|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۹
کد خبر: ۲۳۵۳۸۵
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۷
«اولین نشانه‌های تحقیقات ریاض حاکی از شفافیت عربستان سعودی و صراحت این کشور در اعتراف به وقوع جنایت است که اطلاعات دقیقی از جزئیات حادثه را در اختیار قرار می‌دهد».
تعدادی از نویسندگان سعودی بر این اجماع نظر دارند که رئیس‌جمهوری ترکیه در سخنان اخیر خود در پارلمان هیچ حرف جدیدی نداشته و بیانیه رسمی عربستان اطلاعات دقیق‌تر و جامع‌تری ارائه داده است.

 به نقل از روسیا الیوم، «خالد السلیمان» نویسنده سعودی در مقاله­‌ای با عنوان «اطلاعات اردوغان و خواسته‌­های او» با اشاره به سخنرانی روز گذشته «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه نوشت: «این سخنرانی می­‌توانست کامل باشد،‌ اما در صورتی که عربستان سعودی طی روزهای گذشته مبادرت به بیان نتایج تحقیقات خود با شفافیت کامل نکرده بود».

سلیمان نوشت: «رئیس‌جمهوری ترکیه در سخنرانی خود در نقش یک دیپلمات خردمند ظاهر شد». این نویسنده سعودی معتقد است: «اطلاعاتی که اردوغان در اظهارات خود به مخاطبان ارائه داد، با بیانیه مقام­‌های سعودی انطباق کامل دارد».

وی در ادامه افزود: «خواست اردوغان برای محاکمه متهمان پرونده جمال خاشقجی روزنامه‌نگار مقتول سعودی در قالب یک پیشنهاد مطرح شده و این بدان مفهوم است که او مرزهای قانونی و حاکمیتی این موضوع را می­‌شناسد».

این نویسنده سعودی در پاسخ به تأکید اردوغان بر اینکه قتل خاشقجی یک برنامه از پیش تعیین شده بود، خواست که او این موضوع را با استناد به مدارک و قراین اثبات کند.

به اعتقاد سلیمان، پیشنهاد اردوغان مبنی بر نیاز به یک تحقیق مستقل و بی‌طرف،‌ عملی پیش از موعد است، به ویژه اینکه نتایج تحقیقات عربستان هنوز در مراحل اولیه است و نتیجه نهائی هنوز به صورت جدی و شفاف ارائه نشده است.

وی ادامه داد: «اولین نشانه‌های تحقیقات ریاض حاکی از شفافیت عربستان سعودی و صراحت این کشور در اعتراف به وقوع جنایت است که اطلاعات دقیقی از جزئیات حادثه را  در اختیار قرار می‌دهد».

این نویسنده سعودی ادامه داد: «هر کس که از اردوغان انتظار یک سخنرانی تیز با اطلاعات جامع و کامل برای اشباع حس کنجکاوی خود داشت، کاملا از این موضوع ناامید شد، چرا که اردوغان بخش بزرگی از سخنرانی خود را به تقدیر از ملک سلمان اختصاص داده و اطلاعات خود را با تحقیقات هدفمند سعودی تطبیق داد».

«حمود ابوطالب» دیگر نویسنده سعودی در مقاله‌­ای با عنوان «این همان چیزی بود که اردوغان می‌خواست» نوشت: «ما منتظر بودیم که اردوغان ما را با اطلاعات جدید و مهم و متناسب با هیجان موجود قبل از سخنرانی غافلگیر کند، اما چنین نشد».

این نویسنده سعودی ترکیه را به ارائه اطلاعات بریده بریده و ناپیوسته با هدف تبدیل این موضوع به یک موضوع سیاسی و بین المللی متهم کرد که می­‌خواهد در برابر افکار عمومی چنین وانمود کند که عربستان سعودی در بحرانی جدی گرفتار شده است.

أبوطالب تأکید کرد که اردوغان هیچ اطلاعات جدیدی در سخنانش مطرح نکرد بلکه باید گفت بیانیه رسمی عربستان که توسط دادستان کل ارائه شد، حاوی اطلاعات بیشتر و جزئیات دقیق‌تری بود.

 به اعتقاد این نویسنده سعودی، سخنان روز گذشته اردوغان یک سناریوی رویدادها بود که با برخی بحران­‌های داخلی ترکیه واکسینه شده بود و با این پرونده به بیراهه­‌هایی گریز زد که از اصل موضوع دور بوده و به نفع روابط مشترک بین دو کشور نبود.

وی در ادامه نوشت: «اردوغان به رغم تأکید بر ایمان خود به حسن نیت پادشاه سعودی و همکاری او در این پرونده که هنوز تحقیقات آن کامل نشده است، به جهت متهم این توطئه و عامل اجرائی آن اشاره کرد و ما می­‌دانیم که مقصود او چه بود و چه کسی را هدف قرار داده بود».  

أبوطالب، رئیس‌جمهوری ترکیه را متهم کرد که با دعوت به تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب بین‌المللی بی‌طرف و مستقل، به دنبال بین‌المللی کردن این پرونده است. علاوه بر این درخواست اردوغان برای محاکمه عاملان جنایت در استانبول خلاصه و چکیده سخنان او بوده و این دو مطلب مذکور حقیقت اهداف او بودند. این در حالی است که او می­‌داند این دو تقاضا غیر قانونی بوده و با شرایط موضوع هم‌خوانی ندارد.

 نویسنده سعودی در پایان مقاله‌­اش چنین نتیجه‌گیری کرد که سخنرانی اردوغان در پارلمان ترکیه یک سخنرانی حزبی در مقابل فراکسیون پارلمانی خود بود که بازی حکم بر آن حاکم بود. همچنین آن را یک سخنرانی سیاسی توصیف کرد که به نوعی گرایش­‌های سیاسی ترکیه در قبال کشورهای عربی منطقه را که عربستان هسته اصلی آن است، نشان می­‌داد حال آن‌که هیچ ربطی با پرونده خاشقجی نداشت.

 

منبع: ایلنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین