|
|
امروز: يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۴
کد خبر: ۲۳۵۷۶۵
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۰
 «نیک پاتن والش»، تحلیلگر سی‌ان‌ان، در ۲۴ اکتبر نوشت دست دادن پادشاه و ولیعهد با صلاح هم اقدامی ناشیانه است که فقط از سیاست‌بازی ناشیانه برمی‌آید. اگرچه پیام این دیدار اعلام همبستگی با خانواده خاشقجی بود اما در جایی که صلاح ممنوع‌الخروج است، دیدار دوستانه با او چه پیامی می‌تواند داشته باشد؟ آیا می‌توان مدعی شد که او به زور به این دیدار آورده شده تا رسانه‌های سعودی به این حربه متوسل شوند و پادشاه و ولیعهد را تبرئه ساخته و مردمی جلوه‌شان بدهند؟ نمونه ناشیانه دیگر حضور یک دوربین تلویزیونی در نهایت «بی‌هنری» در پشت اوست تا این دیدار را امری عادی جلوه دهند.

«ماتیو چانس»، گزارشگر دیگر سی‌ان‌ان هم در ۲۵ اکتبر با اشاره به اینکه متحدان غربی عربستان هر یک اقداماتی انجام داده یا در شرف انجام هستند که طیفی از توقف فروش تسلیحات، کاهش روابط دیپلماتیک و تجاری، لغو ویزا و عقب‌نشینی از تعاملات تجاری و غیره را شامل می‌شود اما مهم‌ترین نکته این است که در میان کشورهای اروپایی چرا نامی از روسیه به میان نیامده است. او می‌نویسد چرا با وجود تمام انتقاداتی که از بن‌سلمان شده، نامی از کرملین و پوتین به میان نیامده است.

پوتین معتقد است که «باید منتظر نتایج تحقیقات باشیم.» ولادیمیر پوتین محتاطانه استدلال می‌کند که «چگونه می‌توانیم روابط خود را مخدوش ‌سازیم وقتی نمی‌دانیم واقعیت امر چیست؟» کرملین، که به‌دلیل تحریم‌های غرب می‌کوشد بازارهای جدیدی برای خود دست و پا کند یا با کشورهایی ارتباط برقرار کند که تا حدودی از غرب بریده‌اند و از سوی دیگر می‌کوشد تا جای پایی در خاورمیانه برای خود باز کند، درصدد متشنج کردن روابط خود با کشوری ثروتمند و نفتی مانند عربستان نیست. کرملین معتقد است بیانیه‌ها و مواضع ریاض مبنی بر عدم مداخله خاندان سلطنت برای ما کافی است و اهمیت گسترش روابط را بر پایه اما و اگرها قرار نمی‌دهیم. مسکو مترصد فرصت است تا بتواند تسلیحات نظامی بیشتری به عربستان بفروشد و در اوپک نیز همکاری بیشتری با ریاض داشته باشد. بنابراین با یک بندبازی ماهرانه ساکنان کرملین می‌کوشند تا از پرتاب ترکش‌های قتل خاشقجی، روابط دو کشور را مصون دارند./دنیای اقتصاد
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین