|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۸
کد خبر: ۲۳۴۱۴۸
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۶:۴۰
شاید باورش سخت باشد اما مرورگرها بیشتر از چیزی که فکر می‌کنید از شما اطلاعات جمع می‌کنند. البته این موضوع چندان چیز عجیبی هم نیست و مرورگرها این اطلاعات را جمع آوری می‌کنند تا عملکرد بهتری از خود نشان دهند.
 مرورگرها بیشتر از چیزی که فکر می‌کنید از شما اطلاعات جمع می‌کنند. البته این موضوع چندان چیز عجیبی هم نیست و مرورگرها این اطلاعات را جمع آوری می‌کنند تا عملکرد بهتری از خود نشان دهند.

فهمیدن اینکه مرورگرتان در همین لحظه دارد چه اطلاعاتی را جمع آوری می‌کند نیز کار سختی نیست و می‌توان با استفاده از دو ابزار کارآمد Webkay و Panopticlick اطلاعات جالبی در این خصوص دریافت کرد.

با این حال در ادامه این متن از ۱۰ داده‌ای که مرورگرها مدام به جمع آوری آن‌ها می‌پردازند اشاره می‌کنم تا بدانید دقیقا مرورگرتان چه اطلاعاتی از شما دارد.

۱) اطلاعات سخت افزار و نرم افزار سیستم

ساده بگویم، مرورگرها حتی از خود شما هم بهتر می‌دانند که دارید دقیقا از چه سیستم عامل، آی‌پی آدرس و پلاگین‌هایی استفاده می‌کنید. جالب تر اینکه دایره اطلاعات جمع آوری شده مرورگرها فقط به داده‌های نرم‌افزاری محدود نمی‌شود و آن‌ها حتی از نوع پردازنده، کارت گرافیک و حتی باتری دستگاه شما نیز باخبرند.

۲) اطلاعات شبکه

مرورگرها علاوه بر جمع آوری اطلاعات در مورد سخت افزار و نرم افزار سیستم کاربر، به گردآوری داده‌های شبکه نیز می‌پردازند. این اطلاعات اغلب شامل آی‌پی آدرس و سرعت شبکه می‌شود.

۳) موقعیت جغرافیایی

اگر فکر می‌کنید که با ندادن دسترسی GPS به مرورگرها دیگر سایتی نمی‌تواند از موقعیت شما با خبر شود سخت در اشتباهید. وبسایت‌های امروزی با مقیاس نسبتا دقیقی می‌توانند موقعیت لحظه‌ای شما را با استفاده از API ژئولوکیشن تخمین بزنند.

فقط کافیست برای لحظه‌ای با مرورگرتان به وب متصل شوید تا ژئولوکیشن گوگل بتواند موقعیت شما را با تقریبی سی مایلی پیدا کند. بله به همین راحتی.

۴) تاریخچه مرورگر

دیگر همه این را می‌دانیم که مرورگرها مدام تاریخچه گشت و گذارهای ما را در فضای وب زیر نظر دارند و داده‌های مربوط به آن را جمع آوری می‌کنند. متاسفانه به هیچ وجه این رویه را نمی‌شود متوقف کرد مگر اینکه هر روز تاریخچه مرورگر خود را پاک کنید.

۵) حرکات ماوس

شاید باورش سخت باشد اما مرورگرها حتی از حرکات ماوس شما هم نمی‌گذرند و اطلاعات تمام کلیک‌هایتان را نیز جمع آوری می‌کنند. اگر دوست دارید ببینید که این اطلاعات چطور به دست وبسایت‌های می‌رسند بد نیست کمی با ClickClickClick وقت بگذرانید.

۶) جهت قرارگیری دیوایس‌ها

در بیشتر موبایل های امروزی ژیروسکوپ تعبیه شده و به لطف این موضوع می‌توان از اپ‌های کاربردی مختلفی استفاده کرد. جالب است بدانید که مرورگرها نیز از این موضوع باخبرند و در هر لحظه وضعیت ژیروسکوپ و نحوه قرارگیری موبایلتان را بررسی می‌کنند.

آن‌ها با استفاده از این اطلاعات می‌توانند به شما بگویند که موبایل شما روی میز قرار دارد یا در جیبتان قرار گرفته است.

۷) شبکه‌های اجتماعی که در آن‌ها عضو هستید

با توجه به چیزهایی که برایتان گفتم اصلا عجیب نیست بگویم مرورگرها حتی این را هم می‌دانند که شما در چه شبکه‌های اجتماعی عضو هستید. هر باری که شما وارد صفحه یکی از شبکه‌های اجتماعی خود می‌شوید، این اطلاعات توسط مرورگرها جمع آوری و بایگانی می‌شوند.

۸) فونت و زبان

جالب‌تر اینکه مرورگرها می‌دانند که دقیقا چه فونت‌‌هایی روی سیستم کاربر نصب شده و او هم زمان دارد از چه زبانی برای کارهایش استفاده می‌کند.

۹) اطلاعات مربوط به تصاویر

هر زمانی که از طریق مرورگرتان عکسی در فضای وب آپلود کنید، مرورگر آن را به طور کامل اسکن می‌کند و اطلاعاتش تحت عنوان متادیتا را برای خود برمی‌دارد. متادیتا شامل اطلاعاتی همچون موقعیت جغرافیایی، رزولوشن تصویر، مدل دوربین عکاسی و جنبه‌های فنی مربوط به فایل عکس می‌شوند.

۱۰) اطلاعات فنی

تا به اینجای متن دیگر باید متوجه شده باشید که مرورگرها به چه اطلاعاتی دسترسی دارند. به طور کلی مدام زیر نظر هستید و مرورگرها حتی اطلاعاتی فنی سیستم از جمله تاچ اسکرین بودن نمایشگر و اندازه آن را نیز مورد بررسی قرار می‌دهند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین