به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، محمدجواد آذریجهرمی در دومین روز از نهمین مجلس دانشآموزی که امروز (23 مهر) برگزار شد ضمن اظهار خشنودی برای حضور در جمع پرشور مجلس دانشآموزی گفت: بهتر است مطالبمان را با آرامش مطرح کنیم و از الان تمرین کنیم که برای اینکه حرفهایمان شنیده شود داد نزنیم. کسی که علمش بیشتر میشود افتادهتر میشود و البته توجه بیشتر به کسی میشود که صدایش بلند است.
وی با اشاره به سخنان یکی از دانشآموزان در خصوص اینکه باید مرور کرد در این چهل سال چه دستاوردی داشتهایم اظهار داشت: من به شما پیشنهاد میکنم بیشتر مطالعه کنید تا متوجه شوید در این چهل سال چه دستاوردی داشته ایم. مطالعه کنید تا ببینید آمریکا درباره ما چه میگوید آنگاه متوجه میشوید عجز و ناله کردنشان از چیست. آنها قدرت نظامی و دیپلماسی جمهوری اسلامی را تحسین میکنند و این دستاورد ما است.
آذری جهرمی با بیان اینکه خوب است در کنار یادگرفتن سخنوری و مطالبهگری سطح مطالعات خود را بالا ببریم عنوان کرد: مطالبه بدون مطالعه موفق نمیشود. ترویج مطالبهگری بدون مطالعه میتواند مسیر کشور را تغییر دهد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آرمانهای ما در زمان انقلاب چه بود و امروز چقدر با آرمانهایی مثل آزادی و استقلال فاصله داریم. اگر امروز اشکالی وجود دارد به خاطر ایده انقلاب اسلامی نیست بلکه ضعف در اجرای مدیرانی مثل من است. ما در حرف گفتیم مردم مهم هستند اما در عمل به آنها بیتوجه بودیم. ما در حرف به جایگاه جوانان و بانوان اهمیت دادیم اما اکنون جایگاه جوانان و بانوان کجاست.
وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه خیلی از شیوههای اجرایی ما جزو اصول نیستند عنوان کرد: یکی از علل توسعه یافتگی نامتوازن در کشور میتواند شیوه اجرا باشد.
آذریجهرمی ادامه داد: در اسناد ساواک یکی از بزرگترین حرکتهای مولد انقلاب حرکت دانشآموزان بود. حتی پس از انقلاب نیز یکی از پایگاههای جهاد مدارس دانشآموزی بود. حرکت جوانان از چند جنبه مثل نشاط و جوانی و آزادگی قابل توجه است.
وی افزود: جوان آغشته به معادلات سیاسی نشده و حرفش را بیپرده و بیواسطه میزند. آلوده شدن به جناحهای سیاسی گاهی ما را از گفتن حقیقت باز میدارد اما جوان اینگونه نیست. اگر فساد بد است در هر جا که رخ دهد بد است.
وزیر ارتباطات در ادامه سخنان خود تاکید کرد: امان از لحظهای که مسیر مطالبه جوان عوض شود و به سمت بدی رود و مطالعات سطحی و بدون پایه باشد. این مسئلهای است که امروز تا حدی در کشور شاهد آن هستیم.
وی با تاکید بر اینکه میتوان از ظرفیت این مجلس برای ترویج بحث مطالعه و ایجاد سکوهای آزاداندیشی استفاده کرد گفت: امروز در جامعه ما چشم و هم چشمی وجود دارد اما چه اشکالی دارد در خصوص مطالعه، مسابقه چشم و هم چشمی راه بیندازیم. عدهای با حرفهای حماسی مطالبی میگویند که وقتی به عمق آن نگاه میکنیم میبینیم از واقعیت خیلی فاصله دارد این تهدید خطرناکی است. به فرموده امام علی (ع) حکومتها به چهار دلیل زایل میشوند که اولین آن مقدم داشتن انسانهای فرومایه بر انسانهای رفیع و دانشمند است. ما این فضا را باید برطرف کنیم.
آذریجهرمی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در رابطه با مدارس در وزارت ارتباطات بر مبنای برنامه ششم توسعه برنامهای تحت عنوان هوشمندسازی مدارس داریم. یکی از معضلات ما در کشور وجود دانشآموزان بازمانده از تحصیل بود. امسال به کمک سایر دستگاهها و به یمن هوشمند سازی 136 هزار دانشآموز را که در مدارس ثبتنام نکرده بودند شناسایی کردیم. با این خانوادهها تماس گرفته شد و فیدبکهای خوبی هم از این تماسها گرفتیم.
تا پایان امسال همه مدارس کشور به شبکه ملی اطلاعات متصل میشوند
وی با اشاره به اینکه هوشمندسازی در کشور دارای سه لایه است گفت: لایه اول مدارس متصل به شبکه است که تا پایان امسال همه مدارس کشور را به شبکه ملی اطلاعات متصل خواهیم کرد.
وی دومین لایه هوشمندسازی را لایه خدمات دانست و گفت: مکانیزم این لایه شامل سیستم آموزش، سیستم حضور و غیاب، سیستم کمکآموزشی و... میشود تا تحصیل راحتتر شود. با وزارت آموزش و پرورش توافق کردهایم تا این لایه را با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی محقق سازیم. همچنین مجلس لایه سوم هوشمندسازی در کشور خواهد بود که امیدواریم در سال 98 امکانات بهتری را برای دانشآموزان ببیند.
وزیر ارتباطات با اشاره به تحول دیجیتال گفت: در حال حاضر منابع دنیا یا تثبیت شدهاند یا در حال کاهش هستند چگونه باید با منابع رو به کاهش درخواستهای جدید را پوشش دهیم. آیا راهی به جز افزایش بهرهوری وجود دارد. افزایش بهرهوری از طریق فناوری اطلاعات ممکن است.
وی با اشاره به انقلاب صنعتی چهارم که اقتصاد دیجیتال ناشی از آن است عنوان کرد: در دل اقتصاد دیجیتال یک مفهوم بزرگ نهفته است. در آیندهای نه چندان دور حاکمیت شرکتهای بزرگ فناوری اطلاعات در دنیا جایگزین حاکمیتهای بزرگ میشود. قواعد حقوقی حاکم بر سرویسهای فناوری اطلاعات که از آنها استفاده میکنیم چیست؟ بعضاً این قواعد حتی مربوط به هیچ کشوری نیست و مربوط به برخی شرکتها است.
آذریجهرمی ادامه داد: تصور کنید مدیریت کشاورزی، مدیریت انرژی یا مدیریت حمل و نقل شهری وارد فضای دیجیتال شود و این فضا مربوط به شرکتهایی باشد که خارج از مرزهای ایران هستند. در چنین شرایطی چه باید کرد؟ یا حکومتها باید جلوی این تحولات بایستند و فیلتر کنند که نتیجه آن عقب ماندگی و نارضایتی مردمی است؛ یا حکومتها باید راهحل دوم را برگزینند و چشم و گوش بسته به فناوری اطلاعات خارجی بپیوندند.
وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه راهحل سومی هم وجود دارد تاکید کرد: چرا نباید ما سهمی در بازار دنیا داشته باشیم؟ چرا ما نباید عزم کافی برای حرکت در این مسیر داشته باشیم؟ اما آیا قوانینی نداریم که چنین آیندهای را تضمین کند؟
وی اضافه کرد: عدهای به این مسئله با این دیدگاه نگاه میکنند که باید از هر تکنولوژی که میآید استفاده کنیم. عدهای هم میگویند باید راه را بر تکنولوژیهای خارجی ببندیم اما کسانی هم هستند که میخواهند کشور در پیشرفت تکنولوژی شریک باشد و این افراد از هر دو طرف تحت فشار هستند.
ضرورت وجود مصوبهای برای تقویت مراکز رشد فناوری
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه باید نیروی سازندگی جوانان را رشد دهیم گفت: از این طریق هم اقتصاد رشد میکند و هم حاکمیت در این فضا تقویت میشود. اما آیا دولت باید در این حوزه سرمایهگذاری کند؟ یکی از فلسفههای پایهای دیجیتال، حاکمیت شرکتها است. پس دولت نقشی در این زمینه ندارد. مهمترین مسئله زیستبومی است که جوان در آن بتواند یک موتور سازنده باشد و هر مغزی یک انرژی بزرگ محسوب شود.
وی با بیان اینکه اکنون درکشور مراکز رشد داریم عنوان کرد: اما مطالبه دانش آموزان میتواند تقویت این مراکز رشد در حوزه فناوری باشد. ما در یک پروتکل مناسب با وزارت آموزش و پرورش میتوانیم مراکز رشد را تقویت کنیم و آنها را به فناوری اطلاعات مجهز کنیم. این مجلس میتواند مصوبهای برای تقویت و توسعه مراکز رشد در تمام کشور داشته باشد تا ما آن را پیگیری کنیم.