|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۹
کد خبر: ۲۳۳۹۳۳
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۴
رییس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی با بیان اینکه در حال حاضر عدالت در توزیع مواد غذایی در جهان یکی از مهمترین موضوعات مورد توجه است، گفت: در حالیکه ۸۲۰ میلیون نفر در جهان دچار سوء‌تغذیه هستند، همزمان ۶۷۲ میلیون نفر دچار چاقی و ۳/۱ میلیارد نفر دچار اضافه وزن هستند.
 رییس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی با بیان اینکه در حال حاضر عدالت در توزیع مواد غذایی در جهان یکی از مهمترین موضوعات مورد توجه است، گفت: در حالیکه ۸۲۰ میلیون نفر در جهان دچار سوء‌تغذیه هستند، همزمان ۶۷۲ میلیون نفر دچار چاقی و ۳/۱ میلیارد نفر دچار اضافه وزن هستند.

دکتر هدایت حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه هر سال همزمان با سالروز تأسیس سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد، گرامیداشت روز جهانی غذا برگزار می‌شود، اظهار کرد: این مساله فرصتی است برای یادآوری و برنامه‌ریزی اقدامات مؤثر به منظور بهبود وضعیت غذا و تغذیه در جهان.

وی با بیان اینکه روز جهانی غذا امسال با شعار " اقدامات ما آینده را می‌سازد" (our actions are our future ) نامگذاری شده، عنوان کرد: مسئولان با این شعار بر اقدامات مؤثر و همه جانبه و همکاری سازنده جهت بهبود وضعیت غذا و تغذیه تأکید داشته و خواستار ریشه‌کنی گرسنگی از جهان تا سال ۱۴۱۰ هستند.

رییس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی افزود: عدالت در توزیع مواد غذایی، توجه به منابع جدید غذایی جهت تأمین نیاز مصرف کنندگان، همکاری مؤثر در ریشه‌کنی گرسنگی و توسعه مصرف غذاهای سالم و مغذی برای جمعیت ساکن در زمین از مهمترین اهدافی است که باید برای بهبود وضعیت غذا و تغذیه جهان در نظر داشت.

حسینی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در جهت رفع گرسنگی و سوء‌تغذیه در جهان نقش مؤثری در بهبود رشد و تکامل کودکان و نوجوانان دارد، تصریح کرد: براساس گزارش سازمان غذا و کشاورزی با بهبود تغذیه و رفع سوء‌تغذیه در جامعه از طریق ارتقاء و بهبود شرایط جسمی و فکری آحاد جامعه می‌توان میزان تولید ناخالص ملی را تا ۵/۱۶ درصد افزایش داد و به ازاء هر یک ریال سرمایه‌گذاری در پیشگیری از گرسنگی و سوء‌تغذیه، می‌توان حداقل ۱۵ ریال بازگشت سود به جامعه را انتظار داشت.

مشکلات تغذیه‌ای اصلی در ایران

این عضو هیات علمی دانشگاه با بیان اینکه در کشور ما اضافه وزن و چاقی و به تبع آن بیماریهای غیر واگیر یکی از مشکلات اساسی در حوزه غذا و تغذیه و نظام سلامت است، خاطرنشان کرد: علاوه بر این، بدلیل عدم پیروی از الگوهای غذایی سالم و تغذیه‌ای، کمبود ریزمغذی‌ها از جمله کمبود ویتامین D، کلسیم و آهن نیز شیوع گسترده‌ای دارد.

رییس دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خاتمه تاکید کرد: ترویج و توسعه مصرف الگوهای غذایی سالم و تغذیه‌ای مبتنی بر غذاهای سنتی و بومی ایرانی و ارتقاء سواد تغذیه‌ای کاربردی آحاد جامعه در کاهش مصرف عوامل خطر تغذیه‌ای شامل قندهای ساده، چربی و اسیدهای چرب ترانس و نمک و توجه به مصرف بیشتر غذاهای فراسودمند و میوه و سبزیجات می‌تواند سبب بهبود  وضع موجود در غذا و تغذیه جامعه ایرانی شود، ضمن آنکه نقش و اهمیت تغییر شیوه زندگی و تحرک روزانه بیشتر را نیز نباید در این خصوص از یاد برد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین