|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۶
کد خبر: ۲۳۴۶۷۳
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۶
پیش از آن نیز غول فناوری جهان گوگل و رئیسان شرکت های آمریکایی «فورد» و «جی پی مورگان» اعلام کردند که حضور در کنفرانس عربستان را لغو کرده اند.
  پس از انصراف ده ها مدیرعامل شرکت های فناوری بزرگ آمریکا و جهان از حضور در کنفرانس موسوم به داووس صحرا در عربستان، وزیر خزانه داری آمریکا نیز اعلام کرد که در این کنفرانس شرکت نمی کند.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه خبری سی ان ان، استیو منوچین وزیر خزانه داری آمریکا اعلام کرد که در کنفرانس «ابتکار سرمایه‌گذاری آینده» در عربستان شرکت نمی کند.

منوچین در روزهای اخیر به دلیل متهم بودن مقام های عربستان در قتل احتمالی «جمال خاشقچی» روزنامه نگار ناپدید شده سعودی، تحت فشار افکار عمومی داخلی و بین المللی برای انصراف از شرکت در این کنفرانس بود.

وی که پیشتر گفته بود منتظر نتیجه سفر مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به عربستان و ترکیه برای تصمیم گیری در این باره است، اعلام کرد که این تصمیم را پس از دیدار با پمپئو و دونالد ترامپ رئیس جمهوری کشورش گرفته است.

پمپئو پس از بازگشت از سفر دو روزه خود به منطقه از کاخ سفید خواست که چند روز بیشتر به مقام های عربستان فرصت دهند تا تحقیقات پیرامون خاشقچی را تکمیل کنند.

به گزارش ایرنا، وزیران اقتصادی و بازرگانی انگلیس، فرانسه و هلند نیز پیشتر انصراف خود را از شرکت در این کنفرانس که به «داووس صحرا» مشهور است، اعلام کرده اند.

همچنین ده ها تن از مدیران عامل و مقام های بلندپایه شرکت های برتر فناوری جهان و موسسه های بین المللی از جمله کریستین لاگارد رئیس صندوق بین المللی پول، دارا خسروشاهی مدیر عامل شرکت بین المللی تاکسیرانی «اوبر» اعلام کرده اند که در این کنفرانس شرکت نمی کنند.

«جان فلینت» مدیر اجرایی بانک « اچ اس بی سی» (شرکت خدمات مالی و بانکداری بریتانیایی)، «بیل وینترز» مدیر اجرایی «استاندارد چارتر» (شرکت چندملیتی خدمات مالی و بانکداری) به همراه «تیجان تیام» مدیر اجرایی بانک سوئیس کردیت در کنفرانس سرمایه گذاری عربستان که قرار است بین روزهای 23 تا 25 اکتبر (یکم تا سوم آبان ماه) در عربستان برگزار شود، حضور نمی یابند.

همچنین «استفن شوارتزمن» رئیس و مدیر اجرایی گروه «بلک استون» و رئیس شورای مشورتی در امور تجاری دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که روابط نزدیکی با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دارد، در کنفرانس عربستان حاضر نخواهد شد.

پیش از آن نیز غول فناوری جهان گوگل و رئیسان شرکت های آمریکایی «فورد» و «جی پی مورگان» اعلام کردند که حضور در کنفرانس عربستان را لغو کرده اند.

رسانه های بزرگی چون شبکه خبری «سی ان ان» و روزنامه های «فایننشال تایمز»، «نیویورک تایمز» ، شبکه خبری «سی ان بی سی»، پایگاه خبری «بلومبرگ» و شبکه خبری «فاکس بیزینس» نیز این کنفرانس را تحریم کردند.

خاشقچی از دوم اکتبر (10مهر) پس از مراجعه به ساختمان کنسولگری عربستان در شهر استانبول ناپدید شده است. برخی منابع غیر رسمی خبری اعلام کرده اند که خاشقچی توسط ماموران سرویس امنیتی سعودی پس از شکنجه در کنسولگری عربستان به قتل رسیده است.

خاشقچی 59 ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرد و به آمریکا رفت. وی در مقالاتی که در روزنامه 'واشنگتن پست' نوشته بود، از جنگ عربستان در یمن، بحران اقتصادی با کانادا و دستگیری مدافعان حقوق زنان عربستان انتقاد کرده بود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین