|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۶
کد خبر: ۲۳۵۴۵۰
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۰
سفیر جمهوری اسلامی ایران درلندن با اشاره به اینکه آمریکا در برجام بر سر دوراهی قرارگرفته، عنوان کرد که این کشور «یا با ادامه نقض برجام و حقوق بین‌الملل کماکان خود را بی‌اعتبار کند یا با برگشتن به برجام، به توافقی بین‌المللی که خود آن را امضا کرده است، پایبند باشد.»
 سفیر جمهوری اسلامی ایران درلندن با اشاره به اینکه آمریکا در برجام بر سر دوراهی قرارگرفته، عنوان کرد که این کشور «یا با ادامه نقض برجام و حقوق بین‌الملل کماکان خود را بی‌اعتبار کند یا با برگشتن به برجام، به توافقی بین‌المللی که خود آن را امضا کرده است، پایبند باشد.»

به گزارش ایرنا، حمید بعیدی نژاد چهارشنبه با انتشار این پیام در توییتر تصریح کرد که راه سومی وجود ندارد.
وی افزود: جانسون سفیر ترامپ در لندن شرکت‌های تجاری را تهدید کرده است که یا باید با ایران کار کنند یا با آمریکا. این ادبیات تهدیدآمیز و زور مدارانه حداقل از سوی یک شخص تاجر که شرکت پدربزرگش "جانسون اند جانسون” سال‌ها حتی در زمان تحریم در ایران فعالیت داشته ، یک دورویی آشکار است.
دولت آمریکا روز 18 اردیبهشت امسال به‌طور یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران با کشورهای 1+5 که در سال 2015 (1394) به امضا رسید، خارج شد و 'دونالد ترامپ' رئیس‌جمهوری آمریکا 15 مردادماه فرمان اجرایی بازگشت تحریم‌ها را علیه ایران امضا کرد.
دور دوم تحریم‌های آمریکا علیه ایران، چهارم نوامبر (13 آبان) اجرا خواهد شد و پس ‌از آن تعاملات تجاری شرکت‌ها و افراد مرتبط با آمریکا، با ایران مشمول تحریم خواهد شد.
در پی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران، سایر کشورهای امضاکننده این توافق ضمن انتقاد از تصمیم واشنگتن، اعلام کردند که به توافق با ایران پایبند می‌مانند.
اتحادیه اروپا اعلام کرده است 'قوانین مسدودسازی'‌ خود را برای حمایت از شرکت‌های اروپایی فعال در ایران اجرا می‌کند تا از این شرکت‌ها در برابر آن بخش از تحریم‌های آمریکا که شرکت‌های خارجی‌ را تهدید می‌کند، محافظت کند.
همچنین خبرگزاری رویترز امروز (چهارشنبه) گزارش داد که سازوکار جدید اتحادیه اروپا برای حمایت از برجام و تسهیل تجارت کشورها با ایران از4 نوامبر (13آبان) شروع به کار می‌کند، اما عملیاتی شدن کامل آن به اوایل سال آینده میلادی موکول خواهد شد
این خبرگزاری افزود:مکانیزم ویژه اتحادیه اروپا به شرکت های اروپایی امکان می دهد که مطابق با قوانین این اتحادیه به فعالیت خود با ایران ادامه دهند.اروپا می خواهد با این سازوکار ویژه، توانایی خود در اجرای تعهداتش را نشان دهد.
رویترز نوشت:اروپا در پی نشان دادن تلاش خود به ایران برای حمایت از توافق هسته ای است. علاوه بر این، اتحادیه اروپا چندین طرح دیگر نیز برای حفاظت از تجارت اروپا با ایران اندیشیده است. فرانسه، انگلیس و آلمان معتقدند که حفظ توافق هسته ای 2015 ضروری و کاملا چیزی جدا از مسائل موشکی است و به منع اشاعه کمک می کند.
به نوشته این رسانه، بعضی مسائل مربوط به مکانیزم ویژه از جمله تدارک یک مکان فیزیکی و یا دفتر مرکزی برای سازوکار ویژه اتحادیه اروپا در دستور کار قرار دارد و بزودی اجرایی خواهد شد. اتحادیه اروپا امیدوار است که با پشتیبانی چین و روسیه تهران را همچنان متقاعد به ماندن در توافق هسته ای بکند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین