|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۵
کد خبر: ۲۳۵۱۲۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۰
دولت ترامپ پیشتر از به صفر رساندن صادرات نفت ایران تا تاریخ 13 آبان امسال خبر می داد و تاکید می کرد به خریداران نفت ایران هیچ گونه معافیتی نخواهد داد.
 دولت ترامپ پیشتر از به صفر رساندن صادرات نفت ایران تا تاریخ 13 آبان امسال خبر می داد و تاکید می کرد به خریداران نفت ایران هیچ گونه معافیتی نخواهد داد.

دولت ترامپ که در ماه های گذشته از تصفیر – به صفر رساندن- صادرات نفت ایران تا تاریخ 4 نوامبر امسال – 13 آبان 1397- سخن می گفت، در تغییر لحنی آشکار از عدم امکان تصفیر صادرات نفت ایران تا این تاریخ و ارایه معافیت به خریداران نفت ایران، سخن می گوید.

 "استیون منوچین" وزیر یهودی خزانه داری آمریکا دیروز در مصاحبه ای با خبرگزاری رویترز، در اظهاراتی جدید وبا تغییر لحنی آشکار نسبت به اظهارات و سیاست های پیشین آمریکا در قبال تحریم نفتی ایران، از عدم امکان به صفر رساندن صادرات نفت ایران تا تاریخ 4 نوامبر و ارایه معافیت به خریداران نفت ایران سخن گفته است.

به گفته این مقام کابینه ترامپ: او انتظار دارد اگر معافیتی به خریداران نفت ایران ارایه می شود این خریداران کاهشی بیشتر از 20 درصد در واردات نفت ایران را داشته باشند. منوچین ضمن وعده ارایه معافیت به خریداران نفت ایران، تاکید کرده که شرایط اعمال این معافیت در دوره کنونی، سخت تر از معافیت هایی است که در دوره تحریم های پیشین آمریکا در دولت اوباما، به خریداران نفت ایران ارایه می شد.

او با اشاره به عدم امکان به صفر رساندن صادرات نفت ایران تا 4 نوامبر به طور تلویحی شکست سیاست سابق و اعلام شده آمریکا در به صفر رساندن صادرات نفت ایران از 4 نوامبر را اعلام کرده ولی در عین حال تاکید کرد کشورش با تحریم ها به سمت به صفر رساندن صادرات نفت ایران حرکت می کند.

ناظران بازار نفت و مسایل بین المللی دلایل متعددی را برای تغییر لحن و سیاست دولت ترامپ اعلام می کنند. از نظر بسیاری دولت ترامپ ناخواسته با این تغییر لحن در نهایت تن به واقعیات بازار نفت داده است.

قمت نفت در هفته های گذشته روند صعودی به خود گرفته بود و برخی ناظران هشدار می دادند که ممکن است قیمت نفت به بالای 100 دلار در هر بشکه برسد.

از سوی دیگر ناتوانی عملی دولت سعودی در تامین جای خالی نفت ایران در بازار جهانی طی مدت کوتاهی که دولت ترامپ انتظار داشت، از دیگر عللی است که ترمزی در سیاست تصفیر صادرات نفت ایران ایجاد کرد.

برخی علل و عوامل پیش بینی نشده از جمله قتل "جمال خاشقجی" روزنامه نگار سعودی به دست عوامل اطلاعاتی دولت سعودی در استانبول، با بر هم زدن نقشه ترامپ در اعمال فشار بر ایران با همکاری دولت سعودی، اطمینان لازم از ثبات عرضه در بازار جهانی نفت را با تردیدهایی مواجه کرد.

"شکرآب "شدن روابط واشنگتن و ریاض در پی ماجرای جمال خاشقجی مزید بر علت شد و تهدیدهای ضمنی و گاه صریح برخی مقامات و رسانه های سعودی مبنی بر واکنش شدید دولت سعودی به هر گونه تحریم و تنبیه آمریکا، نگرانی هایی را از احتمال افزایش قیمت نفت در پی این تنش ها برانگیخت.

از جمله "ترکی الدخیل" چهره رسانه ای سعودی نزدیک به "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی و مدیر شبکه العربیه پس از تهدیدهای آمریکا علیه دولت سعودی در ماجرای خاشقجی، در مقاله ای تهدید کرده بود که سعودی ها مشت شان پر است و در یک گام می توانند قیمت نفت را به 200 دلار برسانند.

از سوی دیگر نزدیک بودن به موعد انتخابات میاندوره ای کنگره و احتمال افزایش قیمت نفت – و در پی آن افزایش قیمت بنزین در آمریکا- دولت ترامپ را در موضوع تحریم نفتی ایران همزمان با تشدید تنش با دولت سعودی دست به عصاتر کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین