|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۳
کد خبر: ۲۳۵۲۹۳
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۵:۲۰
وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه روادید عاملان قتل خاشقچی را لغو خواهند کرد اما تاکید کرد که روابط استراتژیک با ریاض نیز همزمان حفظ می‌شود.
 «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا بامداد چهارشنبه با حضور در کنفرانس مطبوعاتی، به سوالات خبرنگاران درباره پرونده قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری ریاض در استانبول پاسخ داد.

پامپئو در ابتدای این کنفرانس با قرائت بیانیه‌ای گفت: «وزارت خارجه (آمریکا) همچنان به دنبال اطلاعات مرتبط، مشورت با کنگره و همکاری با کشورهای دیگر است تا کسانی که مسئول قتل جمال خاشقچی هستند را به سزای کار خود برساند».

وی با بیان اینکه دولت آمریکا با توجه به اطلاعات به‌دست آمده، از هم‌اکنون اقدامات متناسب با پروده قتل خاشقچی را در دستور کار قرار داده است، توضیح داد: «ما توانستیم حداقل برخی از افراد مسئول (قتل خاشقچی) را شناسایی کنیم، از جمله کسانی در دستگاه اطلاعاتی، دیوان سلطنتی، وزارت خارجه و دیگر وزارتخانه‌های سعودی که ما احتمال می‌دهیم در قتل خاشقچی دخیل بودند».

وزیر خارجه آمریکا سپس درباره این اقدامات متناسب گفت که لغو روادید و مجوز ورود آنها به ایالات متحده از جمله آنها است.

پامپئو همچنین افزود: «در حال کار با وزارت خزانه‌داری هستیم تا امکان اعمال تحریم‌های بین‌المللی مگنتسکی را علیه آن افراد (مسئول قتل خاشقچی) بررسی کنیم. این تنبیه‌ها آخرین حرف آمریکا در این باره نخواهد بود و ما به جست‌وجوی اقدامات بیشتر برای سپردن مسئولان (مرگ خاشقچی) به دست عدالت هستیم».

 

وی با تاکید بر اینکه آمریکا چنین اقدامات بی‌رحمانه‌ای را تحمل نمی‌کند، تصریح کرد: «ما به حفظ همکاری محکم با سلطنت عربستان سعودی ادامه می‌دهیم. (اما) نه رئیس‌جمهور و نه من از این وضعیت راضی نیستیم. منافع استراتژیک مشترک ما با عربستان سعودی پابرجا است».

وزیر خارجه آمریکا سپس به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

پامپئو در پاسخ به این سوال که علاوه بر لغو روادید ورود عاملان قتل خاشقچی به آمریکا، چه اقدامات دیگری انجام خواهند داد، گفت: «این قطعا آخرین گام نخواهد بود. ما به اقدامات خود و یافتن اطلاعات ادامه می‌دهیم تا مطمئن شویم که تصمیماتی که ایالات متحده می‌گیرد، بر پایه اطلاعات مستند باشد».

وی با بیان اینکه قتل خاشقچی، چیزی جز یک اقدام شنیع و دهشتناک نبود، افزود: «ترکیه‌ای ها در (تحقیقات) بسیار با ما همکاری کردند. ترکیه‌ای ها به ما گفتند که سعودی‌ها هم با آنها همکاری کردند».

وزیر خارجه آمریکا با طفره رفتن از پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا واشنگتن نمی‌خواهد خواستار کناره‌گیری «محمد بن سلمان» از ولی‌عهدی سعودی تا زمان مشخص‌شدن حقیقت قتل خاشقچی، شود، گفت: «ما فعلا درحال بررسی واقعیت‌ها هستیم... جهان باید بداند ما می‌خواهیم عاملان این قتل را به دست عدالت بسپریم».

بعد از نزدیک به سه هفته از ورودِ بی بازگشت این روزنامه‌نگار سعودی به داخل کنسولگری ریاض در استانبول، مقامات این کشور با انتشار بیانیه‌ای اعتراف کردند که خاشقچی در پی درگیری داخل این ساختمان کشته شده است. این در حالی است که در تمام این مدت سعودی‌ها نه تنها منکر مرگ وی می‌شدند بلکه اصرار می‌کردند خاشقچی از کنسولگری خارج شده است.

در بیانیه دیوان سلطنتی سعودی ادعا شده که خاشقچی بعد از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول، با عده‌ای که قصد «ترغیب کردن» وی برای «بازگشت» به ریاض را داشتند، درگیر شده و نهایتا در پی یک «اشتباه» مرده است.

تیم تحقیقاتی ترکیه شامل بازرسان و نیروهای امنیتی این کشور دو بار جهت انجام تفتیش حول پرونده مفقود شدن خاشقچی، وارد ساختمان کنسولگری سعودی در استانبول شدند. پلیس ترکیه با ظن اینکه سه خودرو متعلق به کنسولگری سعودی در استانبول مفقود شده، دو منطقه (جنگل بلگراد و مزرعه‌ای در شهر یالووا) در نزدیکی شهر استانبول را بازرسی کرد.

بعد از گزارش «نیویورک تایمز» مبنی بر به قتل رسیدن سپس تکه تکه شدن جسد خاشقچی برای انتقال راحت‌تر به بیرون از ساختمان کنسولگری، روزنامه «صاباح» ترکیه نیز بامداد چهارشنبه با انتشار نام و تصویر ۱۵ سعودی مشکوک به دست داشتن در پرونده خاشقچی، جزئیاتی جدید و تکان‌دهنده از این ماجرا منتشر کرد.
منبع: فارس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین