|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰
کد خبر: ۲۳۴۰۹۰
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۶
از آنجا که تعداد روزنامه‌های سراسری کشور بسیار زیاد است و به طور کلی هماهنگی چنین کاری دشوار است، این متن را برای همکارانی فرستادیم که از قبل میان ما ارتباطاتی وجود داشت. برخی از دوستان از این موضوع استقبال کردند و تصمیم گرفتند این متن را به صورت هماهنگ منتشر کنیم.
 صبح امروز برخی از روزنامه‌ها در اقدامی هماهنگ سرمقاله‌ای مشترک با عنوان «دفاع از آزادی»، خطاب به روزنامه‌نگاران جهان منتشر کردند. این سرمقاله که با هدف حمایت از مردم ایران و تقبیح عملکرد ترامپ در نقض پیمان‌های بین‌المللی به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر شده است، از روزنامه‌نگاران جهان و به ویژه‌ روزنامه‌نگاران غربی خواسته است که بدون تأثیرپذیری علی‌الاطلاق از دولت‌ها، در برابر خدشه‌دار کردن اصول آزادی انسانی سکوت نکنند.

شهریار شمس ـ سردبیر روزنامه «همشهری» ـ درباره‌ی ایده و هدف اصلی نگارش این متن و انتشار آن در روزنامه‌های «اطلاعات»، «ایران»، «همشهری»، «شهروند»، «سازندگی» و «بهار»، به ایسنا توضیح داده است: این ایده بعد از انتشار سرمقاله مشترک توسط برخی روزنامه‌های آمریکایی، توسط آقای دکتر نمکدوست درباره تحریم‌ها پیشنهاد شد که مورد استقبال واقع شد. در همین راستا چندین جلسه با گروهی از سردبیران روزنامه «همشهری» برگزار شد و قرار شد که این دوستان متنی را تنظیم کنند.

او با بیان اینکه «تلاش شد این متن با ادبیاتی بین‌الملل نوشته شود»، ادامه داد: با تایید نهایی، این متن در اختیار چندین روزنامه قرار گرفت که در صورت تمایل این مطلب به زبان فارسی و انگلیسی در سرمقاله‌شان منتشر کنند. از آنجا که تعداد روزنامه‌های سراسری کشور بسیار زیاد است و به طور کلی هماهنگی چنین کاری دشوار است، این متن را برای همکارانی فرستادیم که از قبل میان ما ارتباطاتی وجود داشت. برخی از دوستان از این موضوع استقبال کردند و تصمیم گرفتند این متن را به صورت هماهنگ منتشر کنیم.

شمش خاطرنشان کرد: هدف اصلی ما از انتشار متن این بود که به گوش همکارانمان در دنیا برسانیم حرکت ترامپ غیرحرفه‌ای است و هدف مستقیم تحریم‌هایی که به کشور ما اعمال می‌کند، مردم است و ما عنوان روزنامه‌نگار به چشم می‌بینیم که مردم ما در چه شرایطی قرار گرفته‌اند. بر همین اساس تصمیم گرفتیم از همکارانمان در کشورهای غربی بخواهیم در مقابل این تحریم‌ها به ما کمک کنند. فکر می‌کنم این کار آثار مثبتی به دنبال خواهد داشت؛ چرا که به هر حال بسیاری اعمال ترامپ همانند خروج از یک تعهد بین‌المللی خلاف اصول و حقوق بین‌الملل است.

همچنین حسن نمکدوست تهرانی، روزنامه‌نگار پیشکسوت و مدیر بخش آموزش و پژوهش روزنامه «همشهری» با انتشار مطلبی در «توئتیر» اظهار کرده است: «چهار سردبیر تلاش کرده‌اند با انتشار متنی مشترک توجه روزنامه‌نگارهای جهان را به رفتار ترامپ و دولتش علیه مردم ایران جلب کنند. کمک کنیم صدایشان طنین‌انداز شود، یا متن دیگری بنویسیم و منتشر کنیم و یا هر دو کار را انجام دهیم. وظیه بدیهی ما روزنامه‌نگاران کمک به مردم در شرایط سخت است.»

سید محمود دعایی، مدیرمسوول روزنامه «اطلاعات» نیز درباره این اقدام مشترک برخی از روزنامه‌ها به ایسنا گفت: رسانه‌ها باید به عنوان یک رسالت و وظیفه داد بزنند و هماهنگ باشند؛ این هماهنگی را به جامعه مطبوعاتی کشور تبریک می‌گویم.

در این میان، حمید شکری خانقاه ـ مدرس علوم ارتباطات و کارشناس رسانه ـ نیز در گفت‌وگویی با ایسنا درباره تاثیر این اقدام مشترک برخی مطبوعات کشور در جامعه بین‌المللی اظهار کرد: این اقدام روزنامه‌ها بسیار سنجیده و خوب بوده است و قطعا این قدرت را دارد که به یک کمپین مردمی و بین‌المللی ضد ترامپی و حفظ حقوق ملت‌ها تبدیل شود. در واقع بیانیه مشترک برخی از روزنامه‌ها توانست بستری مناسب برای انتقاد از سیاست‌های یک جانبه‌گرایانه ترامپ علیه مردم ایران فراهم کند و مورد توجه قرار بگیرد.

شکری خانقاه با تاکید بر اهمیت انتشار سرمقاله‌ای مشترک خطاب به روزنامه‌نگاران جهان، یادآور شد: به طور کلی تشکیل کمپین به معنای تبدیل دغدغه‌ خاص به عام است که می‌تواند تاثیرات زیادی را هم به دنبال داشته باشد. به عنوان مثال اینکه ایرانیان از سوی دولت آمریکا مورد ظلم قرار می‌گیرند، دغدغه‌ای خاص است که اگر مطرح و به دغدغه‌ای عام در جهان تبدیل شود، قطعا می‌تواند سیاستمداران خارجی که از سیاست‌های ضد ایرانی حمایت می‌کنند را تحت فشار قرار دهد.

این کارشناس رسانه یادآور شد: روزنامه‌نگاران صدای ملت هستند و می‌توانند با استفاده از اهرم‌های قدرتمندی که در اختیار دارند، از این اقدام بیشتر حمایت کنند؛ بخصوص به این دلیل که این اقدام فارغ از جنگ میان دولت‌های ایران و آمریکا و سیاست‌ها بوده و تاکید داشته است که این جنگ نباید به جنگ ملت‌ها تبدیل شود.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین