|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۷
توصیه «واشنگتن فری‌بیکن» به رسانه‌های آمریکایی:
کد خبر: ۲۳۴۰۵۰
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴
در این گزارش ادعا شده یک سقوط در عربستان می‌تواند آمریکا را از یک متحد دیگر در مبارزه با تروریسم در خاورمیانه و بازار نفت و انرژی محروم کرده و فضا را برای بی‌ثباتی منطقه از طریف برخی گروه‌های مورد حمایت ایران که دردسری برای اسرائیل‌ هستند؛ باز کند.
 یک رسانه آمریکایی در یادداشتی نوشت: آمریکا چندین دهه است که از سعودی‌ها حمایت و حفاظت می‌کند. عقب‌نشینی از چنین حمایتی به دلیل ترور جمال خاشقچی، این رژیم را با چالش داخلی و بین‌المللی مواجه خواهد کرد. این وضعیت به نفع هیچ طرفی جز ایران نیست.

 به نقل از «واشنگتن فری‌بیکن»، پرداختن به مساله ترور «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار عربستانی، در کنسولگری سعودی در ترکیه به نفع هیچ‌کس، دست کم آمریکا نخواهد بود؛ چراکه ایران بیش از هر کسی از این خبر منتفع خواهد شد.

در این گزارش گفته شده که عربستان سعودی  محور استراتژی‌های خاورمیانه‌ای آمریکاست. روابط با عربستان بدون هزینه نبوده است.

نویسنده این گزارش با طرح این سوال که اگر روابط با عربستان به دلیل این پرونده از هم فروبپاشد، چه هزینه‌ای خواهد داشت، پاسخ داد: سعودی‌ها در یمن و به طور بالقوه جریان دریانوردی در دریای عدن به خطر خواهند افتاد. ایران یک پیروزی دیگر از طریق هلال شیعی خود در جنوب کسب خواهد کرد و در عراق و سوریه و لبنان نفوذش را تقویت می‌کند.

در این گزارش گفته شده دولت‌ها بدون انتخابات مشروع و دموکراسی، غیرقابل پیش‌بینی هستند. واقعیتی که نه تنها توسط «خاشقچی» بلکه با اقدامات اخیر عربستان علیه کانادا و عرضه عمومی دیرهنگام سهام شرکت نفت آرامکوی عربستان توسط ولیعهد این کشور به خوبی نمایش داده شد. آمریکا چندین دهه است که از سعودی‌ها حمایت و حفاظت می‌کند. عقب‌نشینی از چنین حمایتی، این رژیم  را با چالش داخلی و بین‌الملل مواجه خواهد کرد. ترامپ اخیرا اشاره کرد که عربستان بدون حمایت آمریکا دو هفته هم سرپا نخواهد ماند. شکست دولت‌ها در خاورمیانه پیش از این هم به وقوع پیوسته اما آیا آمریکا برای یک خطر مشابه دیگر آمادگی دارد؟

در این گزارش ادعا شده یک سقوط در عربستان می‌تواند آمریکا را از یک متحد دیگر در مبارزه با تروریسم در خاورمیانه و بازار نفت و انرژی محروم کرده و فضا را برای بی‌ثباتی منطقه از طریف برخی گروه‌های مورد حمایت ایران که دردسری برای اسرائیل‌ هستند؛ باز کند.

این رسانه در ادامه پیش‌بینی می‌کند که در صورت وقوع چنین رخدادی، سعودی‌ها مانند دیگر کشورها پیش از آنها به سمت روسیه و چین متمایل خواهند شد. این به تدریج نفوذ آمریکا درخاورمیانه را کاهش خواهد داد و به تقویت نظام‌های دینی که به شدت از سوی آمریکا محکوم است، منجر خواهد شد.

نویسنده این گزارش مدعی شد باید سعودی‌ها را در صورتی که بهتر از ایران، روسیه، چین، کره شمالی و سوریه عمل نکنند، تنبیه کرد اما جرم و مجازات باید با هم منطبق باشند. صلح و دموکراسی با سقوط آل سعود همخوانی ندارند. اخلاق رسانه‌های کابلی و سرمقاله‌های آمریکایی هیچ تاثیری بر خشونت و درگیری‌های خونین در خاورمیانه نخواهد داشت.


منبع: ایلنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین