|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۲
کد خبر: ۲۳۴۰۷۳
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۱
کنترل تقاضای متورم شده ناشی از حفظ دارایی و جذب نقدینگی سرگردان و جلوگیری از افزایش نرخ ها به دنبال شرایط تحریمی، جلوگیری از رکود تورمی، افزایش احتمالی مقادیر عرضه (ناشی از کاهش احتکار و ذخیره خانگی)، شفاف شدن قیمت ها، امکان تولید بر اساس تقاضا، توان پیش بینی دقیق تر در واردات مواد و قطعات، مدیریت منابع ارزی، توانمندی صنایع داخلی و تثبیت قیمت ها از دیگر نکات مثبت اجرای طرح است.
  معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: هر واحد تولیدی با رعایت ضوابط می‌تواند براساس اعتبار برند و نوع خدمات ویژه‌ای که به واسطه اطلاع‌رسانی کامل در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهد، نسبت به پیش‌فروش محصولات خود اقدام کند.

 «حسن یونس سینکی» افزود: لزومی به مداخله دولت در این طرح نیست و تولید کنندگان می توانند با مدنظر قرار دادن استفاده از ظرفیت های مصوب ضوابط فروش اقساطی و پیش فروش کالا مصوب هیات تعیین و تثبیت قیمت ها و اطلاع ‌رسانی کامل و شفاف به مصرف کنندگان، به پیش فروش محصولات خود بپردازند.

وی با اشاره به انعکاس شایعاتی مبنی بر تصویب طرح مذکور در کارگروه تنظیم بازار، تصریح کرد: طرح پیشنهادی پیش‌فروش با قیمت مقطوع کالا با اهداف تامین مالی واحدهای تولیدی و مدیریت تقاضا در بازار، در جلسه دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار مطرح شد و در خاتمه جلسه، اکثریت اعضا «رای به عدم تجانس موضوع با شان کارگروه تنظیم بازار دادند. »

** نقاط قوت طرح
به گفته سینکی، افزایش سهم تولید کنندگان از قیمت مصرف کننده با حذف واسطه گری و کاهش قیمت های کاذب (کاهش حاشیه بازاریابی)، ‌کمک به واحد صنعتی برای تامین مالی تولید با توجه به افزایش نرخ ارز، جذب نقدینگی سرگردان و هدایت آن به سوی تولید اشتغال زا و دارای ارزش افزوده و مشارکت بانک صادرات ایران در طرح مذکور و در نتیجه کاهش ریسک اجرایی برای مصرف کنندگان و تولید کنندگان از نقاط قوت این طرح است.

دبیر کارگروه تنظیم بازار ادامه داد: کنترل تقاضای متورم شده ناشی از حفظ دارایی و جذب نقدینگی سرگردان و جلوگیری از افزایش نرخ ها به دنبال شرایط تحریمی، جلوگیری از رکود تورمی، افزایش احتمالی مقادیر عرضه (ناشی از کاهش احتکار و ذخیره خانگی)، شفاف شدن قیمت ها، امکان تولید بر اساس تقاضا، توان پیش بینی دقیق تر در واردات مواد و قطعات، مدیریت منابع ارزی، توانمندی صنایع داخلی و تثبیت قیمت ها از دیگر نکات مثبت اجرای طرح است.

** نقاط ضعف طرح
سینکی یادآور شد: احتمال مشارکت نکردن سایر برندهای لوازم خانگی در طرح پیش فروش و خطر ایجاد فضای انحصارگری در بازار، رقابت نکردن تولید کنندگان کوچک مقیاس با واحدهای بزرگ تولیدی، نامشخص بودن ساز و کار تضمین کننده ایفای تعهد واحد تولیدی، ‌کیفیت محصول نهایی و همچنین تعیین نشدن نهاد ناظر و پاسخگو، امکان تشدید تقاضاهای فزاینده به دلیل تبدیل ماهیت اقلام لوازم خانگی از کالای مصرفی بادوام به کالای سرمایه ای در نتیجه اجرای این طرح و نیز احتمال بر هم خوردن نظام نرخ گذاری سایر بازارها با توجه به نرخ 2 درصد ماهانه تخفیف در نظر گرفته شده در طرح، از جمله نقاط ضعفی است که در آن وجود دارد.

برپایه این گزارش، نامشخص بودن ساز وکار شبکه خدمات پس از فروش پس از اجرای طرح، احتمال شکل گیری بازار ثانویه و رفتار سفته گرایانه و خرید و فروش حواله های پیش فروش، احتمال بروز مشکل در تامین مواد اولیه و قطعات وارداتی با توجه به شرایط تحریمی کشور و ‌خدشه دار شدن اعتماد ملی به کالای تولید داخل، از نقاط ضعف دیگر این طرح بود که معاون امور اقتصادی و بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت به آنها اشاره کرد .

سینکی با بیان این که نوع قرارداد حقوقی پیش بینی شده به نفع مصرف کننده نبوده است، تاکید کرد: در صورت دریافت کامل وجه باید کالا یک ماهه تحویل شود .

یک گروه صنعتی تولید کننده انواع لوازم خانگی داخلی از سه شنبه هفته گذشته (17 مهرماه) طرح ابتکاری پیش فروش محصولات خود به قیمت مصرف کننده و تحویل درب منزل را با هدف حذف دلالان و واسطه ها آغاز کرد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین