|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۱
کد خبر: ۲۳۴۶۲۷
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰
ساخت سلمان فارسی سال‌هاست که سر‌زبان‌هاست و از همان روزی که داوود میرباقری، مرد فرهنگ و تفکر سینما و تلویزیون ایران بعد از ساخت سریال تلویزیونی مختارنامه استارت خوردن پروژه سلمان فارسی را اعلام کرد، مرتب سر‌فصل خبرهای مطبوعات و خبرگزاری‌ها شد و در طول این سال‌ها بارها از سوی مسؤولان خبر تولید این سریال داده شد، اما خبری از پیش‌تولید و تولید نبود.
ساخت سلمان فارسی سال‌هاست که سر‌زبان‌هاست و از همان روزی که داوود میرباقری، مرد فرهنگ و تفکر سینما و تلویزیون ایران بعد از ساخت سریال تلویزیونی مختارنامه استارت خوردن پروژه سلمان فارسی را اعلام کرد، مرتب سر‌فصل خبرهای مطبوعات و خبرگزاری‌ها شد و در طول این سال‌ها بارها از سوی مسؤولان خبر تولید این سریال داده شد، اما خبری از پیش‌تولید و تولید نبود.

در طول این سال‌ها این کارگردان بارها تاکید کرد علاقه‌مند است زودتر پروژه سلمان فارسی کلید بخورد و حالا رسانه ملی بجد و با عزم بیشتر پیگیر تولید این پروژه بزرگ تاریخی است؛ پروژه‌ای که درباره شخصیت سلمان فارسی، یکی از صحابه حضرت محمد(ص) است.

صدا و سیما بیش از دو دهه است با ساخت مجموعه‌های تاریخی همچون امام علی‌(ع)، تنهاترین سردار، ولایت عشق، مختارنامه، حضرت یوسف‌(ع)، مردان آنجلس، معصومیت از‌دست‌رفته و... نشان داده که پرداختن به تاریخ اسلام جزو دغدغه‌هایش بوده و علاقه‌مند است از این طریق مخاطبان را با ابعاد مختلف شخصیت‌های تاریخ اسلام آشنا کند. حالا این بار قرعه به نام سلمان فارسی افتاده است؛ شخصیتی که برای برخی هنوز ناشناخته است و مردم معمولا او را در حد یک نام می‌شناسند.

بنابراین سریال سلمان فارسی از ابتدای تولد سلمان تا زمان رحلت پیامبر‌اکرم(ص) به مهم‌ترین اتفاقات تاریخ می‌پردازد، اما قصه به‌گونه‌ای برای مخاطبان روایت می‌شود که هم با یک اثر تاریخی رو‌به‌رو شوند و هم این‌که قصه برایشان شیرین و دوست داشتنی باشد. جذابیت‌های زندگی سلمان‌فارسی کم نیست. او به توصیه پیامبر‌(ص)، صاحب علوم بود و اشراف زیادی هم به علم داشت. این شخصیت درباره دین، عقیده و بینش کنجکاوی داشت و گرچه خیلی مرفه بود، اما به دنبال حقیقت می‌گشت.

چرا میرباقری؟
آشنایی کامل داوود میرباقری، این کارگردان شهیر با ظرفیت‌های هنری تاریخ ایران و اسلام و اشتیاق وی برای به ثمر رساندن این پروژه بزرگ تاریخی، نه تنها رسانه ملی را به تولید این اثر ماندگار هنری ترغیب کرد، بلکه باعث شد کارگردانی این پروژه هم بعد از ساخت سه مجموعه موفق تاریخی به او داده شود تا هنر خودش را برای یک‌بار دیگر نه‌تنها به ایرانیان، بلکه به رخ جهان اسلام بکشاند.

طرح اولیه قصه سریال سلمان فارسی همانند دیگر کارهای سابق میرباقری به عهده خودش بوده، اما برای نگارش دیالوگ‌ها از چند نویسنده دیگر هم کمک گرفته و در نهایت خودش مشغول بازنویسی فیلمنامه است. حسین کرمی، رئیس سیمافیلم در گفت‌وگو با جام‌جم از آخرین اقدامات در پروژه سلمان فارسی خبر داده است. او گفت: بخش عمده‌ای از نگارش این سریال 40 قسمتی کاملا جلو رفته و یکی از نویسندگانی که کمک به نگارش دیالوگ‌ها کرده، امرا... احمدجو است. تهیه‌کنندگی این سریال هم به عهده حسین طاهری است.

چطور پای امرا... احمدجو به سلمان باز شد
داوود میرباقری رفاقت 40 ـ 30 ساله با امرا... احمدجو دارد. در واقع آنها با هم رفقای قدیمی هستند و همین باعث شده تا با هم همکاری هم داشته باشند. احمدجو درباره نگارش دیالوگ‌های این مجموعه به جام‌جم می‌گوید: اصل فیلمنامه را آقای میرباقری نوشتند و قرار شد من به همراه دو نویسنده دیگر در بخش دیالوگ‌ها کمک کنیم. البته هر کدام به تنهایی باید دیالوگ‌ها را می‌نوشتیم و دستور کار ما را هم آقای میرباقری مشخص کرده است. قرار شد من دیالوگ‌ها را به شکل محاوره‌ای، ساده‌تر و امروزی‌تر بنویسیم، ولی از شکل کار دو نویسنده دیگر اطلاعی ندارم. در نهایت خود آقای میرباقری لحن و ساختار دیالوگ‌ها را بازنویسی می‌کنند. احمدجو درباره این که چرا بازه زمانی ولادت سلمان تا رحلت رسول اکرم(ص) برای ساخت این سریال انتخاب شده است توضیح می‌دهد: اصل فیلمنامه برای آقای میرباقری است و او تصمیم می‌گیرد که قصه در کدام بخش متوقف شود و من به عنوان نویسنده فقط دیالوگ می‌نویسم، آن هم طبق دستورالعمل او. ولی همه چیز به عهده این کارگردان است.
جالب است بدانید که احمدجو یکی از حسن‌های این سریال را شیوایی فیلمنامه و قصه دوست‌داشتنی آن ذکر می‌کند که همین باعث شده تا او برای نگارش دیالوگ‌ها به وجد بیاید.

آبان ماه؛ زمان پیش‌تولید
حرف و حدیث برای زمان پیش‌تولید سریال سلمان فارسی کم نیست، اما رئیس مرکز سیمافیلم این نوید را داده که پیش‌تولید بزودی و به احتمال زیاد از آبان ماه آغاز می‌شود. البته او معتقد است با توجه به این‌که سریال پیش‌تولید سنگینی دارد، به همین دلیل احتمال این‌که سریال امسال کلید بخورد، بعید است و پیش بینی می‌شود سال آینده کلید بخورد، زیرا گروه در مرحله پیش‌تولید وظایف زیادی پیش رو دارند و باید بخشی از دکورها ساخته شود و بازیگران هم انتخاب
شوند.

قرعه از آن کدام کشور آسیایی می‌افتد
لوکیشن یکی از عناصر مهم و اساسی در پروژه‌های تاریخی محسوب می‌شود، به همین دلیل اهمیت زیادی دارد و از طرف گروه سازنده به جد پیگیری می‌شود. گروه سازنده سریال سلمان فارسی قرار است این اثر را با فصل دوم کلید بزنند که مربوط به بخش بیزانس است.
این بخش در خارج از کشور تصویربرداری می‌شود. همچنین از مدتی پیش مقدمات مربوط به فاز دوم انجام می‌شود. به همین دلیل لوکیشن‌ها مورد بررسی قرار گرفته است. در طول این مدت هم گروه سازنده برای مقدمات فصل دوم به کشورهای اطراف ایران سفر کرده‌اند و لوکیشن‌های مختلف را مورد بازدید قرار داده‌اند
قرار است فصل دوم این سریال در یکی از کشورهای آسیایی تولید شود که هنوز نام کشور در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و اعلام نشده است. در مجموع لوکیشن دیده شده و با شروع پیش‌تولید به شکل رسمی انتخاب بازیگران و بخش‌های عملیاتی سریال سلمان فارسی آغاز خواهد شد.
از سوی دیگر فصل‌های اول و سوم سریال سلمان فارسی در ایران تولید می‌شود. گروه برای این بخش‌ها شهرهای مختلف را هم مورد بررسی قرار داده‌اند، ولی هنوز مشخص نشده که بخشی از دکورهای این سریال در اطراف تهران ساخته شود یا در شهرهای دیگر. اما احتمال این‌که شهرهای مختلف ایران برای دکورهای این مجموعه درگیر شوند، زیاد است. همچنین از لوکیشن فیلم سینمایی حضرت محمد(ص) هم استفاده می‌شود و گروه سازنده این لوکیشن‌ها را هم مورد بازدید قرار داده‌اند.

بودجه ممنوع
یکی از خطوط قرمز در پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی همیشه بودجه است و عنوان نمی‌شود. بنابراین سریال سلمان فارسی هم از این قاعده مستثنی نیست. سریال سلمان فارسی قرار است در سه فصل تولید شود. فصل اول، ایران قبل از اسلام است. فصل دوم، بیزانس و فصل سوم اسلام است.
گروه سازنده قصد دارد بعد از تولید فصل دوم به سراغ فصل سوم برود و فصل اول را در انتهای کار تولید کند. ضمن این‌که سریال از زمان کودکی سلمان فارسی تا زمان رحلت پیامبر اکرم‌(ص) است.

بازیگرانی از سراسر ایران
انتخاب بازیگران برای نقش‌های اصلی از دیگر بخش‌های مهم و حساس پروژه‌های تاریخی است و در این بخش حساسیت و دقت داوود میرباقری بیشتر می‌شود. البته او در این پروژه دست به یک ابتکار جالبی هم زده است و می‌خواهد از حضور بازیگران حرفه‌ای تئاتر از سراسر ایران بهره ببرد. به همین دلیل گروه کارگردانی در تلاش است که با بازیگران حرفه‌ای از بخش‌های مختلف ایران به گفت‌وگو بنشیند تا تعدادی از بازیگران مورد نظر انتخاب شوند.
در واقع او می‌خواهد برای پروژه سلمان همه ایران را درگیر کند تا هر استانی سهمی در این پروژه بزرگ تاریخی داشته باشد. با توجه به تعدد شخصیت در سریال سلمان فارسی، تعداد هنرمندان و هنروران این سریال خیلی زیاد است و هنوز آمار مشخصی داده نشده است.

بازیگر سلمان کیست؟
البته به گفته حسین کرمی، هنوز بازیگر نقش سلمان نهایی نشده و برای این نقش گزینه‌ها مورد بررسی قرار گرفته‌اند، حتی مشخص نشده که بازیگر این نقش از هنرمندان حرفه‌ای انتخاب می‌شود یا نابازیگر. البته چندی پیش در فضای مجازی این خبر پیچیده بود که شهاب حسینی قرار است نقش سلمان را بازی کند، اما یکی از عوامل سریال این خبر را تکذیب کرد و گفت هنوز میرباقری و سازمان صدا و سیما به گزینه نهایی برای این نقش نرسیده‌اند و در حال حاضر مشغول جمع‌بندی هستند. رئیس سیما‌فیلم در مجموع ساخت چنین پروژه‌هایی را یک کار استراتژیک رسانه ملی ذکر می‌کند و می‌گوید: باید تحقیقات گسترده‌ای در این باره صورت بگیرد، زیرا در چنین تولیداتی تحقیق نقش اساسی دارد و رسانه ملی هم به دنبال فرهنگ‌سازی تاریخی برای مردم است. یکی از مباحثی که در مجموعه‌های تاریخی به چشم می‌خورد این است که ساخت چنین آثاری زمان‌بر است و پیش‌بینی می‌شود که ساخت سریال سلمان فارسی هم زمان طولانی ببرد، اما رئیس سیمافیلم در این باره عنوان می‌کند تلاش رسانه این است که زمان تولید حتی‌المقدور کوتاه‌تر شود. در این باره هم داوود میرباقری پیشنهادهایی داده که در حال بررسی است و در مجموع زیر نظر داوود میرباقری است.

سرنوشت سریال حضرت موسی(ع)
سال‌هاست که ساخت سریال حضرت موسی(ع) هم سر زبان‌هاست. کرمی در این باره توضیح می‌دهد: ما در حال برآورد هستیم و بزودی به نتیجه مشخص خواهیم رسید و وارد پیش‌تولید می‌شویم. جمال شورجه کارگردانی و احمد میرعلایی تهیه‌کنندگی این پروژه تاریخی را به عهده دارند.

البته زنده‌یاد فرج‌ا... سلحشور فیلمنامه این سریال را قبل از فوتش نوشته بود و رسانه هم قرار است از فیلمنامه او استفاده کند. به همین دلیل بهمن‌پور فیلمنامه سلحشور را بازنویسی کرده و از تحقیقات او نهایت استفاده را برده است.

قرار است امسال پیش‌تولید این سریال هم شروع شود. البته بخشی از دکور سریال هم باید ساخته شود و بخشی دیگر از دکورهای سریال حضرت یوسف‌(ع) که در شهرک سینمایی دفاع مقدس ساخته شده بود، استفاده می‌شود. البته دکورهای سریال حضرت یوسف(ع) در این شهرک قرار است برای سریال موسی توسعه یابد./جام جم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین