امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۳
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۵:۲۰
به لطف هزاران دانشمند در رشته‌های مختلف، دنیا به آینده‌ علمی و تخیلی فیلم‌ها نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود. آن‌ها هر روز با یک خبر جدید ما را شگفت‌زده می‌کنند. در چند سال اخیر پیشرفت غیرمنتظره‌ای در همه زمینه‌ها داشته ایم. از این رو فهرستی از مهمترین اکتشافات علمی سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ را برایتان آماده کرده ایم که دنیا را به جای بهتری تبدیل خواهند کرد.

دانشمندان به معلولین کمک می‌کنند دوباره راه بروند
گروهی از متخصصان نوروفیزیولوژی روسیه و آمریکا توانستند یک کار غیرممکن را ممکن کنند: به یک فرد فلج توانایی راه رفتن دادند. مردی که چند سال پیش در اثر یک سانحه فلج شده بود در یک آزمایش بین المللی شرکت کرد. این روش برای اولین بار توسط دانشمندان استفاده می‌شد. بیمار با محرک‌های الکتریکی درمان شد که در اصل برای تسکین درد ساخته شده بود. اکنون به کمک این محرک‌های الکتریکی، حتی اگر آسیب خیلی جدی باشد، می‌توان به افراد کمک کرد دوباره راه بروند. درمان این بیمار ۴۴ هفته طول کشید؛ و بعد مرد توانست بایستد و روی تردمیل راه برود.

اولین اشعه ایکس رنگی تاریخ
دانشمندان نیوزیلند اولین اشعه ایکس رنگی سه بعدی تاریخ را ساختند. این دستگاه مثل یک دوربین در سطح زیراتمی کار می‌کند. در نتیجه عکس‌هایی با کنتراست بالا ارائه می‌دهد. در این عکس‌ها می‌توانید به وضوح تفاوت ماهیچه‌ها، استخوان‌ها و غضروف‌ها را ببینید، همچنین اندازه و موقعیت تومور‌های سرطانی را.

دانشمندان جلیقه‌ای ساختند که شما را چند روز زودتر از حمله قلبی آگاه می‌کند
جلیقه هوشمند دقیقا شبیه یک جلیقه ساده است، اما از داخل الکترودها و سنسور‌های ویژه‌ای دارد که به شما اجازه می‌دهد نوار قلبی خود، فشار خون و ضربان قلبتان را کنترل کنید؛ و همه این‌ها به صورت شبانه روزی انجام می‌شود. کسی که این جلیقه را دارد می‌تواند اپلیکیشن آن را دانلود کند و همه داده‌ها درباره عملکرد قلبش را بررسی کند. این اپلیکیشن می‌تواند مشکلات قلبی جدی را پیش بینی کند، چون فعالیت غیرعادی قلب را دو روز قبل از حمله قلبی می‌توان تشخیص داد. این جلیقه در حال حاضر با موفقیت روی داوطلبان آزمایش شده است.

قطره اشکی که قرنیه چشم را بازیابی می‌کند
می‌توانید تصور کنید که دیگر برای اصلاح بینایی به عینک نیاز نیست و یک قطره چشم هم می‌تواند کار عینک را انجام دهد؟
گروهی از چشم پزشکان روی این قطره‌ها کار می‌کنند. این دانشمندان قطره‌ها را روی خوک آزمایش کرده و به نتایج شگفت‌انگیزی دست یافته اند. این قطره‌ها در دوربینی و نزدیک بینی کاربرد دارند؛ و به گفته دانشمندان، می‌توانند کاملا جایگزین قطره شوند.

پلیس‌های چینی عینک‌های هوشمند با تکنولوژی تشخیص چهره دارند
در آغاز سال ۲۰۱۸، به پلیس‌های چینی عینک‌های هوشمندی داده شد که سیستم تشخیص چهره دارد. این عینک‌ها می‌توانند عکس بگیرند، ویدئو با کیفیت hd ضبط کنند و اطلاعات را روی لنز نمایش دهند. این دستگاه تا کنون به دستگیری حدود ۴۰ مجرم کمک کرده است. این عینک‌ها ۶۳۵ دلار قیمت دارند، اما نمی‌توانید برای استفاده شخصی بخرید.

دمپایی‌های نیسان که خودشان را پارک می‌کنند
بالاخره مشکل لنگه دمپایی‌های گمشده حل شد. این دمپایی‌ها چرخ و موتور و سنسورهایی دارند که می‌تواند به نقطه از پیش تعیین شده بازگردند. در حال حاضر برای استفاده از این دمپایی‌ها باید به یکی از هتل‌های ژاپن بروید.

در ژاپن تاکسی‌های پرنده وجود دارد
تاکسی‌های هوایی ژاپن با یک بار شارژ می‌توانند دو مسافر را تا ۱۵ کیلومتر جابجا کنند و سرعتشان به ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. بهترین قسمت ماجرا این است که می‌توانند اتوماتیک هم کار کنند؛ کافیست مسافران مقصد خود را به آن‌ها نشان دهند. امیدواریم این تاکسی‌ها مشکل ترافیک شهر‌های بزرگ را حل کنند.

هوش مصنوعی از بشر حفاظت می‌کند
این خبر دقیقا یک کشف علمی نیست، اما درمورد پیشرفت هوش مصنوعی است. در ژانویه ۲۰۱۸ یک زن آرژانتینی پستی در فیسبوک خود منتشر کرد که با بستگان و دوستانش خداحافظی می‌کرد و عکسی هم از داروهای قوی در دستش گذاشته بود. پیام او توسط الگوریتم‌های رسانه اجتماعی دنبال شد. برنامه پیامی به مدیران وبسایت در آمریکا فرستاد و آن‌ها با اورژانس بوئنوس آیرس تماس گرفتند. تیم نجات زن را بیهوش پیدا کردند، اما توانستند او را نجات دهند.

اسکلت دست که با ذهن کنترل می‌شود
مهندسان سوئیس یک دست اسکلتی ساختند که با ذهن کنترل می‌شود. الکترود‌ها در یک کلاه خاص قرار می‌گیرند. در نمونه‌های اولیه، الکترو‌ها باید زیر پوست قرار داده می‌شدند. کنترل اسکلت آسان است و در چند دقیقه تنظیم می‌شود. این دستگاه اکنون توسط افرادی که دچار مشکلات نخاعی یا سکته مغزی شده اند، آزمایش شده است. مهندسان در حال انجام بررسی‌های بیشتر روی اسکلت هستند تا برای تولید انبوه آماده شود.

آزمایش خودروهای بدون سرنشین
در سال ۲۰۱۷، کاملا مشخص شد که اتومبیل‌های بدون سرنشین بخش مهمی از زندگی ما خواهند بود. تسلا پیشروی این صنعت است و سال به سال خودروهای الکتریکی خود را بهتر می‌کند. گردشگران و مردم محلی پاریس در حال حاضر این مینی‌بوس‌های بدون راننده با موتور الکتریکی را امتحان کرده اند. در آینده نزدیک، قوانین ترافیک بین المللی تغییر خواهد کرد تا با خودرو‌های بدون سرنشین در جاده سازگار شود.

کریپتو کارنسی (ارز رمزنگاری شده) بخشی از اقتصاد شده است
در سال ۲۰۱۷ اقتصاد جهانی پیشرفت غیرمنتظره‌ای داشت: افزایش محبوبیت ارزهای رمزنگاری شده. علیرغم اینکه اولین و مشهورترین ارز رمزنگاری شده، بیتکوین در سال ۲۰۰۹ اختراع شد، اما تابستان سال گذشته محبوب شد. از آگوست تا دسامبر، نرخ ارز به سرعت در حال تغییر بود و از ۲۰۰۰ به ۲۰۰۰۰ دلار رسید و سپس به ۶۵۰۰ دلار برای هر بیت کوین افت کرد. کارشناسان پیش بینی می‌کنند که ارزهای رمزنگاری شده آینده بزرگی در اقتصاد جهان در کنار یورو و دلار دارند.

محققان ثابت کردند نظریه منشا ما درست نیست
در سال ۲۰۱۷، بشر پیشرفت زیادی در کسب اطلاعات بیشتر درمورد خودش داشته است. مردم مدت‌ها فکر می‌کردند که هوموساپین‌ها یا انسان‌های نوین حدود ۲۰۰ هزار سال پیش جایی در شرق آفریقا از سایر گونه‌ها نشات گرفته اند. بیشتر نظریه‌های انسان‌شناسی و باستان شناسی هم این ایده را تایید می‌کنند. اما تابستان امسال، مقاله‌ای توسط یک گروه بین المللی از دانشمندان منتشر شد. آن‌ها بقایای انسان را یافتند که بیش از ۳۰۰ هزارسال قدمت داشت و در جایی کاملا متفاوت از قاره آفریقا زندگی می‌کردند. محققان اطمینان دارند که اگر آن‌ها مثل انسان امروزی لباس می‌پوشیدند هیچکس تفاوتشان را حس نمی‌کرد. این کشف ثابت می‌کند که نظریه‌ای که قبلا باور داشتیم کاملا اشتباه است.

اخترشناسان شیئی به نام اوموآموا در منظومه شمسی پیدا کردند
سال ۲۰۱۷ بار‌ها علوم مختلف را به چالش کشید. منجمان هاوایی یک سیارک منحصر به فرد پیدا کردند که جزء منظومه شمسی ما نیست. یعنی از جایی دور از فضای کهکشانی ما آمده است. سرعت این سیارک آنقدر زیاد است که خورشید نمی‌تواند با گرانش خود آن را جذب کند.

اصلاح ژنتیکی برای درمان بیماری
مهندسان ژنتیک در سال ۲۰۱۷ ژن‌های یک فرد زنده را تغییر دادند. کارشناسان دانشگاه اورگان برای اولین بار سعی کردند با حذف ژن مسئول بیماری‌های قلبی عروقی یک جنین را اصلاح کنند. عمل آن‌ها موفقیت آمیز بود. همچنین یک شرکت دیگر عمل تغییر ژنوم خوک را انجام داد. به کمک این عمل ۳۷ خوک کاملا سالم بدون هیچ ویروس مضری در بدنشان به دنیا آمدند؛ و در نهایت یک اصلاح ژنتیکی روی یک فرد زنده انجام شد. این بیمار ۴۴ ساله سندروم هانتر داشت. دانشمندان هنوز منتظر نتایج درمان هستند؛ و اگر مثبت باشد، پزشکان به زودی می‌توانند بیماری‌های جدی را با این روش درمان کنند.

دانشمندان درمان بیماری‌های سرطانی را به زودی پیدا خواهند کرد
متخصصان امروزی به دنبال روشی برای حذف کلمه «سرطان» هستند. البته درمان کامل سرطان غیرممکن است، اما شاید درمان آن مثل درمان سرماخوردگی ساده شود. در سال ۲۰۱۷، روش‌های مختلف مبارزه با سلول‌های سرطانی آزمایش شد، اما پیشرفته‌ترین آن‌ها روشی برای درمان سرطان رحم بود. اسپرم با یک داروی خاص به مناطق لازم فرستاده می‌شد و وقتی به محل می‌رسید دارو را رها می‌کرد. در نتیجه بیش از ۹۰ درصد از سلول‌های سرطانی از بین می‌رفتند. این روش به بیماران اجازه می‌دهد شیمی درمانی نکنند.

اولین عمل موفق پیوند سر