|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۶
کد خبر: ۲۳۴۰۸۷
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۴
۴۶۶اثر از فیلمسازان ایرانی، متقاضی شرکت در بخش بین الملل جشنواره هستند که آثار آن ها توسط هیئت انتخاب بررسی شده و به زودی اسامی فیلم های انتخاب شده برای شرکت در بخش های مختلف جشنواره اعلام خواهد شد.
 اجرای اپرای عروسکی "عاشورا" در استان مازندران، استقبال از جشنواره‌ی فیلم رشد، تعطیلی اجراهای مرکز تئاتر مولوی فردا و... از جمله خبرهای سینما و تئاتر است.

اپرای عروسکی "عاشورا" به کارگردانی بهروز غریب پور در شهر بابل استان مازندران اجرا می‌شود.

به گزارش ایسنا،اپرای عاشورا که تاکنون اجراهایی در تهران و ایتالیا، فرانسه و لهستان داشته است برای نخستین بار در یکی از استان های کشور اجرا می شود و  از ۲۵ تا ۲۷ مهرماه جاری در بابل اجرا می شود.

اپرای عاشورا کار گروه تئاتر آران به میزبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران ۲۵ تا ۲۷ مهرماه در سالن دانشگاه صنعتی نوشیروانی شهر بابل اجرا می شود.

اپرای عروسکی عاشورا در شمار پرمخاطب ترین آثار گروه تئاتر عروسکی آران در خارج از ایران محسوب می‌شود و نخستین اثری است که بر اساس تئوری احیای اپرای ملی بهروز غریب پور تولید و توسط خود او نوشته، طراحی و کارگردانی شده و با آهنگسازی بهزاد عبدی به اجرا شده است.

استقبال  فیلمسازان ایرانی از جشنواره بین‌المللی فیلم رشد

۷۴۰ فیلم ایرانی برای حضور در چهل و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم رشد به دبیرخانه این رویداد هنری رسیده است.

به گزارش روابط عمومی جشنواره فیلم رشد، آثار منتخب این رویداد هنری در سه بخش فیلم داستانی، پویانمایی و مستند به رقابت خواهند پرداخت.

۴۶۶اثر از فیلمسازان ایرانی، متقاضی شرکت در بخش بین الملل جشنواره هستند که آثار آن ها توسط هیئت انتخاب بررسی شده و به زودی اسامی فیلم های انتخاب شده برای شرکت در بخش های مختلف جشنواره اعلام خواهد شد.

همچنین ۱۲۴ اثر در بخش دانش آموزی ، ۱۳۷ اثر در بخش فرهنگیان و ۱۳ اثر در بخش دانشجومعلمان به دبیرخانه چهل و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم رشد رسیده است.

سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش چهل و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی رشد را از ۲۵ آبان تا ۲ آذر ۹۷ در سینما فلسطین تهران برگزار خواهد کرد.

مستند «لوتوس» راهی انگلیس می‌شود

به گزارش روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، مستند «لوتوس» نماینده سینمای ایران در برنامه‌ی انجمن رویال پلی‌تکنیک کورنوال به نمایش درمی‌آید.

نمایش ۵ فیلم منتخب دیگر از چهار قاره با نام‌های مبارزه خوب از برزیل، مرد ماسه‌ای از ایالت متحده آمریکا، من آزادم از نروژ، آخرین از نوع او از آلمان، تونگروس از هندوستان، از تاریخ ۲۰ تا ۲۱ اکتبر ۲۰۱۸ برابر با ۲۸ تا ۲۹ مهرماه ۹۷ در شهر «فالموث» واقع در جنوب غربی انگلستان برگزار می‌شود و برنامه‌ی نمایش «لوتوس» برای روز شنبه ۲۰ اکتبر (۲۸ مهرماه) ساعت ۱۷ پیش‌بینی شده است.

انجمن رویال پلی‌تکنیک کورنوال در سال ۱۸۳۳، بر اساس اصول بشردوستانه برای ترویج هنرهای مفید و جذاب، به منظور تجلیل نخبگان و تشویق به اختراع متمایز از مهارت‌های مکانیکی تأسیس شده است. در این مجموعه که از ۵ بخش نمایش متنوع تشکیل شده است، فیلم‌های مستند با داستان‌های عجیب و غریب واقعی و موضوعات تفکر در مرگ، خانواده: اندوه، تمایل به حرکت و غیرممکن بودن، نمایش داده خواهد شد.

لازم به ذکر است که برای شرکت در این برنامه، از محمدرضا وطن‌دوست کارگردان «لوتوس» دعوت بعمل آمده بود، اما از آنجا که سفارت انگلستان تابستان گذشته ویزای این کارگردان را برای حضور در جشنواره شفیلد صادر نکرد، وی ترجیح داد از این سفر صرف‌نظر کند.

پیش از این «لوتوس» در اولین حضور بین‌المللی خود در بخش رقابتی جشنواره‌ مستند «شفیلد» انگلستان، در دومین حضور جهانی‌اش در بخش رقابتی جشنواره‌ بین‌المللی فیلم «سروینو» ایتالیا و در سومین حضورش در جشنواره فیلم «لوس‌آنجلس» آمریکا به نمایش درآمده بود.

این فیلم در اولین نمایش ملی خود نیز در سه بخش رقابتی یازدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» حضور داشت و تندیس فیروزه‌ای ویژه‌ی هیات داوران در بخش مسابقه بین‌الملل این جشنواره را دریافت کرد. در دهمین جشن مستقل سینمای مستند هم کاندیدای بهترین فیلم و بهترین کارگردانی مستند کوتاه بود و تندیس شیر سنگی بهترین فیلم را دریافت کرد؛ همچنین کاندیدای بهترین کارگردانی در بیستمین جشن بزرگ سینمای ایران نیز بود.

در این مستند داستانی، زندگی پیرزنی را می‌بینیم که ۱۲ سال در انتظار مجوز ورود به جزیره نشسته است تا به دیدار تنها ساکن آن برود…

هیات انتخاب آثار بخش داستانی سی و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران معرفی شد.

به گزارش ایسنا به نقل از ستادخبری سی وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران،پیمان نهان‌قدرتی،مرتضی‌علی عباس‌میرزایی، داریوش غریب‌زاده، زهره زمانی، الهام حسین‌زاده، بهمن دادفر و رضا سبحانی عضو هیات انتخاب هستند.

ریخت شناسی موضوعی فیلم‌های بخش بین‌الملل

حضور بیش از ۷۰ کشور در پانزدهمین دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت نسبت به دوره‌های گذشته بی‌سابقه بوده است.

احسان کاوه، عضو شورای اجرایی بخش بین‌الملل جشنواره در گفت‌وگویی در خصوص چشم انداز جشنواره در جهان گفت: جشنواره مقاومت نماد آزادی و استقلال رسانه‌ای کشور ما است و در شرایطی که امروزه شاهراه اصلی توجه به سمت قدرتمداران جهان است، افراد آزاد اندیش معدودی در جهان پیدا می‌شوند که قصد دارند جریان مخالف این قدرت‌ها را با ندای عدالت خواهی و ظلم ستیزی ایجاد کنند.

وی در خصوص وضعیت کیفیت و محتوای آثار ارسال شده به دبیرخانه جشنواره خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه عمده‌ ابزار و تجهیزات در اختیار صاحبان قدرت است، ما انتظار دریافت آثاری با کیفیت فنی خیلی بالا را نداشته‌ایم. اما در این دوره آثار مستند بسیار خوبی به دبیرخانه بین‌الملل ارسال شد که در انتخاب آنها دچار ‌مشکل بوده ایم. آثاری که نه تنها در محتوا در مسیر گفتمان مورد نظر جشنواره قرار دارند بلکه از بُعد کیفیت هنری و فنی نیز کارهای ارزشمندی به شمار می‌آیند.

وی در ادامه اذعان داشت: آثار ارزشمندی به بخش داستانی جشنواره ارسال شده است که به موضوع پدیده‌های شومی مانند داعش و یا رژیم کودک کش و ظالم صهیونیستی و سعودی پرداخته و با تاکید بر نقش ظلم و تفاوت آن با اسلام ناب محمدی، سعی در بالا بردن سطح آگاهی جامعه بین‌الملل دارد.

عضو شورای اجرایی بخش بین‌الملل جشنواره، مضامین فیلم‌های دریافتی در بخش بین‌الملل جشنواره را متنوع خواند و اذعان داشت: امسال در بخش بین‌الملل در همه زمینه‌هایی که در آن انسانیت مورد تعدی قرار گرفته آثار خوبی دریافت کرده‌ایم و موضوعاتی چون «ظلم به بومیان و سرخ‌پوستان آمریکایی» و «توجه به مقاومت» که فلسطین مظلوم را شامل می‌شود. در این میان آثاری نیز یافت می‌شود که با شجاعت دوربین خود را به «یمن» برده‌ و تا «وضعیت مردم ستم‌دیده‌ی افغانستان» را به تصویر بکشند.

وی ادامه داد: برخی از آثار با دقت به موشکافی سوریه و مردم جنگ‌زده پرداخته و مقاومت آنها را به نمایش می‌گذارند تا «مقاومت ایزدی‌ها، کردها، شیعیان و اهل تسنن عراقی» که با اتحاد کامل توانستند در برابر داعش بایستند را به نحوی تاثیرگذار نشان دهد. در این میان آثار بسیار خوبی در زمینه نقد به سیاست‌های داخلی و خارجی ایالات متحده نیز وجود دارد. گفتنی است در قالب مستند کوتاه و بلند و  داستانی شاهد بهره‌مندی از مضامین ذکر شده و تنوع آثار بوده ایم.

کاوه حضور کشورهای مختلف در پانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت را بی‌سابقه دانست و افزود:  امسال شاهد ارسال آثار از بیش از ۷۰ کشور بوده‌ایم که این حضور نسبت به دوره‌های گذشته جشنواره بی‌سابقه بوده است.

وی با اشاره به جایگاه سینما در کشورهای دیگر و تاکید بر استفاده کاربردی از صنعت سینما برای خواب کردن حس حق‌طلبی مخاطبان و القای مضامینی چون اسلام‌هراسی، ایران‌هراسی و … اظهار داشت: سینما یک صنعت پرهزینه است به همین دلیل در اختیار صاحبان صاحب قدرت و ثروت قرار گرفته است. بنابراین موضوعاتی نظیر اسلام هراسی در این صنعت به شدت مورد توجه قرار می‌گیرد. این در حالی است که تفکر آزادی‌خواه و حق‌طلب شیعی در کشور ما بنیان خلق آثار قرار گرفته و بر نگاه عالمانه‌ی حضرت امام خمینی (ره) به هنرتاکید می شود.

عضو شورای اجرایی بخش بین‌الملل جشنواره ادامه داد: ایران چشم امید مستضعفین و ستم‌دیدگان جهان است تا ندای مظلومان را به گوش جهانیان رساند بنابراین سینمای کشورمان باید مهد سینمای مقاومت و آزاد اندیش و عدالتخواه باشد این در حالی است که در وضعیت فعلی برای رسیدن به این آرمان‌ها جای کار بسیاری داریم و باید آثار با کیفیت بیشتری تولید شده و شرایط برای جمع آوری، نمایش و رسانه‌ای شدن آنها در جشنواره مقاومت فراهم شود.

وی توجه به فرمایشات امام راحل و رعایت آن در تولیدات سینمایی را مبنای انتخاب موضوع آثار معرفی کرد و تاکید کرد: تعهد و پایبندی آثار به سبک هنر اسلامی و رعایت اصل شرعیت در خلق فیلم‌های مستند و داستانی درجه یک باید رعایت شود و در این راستا میزبان نگاه‌ها و آثاری با این مضمون در سراسر جهان باشیم. ایران چهل سال چشم امید مظلومان تاریخ است و وظیفه خود می‌داند صدای انسانیت را در جهان بلند کرده و علیه ظلم به پا خیزد. از این رو انتظار می‌رود جشنواره بین‌المللی به این اصل توجه بیشتری داشته باشد و امیدواریم با ایجاد دبیرخانه‌ دائمی و تخصیص حمایت‌های واقع‌بینانه، پرچم این رویداد سینمایی کشور که نشان‌دهنده‌ی تعهد هنری سینمای ایران است همواره و با قدرت در اهتزاز بماند.

 پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت از ۵ تا ۹ آذر ماه سالجاری در تهران برگزار می‌شود.

تعطیلی اجراهای مرکز تئاتر مولوی به مناسبت شهادت حضرت امام حسن مجتبی (ع)

به گزارش روابط عمومی مرکز تئاتر مولوی، اجراهای این مرکز به دلیل مصادف شدن با شب شهادت حضرت امام حسن مجتبی (ع) در روز سه شنبه ۲۴ مهرماه تعطیل می باشد.

گفتنی ست اجرای نمایش های «خدایگان» به کارگردانی رحمت امینی، «روز پزشک» به کارگردانی فرزام رنجبر و «لوله» به کارگردانی علیرضا اجلی، مجددا از روز چهارشنبه، ۲۵ مهر از سر گرفته خواهد شد.

از علاقمندان دعوت می شود برای دیدن نمایش های «لوله»، «روز پزشک» و «خدایگان» همه روزه -به جز شنبه‌ها- به ترتیب در ساعت های ۱۸، ۱۹ و ۲۰ به مرکز تئاتر مولوی دانشگاه تهران به نشانی خیابان انقلاب، خیابان ۱۶ آذر، جنب باشگاه دانشجویان، مرکز تئاتر مولوی مراجعه کنند.

رونق فعالیت‌های سینمایی در گلستان

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان از فعالیت ۱۰ سالن سینما با ظرفیت ۲۷۷۹ صندلی در  ۵ شهرستان گرگان، گنبد،آزادشهر،علی آباد و بندرترکمن استان گلستان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان امور سینمایی ، سمعی و بصری، عادله کشمیری افزود: از مجموع ۱۰ سالن سینما ۲ سالن سینمای کاپری گرگان دارای درجه کیفی مدرن و ۴ سالن درجه یک و ۴ سالن با درجه کیفی ۲ در حال فعالیت هستند.

وی درباره تدابیر اتخاذ شده بابت سرمایه گذاری بخش خصوصی برای بازسازی سینماهای فرسوده یا ساخت پردیس های سینمایی، ابراز داشت: برخورداری از مفاد ماده ۱۶۱ قانون برنامه چهارم توسعه شامل ارائه مجوز احداث رایگان بخش تجاری برابر مساحت سالن نمایش فیلم از سوی شهردای منطقه، برخورداری از تسهیلات بانکی، حمایت های ۵۰ درصدی تاسیساتی و تجهیزاتی از سوی موسسه سینمای شهر، ارائه زمین توسط سازمان مسکن و شهرسازی یا شهرداری ها به منظور بهره برداری با توافق طرفین یا اجاره به شرط تملیک، زمینه احداث و ایجاد خدمات متنوع فرهنگی، هنری و تجاری و سرگرمی در پردیس سینمایی و آمادگی به منظور واگذاری های سینماهای فرسوده به منظور سرمایه‌گذاری از جمله تسهیلات قابل ارائه است.

این مدیر استانی درباره برنامه‌های خود در حوزه سینمایی گلستان، اظهار داشت: به منظور تحقق اهداف توسعه فرهنگی استان در حوزه صنعت تصویر و سینما و بهره گیری از قابلیت ها، امکانات و ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی،رونق فعالیت‌های سینمایی، سمعی ، بصری و  برپایی جشنواره ها و فعالیت های حمایتی متعددی در دستور کار قرار دارد.

وی ضمن اشاره به برگزاری جشنواره هایی چون فیلم فجر، فیلم کوتاه، کودکان و نوجوانان و پویا نمایی رضوی در مسیر فعالیت های توسعه محور، به برخی از فعالیت های حمایتی اشاره کرد و گفت: حمایت از تولید فیلم های کوتاه و مستند و برگزاری دوره های آموزشی فیلم سازی استاد محور از جمله برنامه های این اداره کل در راستای رونق و توسعه صنعت سینما در استان گلستان است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در خاتمه ایجاد پاتوق فیلم با همکاری انجمن سینمای جوانان استان، کمک به ایجاد خانه مستند با همکاری مرکز گسترش، برپایی سینما سیار در شهرهای فاقد سینما و مناطق محروم و مرزی، راه اندازی گروه سینمایی هنر و تجربه و تجهیز سالن ویژه اکران در تالارفخرالدین اسعد گرگانی، برپایی هفته فیلم و عکس استان و تشکیل دوره های آموزشی ساخت فیلم های انیمیشن به صورت منطقه ای را از دیگر اقدام های صورت گرفته و در دست اقدام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان در مسیر اهداف فرهنگی ، هنری و سینمایی برشمرد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین