پرداختند.

شیمون آران دبیر هیئت رسانه‌ای عبری "مکان" اعلام کرد، هواپیمای نخست وزیر اسرائیل در سفر به عمان از حریم‌ هوایی کشورهای عربی از جمله عربستان و بحرین عبور کرد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین