|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۵۹
کد خبر: ۲۳۵۶۳۲
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۶
بر اساس قانون، مدیریت جامع دانشگاه‌ها، روسای مراکز علمی کاربردی باید در دوره‌های مشخص یعنی دو دوره چهار ساله، مدیر باشند اما در گذشته برخی از افراد به صورت مادام‌العمر مدیر مراکز بودند اما با اجرای قانون فوق در حال حاضر تمامی افرادی که دوره مدیریت آن‌ها به اتمام رسیده، برکنار شده‌اند.
رییس دانشگاه علمی کاربردی با تاکید بر اینکه تمامی برنامه‌ها و سیاست‌های اجرایی این دانشگاه بر اساس اسناد بالادستی، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، برنامه‌های وزیر علوم و تاکیدات مقام معظم رهبری اجرایی می‌شود، گفت: هیچ حاشیه یا جوسازی نمی‌تواند من را از مسیر قانونی و اجرای برنامه‌های قانونمند در دانشگاه علمی کاربردی بازگرداند و حتی اگر تهدید جانی شوم به مسیرم ادامه می‌دهم.

دکتر محمدحسین امید در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب به بیان چرایی حاشیه‌های اخیر دانشگاه علمی کاربردی پرداخت و افزود: این دانشگاه طی سال‌های اخیر محلی از اعراب نداشت و جایگاهی در بین دانشگاه‌های کشور برای خود کسب نکرده بود. بر این اساس هر کدام از مراکز  به صورت خودسر هر اقدامی که مایل بودند، انجام می‌دادند اما در حال حاضر سیستم نظارتی قوی بر دانشگاه علمی کاربردی حاکم شده و تمامی برنامه‌ها و اقدامات این دانشگاه بر اساس سیستم حساب و کتاب صورت می‌گیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از تاکیداتی که بر عملکرد واحدهای دانشگاه علمی کاربردی صورت می‌گیرد این است که میزان آموزش‌های نظری در این دانشگاه کمتر شده و بیشتر به آموزش‌های مهارتی و عملی پرداخته می شود و دانشجویان موظف هستند دوره کامل آموزش‌ها را به صورت حضوری در دانشگاه بگذرانند به همین دلیل در دانشگاه نظارت بسیار قوی بر عملکرد واحدها در حیطه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و... انجام می‌شود.

رییس دانشگاه علمی کاربردی خاطرنشان کرد: مراکزی که برنامه‌های درسی دانشجویان را به درستی اجرا و موارد آموزشی را رعایت نمی‌کنند، با برخورد شدید دانشگاه مواجه خواهند شد و این قانون باید در همه حوزه‌ها اعم از جذب مدرس، حضور دانشجو و... اجرا شود و فقط مدرسان مجاز که از طریق هیات جذب سازمان مرکزی دانشگاه تایید شده‌اند می‌توانند برای تدریس در واحدها حضور داشته باشند. این در حالی است که تاکنون برخی از مراکز دانشگاه علمی کاربردی در جذب مدرس و حتی سایر موارد به صورت خودسر و بدون نظارت سیستم مرکزی عمل می کردند.

امید با اشاره به انجام پالایش کلان در مراکز دانشگاه علمی کاربردی کشور، خاطرنشان کرد: در حال حاضر این گونه نیست که واحدهای علمی کاربردی به صورت غیر سیستمی و بدون رعایت قاعده مشخص اقدام به اجرای برنامه خاصی کنند. مثلا سال گذشته در فراخوان جذب هیات علمی، 46 هزار متقاضی شرکت کردند که از این تعداد فقط 6 هزار نفر جذب دانشگاه شده‌اند. این یعنی از هر هشت متقاضی یک متقاضی شایستگی حضور در دانشگاه علمی کاربردی را داشته است. این در حالی است که در گذشته این روند در دانشگاه وجود نداشته و اجرای سیستم نظارتی در دانشگاه موجب نارضایتی برخی کسانی که از این سیستم نفع نمی‌برند شده است در نتیجه حاشیه‌هایی را برای دانشگاه ایجاد می‌کند.

رییس دانشگاه علمی کاربردی تاکید کرد: بر اساس قانون، مدیریت جامع دانشگاه‌ها، روسای مراکز علمی کاربردی باید در دوره‌های مشخص یعنی دو دوره چهار ساله، مدیر باشند اما در گذشته برخی از افراد به صورت مادام‌العمر مدیر مراکز بودند اما با اجرای قانون فوق در حال حاضر تمامی افرادی که دوره مدیریت آن‌ها به اتمام رسیده، برکنار شده‌اند.

به گفته وی، یکی دیگر از موضوعاتی که حواشی زیادی برای دانشگاه علمی کاربردی ایجاد کرد و می‌کند، این است که عقل سلیم حکم می‌کند که مراکز، ماموریت مشخصی داشته باشند و در زمینه ماموریت تعریف شده فعالیت‌های خود را انجام دهند و بتوانند زیرساخت‌های خود را تقویت کنند. این درست نیست که یک مرکز علمی کاربردی بتواند در همه حوزه‌ها  از علوم انسانی گرفته تا فنی مهندسی، کشاورزی و... دانشجو تربیت کند. در واقع مراکز علمی کاربردی کوچک‌ترین واحد دانشگاهی در سراسر کشور هستند. بر اساس سیاست اخیر وزارت علوم، ما ماموریت مراکز علمی کاربردی را تعریف کردیم و هر مرکزی موظف است در حیطه ماموریت تعریف شده خود فعالیت کند. مثلا اگر واحدی در عرصه فرهنگ و هنر دانشجو تربیت می‌کند باید فقط در این حیطه باقی بماند. بنابراین عده‌ای که از این سیاست و برنامه سودی نمی‌برند، شروع به حاشیه‌سازی علیه دانشگاه می‌کنند.

امید خاطرنشان کرد: تمامی اقداماتی که در دانشگاه علمی کاربردی انجام و پیاده‌سازی شده جزو قواعد و قوانین تعریف شده برای این دانشگاه به شمار می‌آمد منتها مشکل این است که این قواعد در گذشته اجرایی نمی‌شد و مراکز علمی کاربردی به صورت خودسر، برنامه‌هایی برای خود تعریف و اجرا می‌کردند اما امروزه همه مراکز موظف به اجرای قوانین و حرکت در چارچوب قواعد تعیین شده هستند و هیچ یک از اقدامات ما در این دانشگاه، خارج از قانون و اسناد بالادستی و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و برنامه‌های وزیر علوم نیست. اگر یک مورد از برنامه‌های ما خارج از این موارد باشد ما آن را اجرایی نمی‌کنیم.

رییس دانشگاه علمی کاربردی تصویب اساسنامه برای مراکز علمی کاربردی را یکی دیگر از موارد حاشیه‌ساز این دانشگاه عنوان کرد و گفت:  اساسنامه برای مراکز علاوه بر قید و بند، نظم ایجاد می‌کند و وقتی مرکزی اساسنامه‌ای را امضا می‌کند یعنی اینکه من بر قوانین این دانشگاه پایبند هستم و برنامه‌های خود را بر اساس قواعد پیش می‌برم. از طرفی بر اساس آن می‌توانند تسهیلات لازم را دریافت کنند. متاسفانه برخی مراکز که علاقه‌مند نبودند در چارچوب قواعد حرکت کنند ،حاضر نبودند اساسنامه پیشنهادی دانشگاه را بپذیرند و می‌خواستند همانند گذشته در تاریکی بمانند، از طرفی برخی از واحدها نیز می‌خواستند اساسنامه را آن طور که مایل هستند تغییر دهند و بپذیرند.

وی اضافه کرد: اساسنامه مراکز علمی کاربردی مصوب شورای عالی گسترش وزارت علوم است. اکثر مراکز موافق این اساسنامه بودند اما عده‌ای که در بین دولت و حتی مطبوعات نفوذ نیز دارند به مراکز فشار می‌آوردند که حاضر به پذیرش اساسنامه نشوند به همین دلیل برخی مراکز نیز تا مدتی نگران پذیرش آن بودند. اما از زمانی که دانشگاه بر تصمیم خود در این زمینه پافشاری کرد، مراکز نیز واهمه خود را کنار گذاشتند و در حال حاضر 90 درصد مراکز، اساسنامه خود را ثبت کردند و 10 درصد باقی مانده فعلا مجاز هستند بدون داشتن اساسنامه دانشجو پذیرش کنند، ولی قطعا در آینده مرکزی که فاقد اساسنامه باشد نمی‌تواند با دانشگاه علمی کاربردی کار کند.

دکتر امید در پایان با تاکید بر اینکه هیچ حاشیه و جوسازی نمی‌تواند من را از اجرای برنامه‌ها و قوانین در دانشگاه علمی کاربردی بازگرداند، گفت: طی مدت حضورم در دانشگاه علمی کاربردی، برنامه‌های تخریبی بیشماری را علیه من اجرا کردند اما من تمامی فعالیت‌های خود را مطابق قانون و فرمایشات رهبری در دانشگاه اجرا می‌کنم و هیچ حاشیه‌ و جوسازی نمی‌تواند من را از مسیرم بازگرداند، حتی اگر تهدید جانی شوم.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین