|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۷
کد خبر: ۲۳۴۰۶۵
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۱
وزیر خارجه عراق با اشاره به اینکه سوریه بحران‌های بسیاری را پشت سر گذاشت و در برابر تروریسم ایستادگی کرد و پیروز شد، گفت: روابط دو کشور عراق و سوریه تاریخی، مستحکم و قدرتمند است و به همین شکل نیز باقی خواهد ماند.
 وزیر خارجه سوریه پس از دیدار با همتای عراقی خود ضمن اشاره به این نکته که گذرگاه البوکمال میان دو کشور به زودی بازگشایی خواهد شد، تاکید کرد: هدف ما پس از آزادسازی ادلب از تروریسم، شرق فرات خواهد بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه تلویزیونی سومریه نیوز عراق، ولید معلم، معاون نخست وزیر و وزیر خارجه سوریه امروز (دوشنبه) در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با ابراهیم جعفری، همتای عراقی خود در دمشق اظهار داشت: هدف ما پس از آزادسازی ادلب از تروریسم، شرق فرات خواهد بود.

وزیر خارجه سوریه با اشاره به اینکه دو کشور عراق و سوریه به لطف پایداری مردمشان اکنون شیرینی پیروزی بر تروریسم را احساس می‌کنند، تاکید کرد: همه کشورهای منطقه و جهان از پیروزی سوریه و عراق در جنگ علیه تروریسم استفاده خواهند کرد.

معلم در ادامه گفت: سوریه جایگاه خود را در میان کشورهای عربی دارد و باید به نقش خود در میان این کشورها عمل کند و ما بر اساس این رویکرد به هر طرح عربی یا جهانی پاسخ می‌دهیم.

این مسئول وزارت خارجه سوریه تاکید کرد: امیدواریم گذرگاه البوکمال با عراق که به دلیل خطرات تروریستی بسته شده بود، به زودی گشوده شود.

او افزود: ادلب همانند هر منطقه‌ای در سوریه قطعا دوباره تحت حاکمیت دولت سوریه درخواهد آمد و اگر توافقنامه ادلب اجرا نشود، دمشق گزینه‌های دیگری خواهد داشت.

ولید معلم ادامه داد: آمریکا رقه را به بهانه مبارزه با تروریست‌های داعش نابود کرد، این در حالیست که حمایت‌ها از این گروه تروریستی و انتقال اعضای آن به شرق فرات جهت اجرای طرح‌های خصمانه‌شان در سوریه ادامه دارد.

همچنین وزیر خارجه سوریه گفت: گروه تروریستی جبهه النصره در لیست تروریستی سازمان ملل قرار دارد و باید از آخرین پایگاه‌هایش در ادلب ریشه‌کن شود، در صورتی که توافقنامه ادلب اجرایی نشود، نیروهای مسلح سوریه برای ریشه‌کن کردن تروریسم در اطراف ادلب آماده هستند.

معلم در ادامه تاکید کرد: هرگونه طرحی درباره نظام فدرالی بر خلاف قانون اساسی سوریه است و طرفداران آن باید از گذشته درس بگیرند، تصمیم سوریه تنها گسترش حاکمیتش در تمامی اراضی این کشور است.

ابراهیم جعفری نیز در این کنفرانس مطبوعاتی گفت: سفرم به سوریه با اهمیت است، در اینجا آرامش و امنیت را پس از پیروزی دمشق بر تروریسم احساس کردم.

وزیر خارجه عراق با اشاره به اینکه سوریه بحران‌های بسیاری را پشت سر گذاشت و در برابر تروریسم ایستادگی کرد و پیروز شد، گفت: روابط دو کشور عراق و سوریه تاریخی، مستحکم و قدرتمند است و به همین شکل نیز باقی خواهد ماند.

جعفری با تاکید بر اینکه هیچ کسی نمی‌تواند سوریه را از نقش محوری که در منطقه ایفا می‌کند، به حاشیه براند، گفت: هماهنگی‌ها میان عراق و سوریه در زمینه‌های مختلف به ویژه امنیت آبی به صورت مستمر ادامه دارند و بهترین سرمایه‌گذاری برای منابع آبی حق دو کشور است.

این مسئول وزارت خارجه عراق با تاکید بر اینکه عراق از حمایت‌های سوریه از خود تقدیر می‌کند و هرگز اجازه هیچگونه دخالتی در روابط دو کشور را نخواهد داد، گفت: بسته شدن گذرگاه‌های میان دو کشور به دلیل شرایطی استثنایی ناشی از تروریسم انجام شد و این گذرگاه‌ها به زودی بازگشایی خواهند شد.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین