|
|
امروز: جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۰
کد خبر: ۲۳۴۰۰۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۰۳:۴۰
پروبیوتیک‌ها باکتری‌های مفید دستگاه گوارش هستند که جزو فلور طبیعی دستگاه گوارش هر انسانی هستند و در زندگی انسان نقش حیاتی دارند.
پروبیوتیک‌ها باکتری‌های مفید دستگاه گوارش هستند که جزو فلور طبیعی دستگاه گوارش هر انسانی هستند و در زندگی انسان نقش حیاتی دارند.

با توجه به سبک زندگی امروز ممکن است باکتری‌های پروبیوتیکی عمومی که در دستگاه گوارش وجود دارد از حد نرمال کمتر شود. مصرف باکتری‌های پروبیوتیک منجر به بهبود عملکرد سیستم گوارش می‌شود و با تولید ریزمغذی‌ها موجب بهبود سلامت مصرف‌کنندگان خواهد شد. طبق مطالعات علمی در پیشگیری از برخی از انواع سرطان، افزایش طول عمر و بهبود عملکرد اندام‌های مختلف بدن موثر هستند، اما مهم‌ترین ویژگی پروبیوتیک‌ها بهبود سلامت دستگاه گوارش، تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود عملکرد سیستم قلبی عروقی است.

مطالعات نشان داده اند که خاصیت ضد سرطانی پروبیوتیک ها از آنزیم های حاصل از روده بزرگ انسان ها و حیوانات، مهار سمیت حاصل از سرطان زاها در شرایط داخل بدن و همچنین شرایط آزمایشگاهی توسط آنها، سرکوب آسیب های القا کننده سرطان و تومورها در شرایط آزمایشگاهی، ناشی می شود. مطالعات جدید نشان می دهند که ترکیبات متابولیتی جدا شده از شیر که عمر کوتاهی دارند و توسط سویه های لاکتوباسیلوس بولگاریکوس و استرپتوکوکوس ترموفیلوس تخمیر شده اند، در غیر فعال کردن عوامل خطرزا و کارسینوژن روده بسیار موثر می باشند. مطالعات انجام شده نشان داده اند که باکتری های اسید لاکتیک موجود در شیرهای تخمیری می توانند اثر مهار کننده ای روی گسترش عوامل سرطانزا و تومورها در مدل های حیوانی داشته باشند. بیشترین شواهد آزمایشگاهی برای فعالیت ضد سرطانی پروبیوتیک ها، از مطالعات آزمایشگاهی ناشی می شود و در بررسی های داخل بدن نیز جلوگیری از القای شیمیایی تومورهای روده بزرگ در مدل های جوندگان دیده شده است.

نقش باکتری‌های مفید در کاهش شیوع آرتریت و ام اس
محمدرضا فاضلی، رییس هیات مدیره شرکت زیست تخمیر گفت: علت استقبال جهانی از محصولات پروبیوتیک این است که طی 50 سال اخیر همراه با تغییراتی که در جهان رخ داده مانند تغییرات آب و هوایی تغییراتی نیز در داخل بدن افراد رخ داده است.

مدیرعامل شرکت بنیان سلامت کسری افزود: هر انسان زنده حدود یک کیلوگرم باکتری را با خود حمل می‌کند. این باکتری‌ها سیستم ایمنی بدن را تنظیم می‌کنند و در واقع این باکتری‌ها برای بدن مفید هستند. تئوری تحت عنوان تئوری تمیز شدن وجود دارد به این معنا که در اثر مصرف مواد بهداشتی، شوینده و آنتی بیوتیک‌ها حداقل بخشی از باکتری‌های مفید بدن انسان از بین رفته اند و یک سری باکتری دیگر جایگزین آنها شده‌اند و به این ترتیب تعادل باکتری بدن انسان بهم خورده است. به همین علت نیز شیوع بیماری‌های دستگاه ایمنی مانند آرتریت روماتویید یا ام اس که قبلا بسیار کم بوده در حال حاضر زیاد شده است. به این ترتیب باید به گونه‌ای باکتری‌ها و باکتری‌های مفید را برای بدن تامین کرد.

وی اظهار کرد: این کار از طریق افزوده شدن باکتری‌های مفید با محصولات غذایی مانند ماست و دوغ و ... قابل انجام است یا از طریق مصرف محصولات مکمل پروبیوتیک هر دو شکل هم در دنیا مرسوم است. منتها تفاوت آنها در این است که محصولات غذایی پروبیوتیک با دوز پایین هستند و برای اینکه در طولانی‌مدت بتوانند تعادل باکتری خوبی را در بدن ایجاد کنند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: مکمل‌های پروبیوتیک در دوزهای مشخص و دقیق هستند و کاملا مشخص است که با مصرف آنها چه میزان و از چه نوع باکتری مفید وارد بدن فرد می‌شود بنابراین محصولات پروبیوتیک هم توسط افراد سالم و هم توسط افراد بیمار قابل مصرف است که در افراد سالم جنبه پیشگیری و تنظیم باکتری‌های مفید بدن را دارد و در افراد بیمار نیز جنبه درمانی

وی ادامه داد: هم اکنون پروبیوتیک‌های اختصاصی نیز تعریف شده است، به عنوان مثال پروبیوتیک‌هایی که برای قلب یا برای دستگاه ادراری مفید هستند. شرکت زیست تخمیر هم به سمت پروبیوتیک‌های تخصصی رفته است.

سهم 90 درصدی زیست تخمیر در بازار فراورده‌های پروبیوتیک
پروبیوتیک فراورده‌ای است که اخیرا چند سالی است رویکرد جهانی به آن زیاد شده است. فاضلی درباره بازار جهانی فراورده‌های پروبیوتیک توضیح داد: قبلا این فراورده بیشتر در اروپا و آنهم عمدتا در بخش‌های شمالی این قاره مانند اسکاندیناوی و کشورهایی مانند آلمان و اتریش شناخته شده بود. همچنین این فراورده در شوروی سابق و روسیه فعلی نیز حتی پیشتر از اروپای غربی شناخته شده بود. اخیرا به علت فوایدی که پروبیوتیک داشته و شناسایی شده است، کشورهای دیگری نیز به سمت تولید و مصرف این محصولات رفته‌اند.

وی گفت: در اروپا تولیدکنندگان ماده موثره پروبیوتیک در کشورهایی مانند ایتالیا، آلمان، اتریش، فنلاند و دانمارک فعالیت می‌کنند و چین، هند و کره جنوبی نیز در این حوزه فعالند. در زمینه تولید محصول نهایی نیز تعداد شرکت‌ها در سطح جهان روز به روز در حال افزایش است.

وی با اشاره به اینکه شرکت زیست تخمیر سردمدار صنعت پروبیوتیک ایران است، عنوان کرد: زیست تخمیر تقریبا 80 تا 90 درصد بازار این محصولات را در اختیار دارد. علت آن هم ایجاد سیستم مارکتینگ قوی، ارتباط مناسب با با کنگره‌های دارویی و پزشکان و همچنین عملکرد مثبت فراورده‌های تولیدی شرکت بوده است. ضمن اینکه نخستین تولیدکننده این حوزه بودن نیز علت دیگر این موفقیت بوده است. این در حالیست که قبلا 99 درصد پزشکان هیچ اطلاعی درباره پروبیوتیک‌ها نداشتند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین