|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۷
کد خبر: ۲۳۳۹۰۱
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۶
خوشبختانه در چهار سال گذشته و همچنین ابتدای دولت دوازدهم شاهد رشد قابل توجه علمی بوده‌ایم و از رتبه هجدهم به رتبه شانزدهم ارتقاء یافته‌ایم و در نیمه اول سال 2018 به رتبه پانزدهم در دنیا دست یافته‌ایم.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه دانشگاهیان هزاران سوال از مسئولان نظام و جامعه روحانیت دارند که بی پاسخ است اظهار کرد: باید به این سوالات پاسخ داده شود و مسئولیت گمراهی دانشگاهیان و جامعه بر عهده مسئولانی است که این سوالات را بی پاسخ می‌گذارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، سید حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صبح یکشنبه در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور که با حضور رئیس جمهوری در دانشگاه تهران برگزار شد با اشاره به فرا رسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: کتمان نمی‌کنیم که امروز هزاران سوال از مسئولان نظام و جامعه روحانیت در دانشگاه‌ها وجود دارد که بی پاسخ مانده است و بر خلاف سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی که بهشتی، مطهری، مفتح، روحانی و آیت الله خامنه‌ای در دانشگاه‌ها حضور می‌یافتند و به سئوالات مختلف پاسخ می‌دادند امروز متقلبین و انقلابی نماها در دانشگاه‌ها حضور دارند.

وی با بیان اینکه ایکاش سوالات دانشگاهیان بی پاسخ نماند خاطرنشان کرد: مسئولیت گمراهی دانشگاهیان بر عهده مسئولان کشور است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه صحبت‌های خود به بیان برخی دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه آموزش و پژوهش پرداخت و گفت: تعداد دانشجویانی که در زمان انقلاب در دانشگاه‌ها حضور داشتند 200 هزار نفر بود اما امروز این تعداد به چهار میلیون نفر رسیده است. تا سال 57 تعداد دانشجویان دوره دکترای حرفه‌ای 10 هزار نفر بود اما اکنون این تعداد به 70 هزار نفر افزایش یافته است. همچنین دانشجویان در آن دوران در 400 رشته مقطع تحصیل می‌کردند که این تعداد امروز به 3000 رشته مقطع افزایش یافته است.

قاضی زاده هاشمی با اشاره به موضوع بی سوادی مدرن در دنیا ادامه داد: ما هم مانند همه دنیا به تربیت افراد کم سواد دارای مدرک تحصیلی آلوده شده‌ایم اما در حوزه کیفی در چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانشگاه‌ها بی توجه نبوده‌اند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی تعداد اعضای هیات علمی از 7000 نفر پس از چهار دهه به 80 هزار نفر رسیده است. همچنین تعداد مقالات ISI کشور از 700 مقاله به بیش از 42 هزار مقاله افزایش یافته است. از سوی دیگر سهم جمهوری اسلامی ایران از تولید علم از یک دهم درصد به 1.5 درصد در جهان افزایش یافته است.

وی گفت: خوشبختانه در چهار سال گذشته و همچنین ابتدای دولت دوازدهم شاهد رشد قابل توجه علمی بوده‌ایم و از رتبه هجدهم به رتبه شانزدهم ارتقاء یافته‌ایم و در نیمه اول سال 2018 به رتبه پانزدهم در دنیا دست یافته‌ایم. از سوی دیگر در تربیت نیروی انسانی در تخصص‌های مورد نیاز به گونه‌ای عمل شده که در حال حاضر حداقل در حوزه علوم پزشکی نیازی به اعزام بیمار به خارج برای درمان نداریم و برعکس سال‌هاست که روزانه صدها بیمار برای درمان به کشور ما مراجعه می‌کنند.

وزیر بهداشت اظهار کرد: در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی اتفاقات بسیاری در چهار دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی رخ داده است. در شروع دولت یازدهم از نظر شاخص فناوری در آغاز دولت یازدهم رتبه صد و بیست و هشتم را داشتیم اما امروز در این زمینه به جایگاه شصت و هشتم در دنیا رسیده‌ایم. در عین حال در موضوع مرجعیت علمی که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است، در حوزه تحقیقات علوم پزشکی در دو سال گذشته استنادات به مقالات علوم پزشکی، رشد 400 درصدی داشته است.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه در حوزه تحقیق و پژوهش امروز 56 نفر در دانشگاه‌های علوم پزشکی حضور دارند که جزء برترین‌های دنیا شناخته می‌شوند خاطرنشان کرد: این در حالیست که در ابتدای دولت یازدهم تنها هشت نفر جزء برترین‌های دنیا محسوب می‌شدند.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد که امروز زمانی فرا رسیده که برای تحقق کامل چشم انداز ایران 1404 در حوزه علوم فناوری بیش از گذشته باید تلاش کنیم. باید امروز به گونه‌ای عمل کنیم تا تعاملات علمی دانشگاه‌ها و دانشجویان با دنیا افزایش یابد و موانع موجود در برقراری ارتباط با بزرگترین مراکز علمی جهان برداریم و ایران را به عنوان پذیرنده مهم منطقه‌ای مراکز بزرگ دنیا معرفی نماییم. همچنین باید تلاش کنیم تا با لحاظ مصادیق اقتصاد مقاومتی دستیابی به ثروت را از طریق شرکت‌های دانش بنیان جایگزین نفت کنیم.

وزیر بهداشت در پایان ابراز امیدواری کرد که با همت دانشگاهیان شاهد اعتلای روزافزون علم و دانش در کشور باشیم.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین