|
|
امروز: چهارشنبه ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۱
کد خبر: ۲۳۳۹۷۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۳
رئیس بانک خلق چین اعلام کرد که بانک مرکزی این کشور هنوز هم ابزارهای زیادی برای مقابله و جبران آثار زیان بار جنگ تجاری با آمریکا دارد.
 رئیس بانک خلق چین اعلام کرد که بانک مرکزی این کشور هنوز هم ابزارهای زیادی برای مقابله و جبران آثار زیان بار جنگ تجاری با آمریکا دارد.

به گزارش ایرنا به نقل از سی ان بی سی، بزرگترین قطب اقتصادی دنیا یعنی چین، در بحبوحه جنگ تعرفه ای با ایالات متحده قرار دارد. این دو اقتصاد بزرگ دنیا، اقدام به اعمال تعرفه های تلافی جویانه بر کالاهای یکدیگر کرده اند که باعث نگرانی سرمایه گذاران و احتمال سقوط اقتصاد جهانی خواهد شد.

'یی گانگ' رئیس بانک خلق چین در سمینار بانکداری بین المللی که در حاشیه نشست سالانه صندوق بین المللی پول در اندونزی برگزار شده بود، گفت: من فکر می کنم خطرات ناشی از این تنش های تجاری قابل توجه خواهد بود.

وی با بیان این که چین به دنبال راه حل های سازنده است، افزود: ما با توجه به سیاست نرخ بهره و نسبت ذخیره مورد نیاز، ابزارهای پولی زیادی در اختیار داریم و در صورت نیاز می توانیم از این اصلاحات استفاده کنیم.

به نوشته سی ان بی سی، این اظهارات 'یی' پس از پیش بینی های صندوق بین المللی پول مبنی بر کاهش 3.7 درصدی رشد اقتصاد جهانی در سال جاری و سال آینده، عنوان شد؛ رشد اقتصادی چین برای سال جاری میلادی 6.6 درصد تخمین زده شده بود اما برای سال 2019 پیش بینی ها از رشد 6.2 دهم درصدی حکایت دارند.

به گفته صندوق بین المللی پول، در بدترن حالت، جنگ تعرفه ای میتواند طی 2 سال 1.6 درصد از رشد اقتصادی چین را کاهش دهد.

'یی' گفت: با ارزیابی های صندوق بین المللی پول مبنی بر اینکه چگونه تشدید جنگ تجاری میتواند بر اقتصاد جهانی تاثیر بگذارد، موافق است، اما می گوید که چین در مسیر درست رسیدن به هدف رشد اقتصادی 6.5 درصدی قرار دارد.

به گفته تحلیلگران سی ان بی سی، بانک خلق چین در سال جاری چندین بار میزان ذخایر بانک ها را کاهش داده است تا پول بیشتری وارد چرخه اقتصاد شود.

به باور بسیاری از اقتصاددانان و سرمایه گذاران این اقدامات چین نشانه تسهیل شرایط مالی این کشور است. اما 'یی' روز یکشنبه اظهار داشت که موضع سیاست پولی چین هنوز محتاط و بی طرف (خنثی) است.

به نوشته سی ان بی سی نیوز، سیاست پولی خنثی به این معناست که بانک مرکزی نه تلاشی برای آهسته کردن رود رشد اقتصادی و نه تلاشی در جهت تحریک آن انجام می دهد. سیاست پولی اصلاح پذیر و وام دهنده ، سیاستی است که در آن بانک مرکزی دریافت وام را برای تجار و خانوارها تسهیل می کند تا بتواند هزینه ها افزایش داده و اقتصاد کشور را قدرت ببخشد.

به گفته 'یی'، مجموع سرمایه گذاری های اجتماعی در چین -که معیاری برای اندازه گیری اعتبارات اقتصادی مثل وام و اوراق قرضه است- در محدوده قابل قبولی باقی مانده است.

وی افزود: بنابراین اگر به سرمایه های وسیع، نرخ بهره و شرایط پولی کشورمان نگاهی بی اندازید به این نتیجه خواهید رسید که ما سیاست پولی محتاطانه و بی طرفانه ای را پیش گرفته ایم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین