|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۱
کد خبر: ۲۳۴۰۹۹
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۳
به گفته وی، گرد و غبار در شهرهای جنوب و جنوب غرب خوزستان از دیشب آغاز شد و در برخی از آنها تاکنون ادامه دارد که اوج آن بین ساعات هفت تا هشت صبح امروز بود اما شهرهای شمال و شرق خوزستان دیشب درگیر این پدیده بوده که تداوم آن حداکثر 2 ساعت بود.
  مسئول آزمایشگاه هوا اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه میزان غلظت آلودگی گرد و غبار اخیر در این استان تا بیش از 67 برابر حدمجاز رسید، گفت: منشا گردو غبار یکشنبه شب و صبح دوشنبه در خوزستان کانون های داخلی و خارجی بود.

علیرضا آذریان روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا بیان کرد: هم کانون های خارجی در جنوب خوزستان و هم کانون های داخلی در شرق، غرب و جنوب این استان در شکل گیری توفان گرد و غباری که از دیشب تا امروز در خوزستان رخ داد، تاثیر داشتند.

وی گفت: خوزستان از یکشنبه شب با آشفتگی آلاینده های هوا روبه رو بود، به این معنی که باد موجب جابجایی آلاینده های هوا شده که شاخص ترین آنها گرد و غبار بوده است؛ این پدیده در برخی نقاط خوزستان تا هم اکنون ادامه دارد ولی در اهواز به بارش باران و پایداری هوا ختم شد.
آذریان اضافه کرد: وزش باد شدید از جنوب و غرب بر شدت گرد و غبار اخیر خوزستان افزود که به همین دلیل در شهرستان های مرزی از جمله آبادان، خرمشهر، و دشت آزادگان غلظت آلاینده ها بسیار زیاد بود؛ این آلایندگی ها و آشفتگی ها در نهایت به سمت اهواز آمد و بر آنجا به شدت تاثیر گذاشت.
وی گفت: بیشترین آلودگی هوای خوزستان در این مدت در شهرهای امیدیه، بندرامام و هندیجان به وقوع پیوست که میزان آلودگی در این شهرها به بیش از 10 هزار میکروگرم برمترمکعب (بیش از 67 برابر حد مجاز) رسید.

وی ادامه داد: حداکثر میزان گرد و غبار از شب گذشته تا امروز در شادگان هشت هزار و 876 میکروگرم بر مترمکعب، حمیدیه هفت هزار و 206میکروگرم بر مترمکعب، آبادان 6 هزار و 300 میکروگرم برمترمکعب، سوسنگرد پنج هزار و 732 میکروگرم برمترمکعب، ماهشهر پنج هزار میکروگرم بر مترمکعب، خرمشهر چهار هزار و 966 میکروگرم بر مترمکعب و اهواز 2 هزارو 437 میکروگرم برمترمکعب بود.

به گفته وی، گرد و غبار در شهرهای جنوب و جنوب غرب خوزستان از دیشب آغاز شد و در برخی از آنها تاکنون ادامه دارد که اوج آن بین ساعات هفت تا هشت صبح امروز بود اما شهرهای شمال و شرق خوزستان دیشب درگیر این پدیده بوده که تداوم آن حداکثر 2 ساعت بود.

آذریان ادامه داد: غلظت گرد و غبار دیشب در شوشتر 6 هزار و 388 میکروگرم بر مترمکعب، شوش چهار هزار و 564 میکروگرم برمترمکعب، رامهرمز 2 هزار و 222 میکروگرم برمترمکعب، دزفول یک هزار و 800 میکروگرم برمترمکعب، اندیمشک به 864 میکروگرم برمترمکعب رسیده بود.

** ضرورت تعطیلی مدارس ابتدایی

وی در ادامه با اشاره به اعلام دیرهنگام تعطیلی مدارس در برخی مناطق خوزستان گفت: شدت آلودگی هوا در ساعت هفت صبح در تعدادی از شهرستان ها به اوج خود رسیده بود، در حالی که این زمان تردد دانش آموزان به مدارس است و موجب می شود آنها در معرض آلاینده ها قرار گیرند.
آذریان افزود: کودکان مقاطع ابتدایی و پیش دبستانی به ویژه به دلیل داشتن ریه حساس، بیشتر دچار آسیب می شوند به همین دلیل توصیه می شود که مدارس این گروه تعطیل شود.

وی اضافه کرد: با توجه به نگرانی از نخستین باران پاییزی و تاثیر آن بر کودکان و گروه های حساس، این مساله نیز باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا دستگاه های مسئول از جمله هواشناسی، محیط زیست و ستاد بحران با هماهنگی بیشتری در زمینه تعطیلی مدارس اقدام کنند.

حد مجاز غبار در هوا برای ذرات با اندازه 10 میکرون 150 میکروگرم بر مترمکعب و برای ذرات 2.5 میکرون 35 میکروگرم بر مترمکعب است.

هواشناسی خوزستان دیروز یکشنبه وقوع توفان را گذرا اعلام کرده بود و اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان نیز با وجود آلودگی شدید هوا مدارس را تعطیل اعلام نکرد. این مساله موجب سردرگمی شهروندان شد و بسیاری از آنها فرزندان خود را به مدرسه نفرستادند. در نهایت صبح امروز فرمانداری های ماهشهر، هندیجان، آبادان، خرمشهر و شادگان مدارس این شهرستان ها را در نوبت صبح تعطیل اعلام کردند. شدت گرد و غبار باعث شد جاده های ماهشهر - امیدیه ، ماهشهر - هندیجان و ماهشهر – رامشیر نیز مسدود شود.

از صبح امروز موجی از انتقاد در فضای مجازی نسبت به ناهماهنگی در اعلام تعطیلی مدارس به راه افتاده است.

پدیده گرد و غبار از اوایل دهه 80 در خوزستان آغاز شده و تاکنون هیچ شیوه نامه مشخصی برای تعطیلی مدارس و ادارات وجود ندارد و بیشتر مواقع مسئولان در زمان وقوع این پدیده غافلگیر می شوند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین