|
|
امروز: چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۲:۴۸
کد خبر: ۲۳۵۱۴۲
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰
اگر اهل دیدن گنجینه‌های گوناگون در موزه‌ها باشید، شاید بدانید که قانون تمامی موزه‌های دنیاست که بازدیدکنندگان باید دست‌کم به اندازه‌ی یک طول بازو از آثار فاصله داشته باشند.
اگر اهل دیدن گنجینه‌های گوناگون در موزه‌ها باشید، شاید بدانید که قانون تمامی موزه‌های دنیاست که بازدیدکنندگان باید دست‌کم به اندازه‌ی یک طول بازو از آثار فاصله داشته باشند.

این قانون به دلیل حفظ گنجینه‌های موجود در موزه‌ها اجرا می‌شود و در نگاه اول قانون مفیدی است اما به شرط آنکه نابینا نباشید! متاسفانه این قانون سبب شده تا نابینایان که با لمس آثار را احساس می‌کنند دیگر موزه‌ها برایشان جذابیتی نداشته باشد، برای مثال تصور کنید که نابینایان نمی‌دانند تابلوی مونالیزا به چه شکلی است و شاید فقط توصیفش را شنیده باشند.

خوشبختانه موزه‌ای در مادرید با نام دل پرادو تاسیس شده که در آن، این مشکل نابینایان رفع شده است. در این موزه‌ی عجیب و جذاب پرینت‌هایی ۳ بعدی از نقاشی‌های معروف دنیا را به نمایش درآورده‌اند تا بازدیدکنندگان نابینای این موزه این امکان را داشته باشند که با لمس تابلو‌ها تا حدودی با این آثار آشنایی پیدا کنند. این موزه می‌تواند شروعی برای سایر موزه‌های دنیا باشد تا از آثارشان پرینت‌هایی سه بُعدی تهیه کنند تا نابینایان نیز بتوانند به موزه‌هایشان بیایند.

ماجرا به همین‌جا ختم نمی‌شود، افراد زیادی از این موضوع اطلاع ندارند اما موزه‌ی مشابهی که برای نابینایان مناسب باشد، در تهران و کشور عزیزمان ایران وجود دارد. مجری این طرح انسان دوستانه بخش نابینایان حسینیه‌ی ارشاد است.

مسئول موزه‌ی نابینایان حسینیه‌ی ارشاد در این زمینه گفت: "این بخش با همکاری موزه‌ها برپا می‌شود. در موزه‌ها، همه چیز پشت ویترین قرار دارند و نابینایان نمی‌توانند اشیا را لمس کنند. ما قصد داریم بعضی از این اشیا را به شکل مولاژ از موزه‌ها بگیریم و آنها را در اختیار نابینایان بگذاریم. این مولاژ‌ها فرقی با اشیای داخل موزه ندارند و به این ترتیب، نابینایان می‌توانند اشیا را لمس کنند".

گفته شده که کتاب‌خانه‌ی حسینیه‌ی ارشاد در مقابل این همکاری، کتابهای راهنمای موزه‌ها را بریل کرده و در اختیار موزه‌ها قرار خواهد داد. همچنین مسئول کتابخانه‌ی نابینایان حسینیه‌ی ارشاد بیان کرده که در حال حاضر 3 هزار کتاب صوتی در اختیار دارند که 2 هزارتای آن را خودشان تولید کرده‌اند و در بخش دیگر این کتابخانه 36 هزار کتاب مخصوص کودکان و نوجوانان وجود دارد.

مسئول کتابخانه‌ی حسینیه‌ی ارشاد افزود: " روزهای پنجشنبه کودکان و نوجوانان می‌توانند در برنامه‌ی کتاب‌خوانی حضور پیدا کنند. در این برنامه‌ها یک پدیدآورنده‌‌ی کتاب، یکی از کتاب‌دارها و یا خود کودکان و نوجوانان به خواندن کتاب می‌پردازند. نمایش فیلم‌هایی که از کتاب‌ها اقتباس شده و طرح ضرب‌المثل و چیستان از دیگر برنامه‌های پنج‌شنبه‌‌هاست. هم‌چنین کتاب‌داران همراه پدر و مادرها با کودکان و نوجوانان بازی‌های جذاب فکری و رومیزی انجام می‌دهند".

در حسینیه‌ی ارشاد کارگاه‌های متنوعی در طول تابستان برپا می‌شود که یکی از برنامه‌های آن، حلقه‌های پژوهشی هستند که نوجوانان در آن با نحوه‌ی پژوهش و منابع آشنا خواهند شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین