|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۲
کد خبر: ۲۳۳۹۳
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۲
معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت، معدن و تجارت در رابطه با استفاده از روغن پالم در تولید لبنیات تاکید کرد: سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان طبق قانون موظف است اگر تخلفی در رابطه با کیفیت کالاهای واحدهای تولیدی اتفاق بیفتد اسامی آنها را به مراجع قانونی معرفی کند تا برخوردهای قانونی لازم صورت گیرد.

مجتبی خسروتاج، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: امروز که در شرایط رکود به سر می‌بریم تصور نمی‌کنم شلاق تعزیرات بالای سر واحدهای تولیدی مکانیزم مناسبی برای برخورد با متخلفان در این حوزه باشد و حتی‌المقدور سعی شده با جلساتی که با واحدها و تشکل‌های مختلف داشتیم موارد مختلف مورد بررسی قرار گیرد تا دیگر نیازی نباشد دولت همانند گذشته از یکسری ابزارهای تنبیهی استفاده کند.

خسروتاج تاکید کرد: با توجه به اعلام وزارت صنعت و تجارت قرار است موسسه استاندارد و وزارت بهداشت اسامی بنگاه‌های تولیدی متخلف را در این زمینه اعلام کند تا با آنها برخوردهای قانونی لازم صورت ‌گیرد.

وی با بیان اینکه روغن پالم انواع و اقسام مختلف دارد و بعضی از آنها هیچ خطری ندارند گفت: روغن پالم درجه‌بندی‌های مختلف دارد و بررسی انواع مختلف آن نیاز به بررسی بیشتری دارد و باید کار کارشناسی در این زمینه صورت گیرد.

هیچ محصولی در حال حاضر در بازار آلوده به روغن پالم نیست

اما چندی پیش وزیر صنعت، معدن تجارت با بیان اینکه هیچ محصولی در حال حاضر در بازار آلوده به روغن پالم نیست، اگر هم باشد مربوط به تولیدات گذشته است گفته بود که برخی واحدهای لبنی طبق مجوزهای داده شده و استانداردهای کشور در برخی از محصولات لبنی غیر از محصولات پرچرب از روغن پالم استفاده می‌کردند. البته ما مسوول نظارت کیفی در واحدها نیستیم اما آنچه که سازمان ملی استاندارد اعلام کرده این است که به سادگی نمی‌توان تشخیص داد چربی گیاهی موجود در لبنیات از چه نوعی است.

محمدرضا نعمت زاده افزوده بود که تنها تشخیص داده شد که در داخل محصولات لبنی چربی گیاهی وجود دارد اما این که این چربی از نوع سویا یا پالم است معلوم نیست که قرار شد بررسی‌های بیشتری در این زمینه انجام شود.

وی با بیان که طی پنج سال گذشته 45 تا 50 درصد از کل واردات روغن خوراکی کشور از نوع روغن پالم بوده است، گفته بود که در سه ماه نخست امسال این رقم به 29 درصد رسید و قرار است امسال در مجموع فقط 30 درصد از روغن وارداتی کشور از نوع پالم باشد.

وی با بیان اینکه امسال واردات روغن پالم به 30 درصد از کل واردات روغن خوراکی کشور محدود می‌شود، افزوده بود که در گذشته زمانی که مسوول بودم با امضاء بنده سهم روغن پالم در واردات روغن کشور به 15 درصد نیز رسیده بود. هم اکنون از 170 میلیون تن تولید جهانی روغن، 62 میلیون تن از نوع روغن پالم است.

روغن پالم از نظر وزارت بهداشت ممنوعیت مصرف ندارد

در این رابطه رییس سازمان غذا و دارو نیز گفته بود که در مساله پالم باید گفت که این روغن از نظر وزارت بهداشت ممنوعیت مصرف ندارد اما از آنجا که اسید چرب اشباع آن بالا است، مردم باید در میزان مصرف خود دقت کنند. براین اساس ممنوع کردن استفاده از یک فرآورده امکان‌پذیر نیست. تخلفاتی در این زمینه صورت گرفته بود که با آن برخورد شد. یک سوم روغن مصرفی دنیا پالم است اما ایران در این زمینه افراط کرد به طوری که در چند سال اخیر یک دوم روغن مصرفی کشور را پالم تشکیل داده بود.

رسول دیناورند افزوده بود که به دنبال موافقت‌های صورت گرفته در دولت، مقرر شده امسال مصرف روغن پالم به سقف حداکثر 30 درصد یعنی معادل میانگین جهانی بازگردد. البته شرط آن است که روغن‌های مدرن‌تر نظیر روغن جامد هیدروژنه جایگزین آن نشود. به شدت نیز این موضوع را پیگیریم.

به زودی نتایج نمونه برداری‌ از بازار لبنیات توسط سازمان ملی استاندارد اعلام می‌شود

اما به گفته مدیر کل استاندارد استان تهران، سازمان ملی استاندارد به زودی نتایج نمونه برداری‌های انجام شده از بازار لبنیات کل کشور را گزارش خواهد داد.

مسلم بیات درباره آخرین وضعیت نمونه برداری‌های انجام شده از بازار لبنیات به منظور کشف تخلفات احتمالی در زمینه استفاده از روغن پالم توضیح داد که طبق توافق انجام شده قرار شد ما تمام نمونه های خود را به سازمان ملی استاندارد بدهیم و آن ها با تلفیق نتایج کل نمونه‌های برداشت شده از سطح کشور اطلاع رسانی لازم را انجام دهند.

مدیر کل استاندارد استان تهران با بیان این‌که تا جایی که بنده اطلاع دارم در نمونه‌های برداشت شده در بازار تهران تخلفی در شیر و ماست وجود نداشته است اظهار کرد که نمونه‌های برداشت شده از تمامی برندهای معتبر و فرآورده‌های مختلف لبنی بوده است.

به گزارش ایسنا، در چند هفته گذشته استفاده شرکت‌های لبنی از روغن پالم در تولید محصولاتشان به موضوعی جنجال برانگیز تبدیل شد،در مقاطع مختلف وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نسبت به اعلام اسامی متخلفان هشدار دادند اما تاکنون هیچ شرکت تولیدی متخلفی به صورت رسمی از سوی وزارت بهداشت و یا سازمان غذا و دارو معرفی نشده است، در عین حال قرار شد آن تعداد از فرآورده‌های معدود لبنی که مجوز استفاده از روغن پالم را داشتند نیز مجوز استفاده از روغن پالم در تولیدشان لغو شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین