|
|
امروز: دوشنبه ۰۴ تير ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۱
کد خبر: ۲۳۳۸۱۵
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۷
یکی از ایالت‌های مهم آلمان روز یکشنبه عرصه برگزاری انتخابات محلی است و نتیجه این انتخابات با توجه به تنش‌های موجود در دولت این کشور می‌تواند در شکل‌دهی آینده سیاسی کشور نقش مهمی داشته باشد.
 یکی از ایالت‌های مهم آلمان روز یکشنبه عرصه برگزاری انتخابات محلی است و نتیجه این انتخابات با توجه به تنش‌های موجود در دولت این کشور می‌تواند در شکل‌دهی آینده سیاسی کشور نقش مهمی داشته باشد.

به گزارش فارس، روز ۱۴ اکتبر (۲۲ مهرماه)  در ایالت بایرن آلمان انتخابات ایالتی برگزار می‌شود تا تکلیف پارلمان و دولت محلی این ایالت مشخص شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که باید منتظر حمایت اندک از محافظه‌کاران بود. اگر احزاب دموکرات‌مسیحی و سوسیال‌مسیحی یعنی محافظه‌کاران حامی «آنگلا مرکل»‌صدراعظم این کشور در انتخابات نتوانند نتیجه مطلوبی کسب کنند، عملا ثبات آینده دولت زیر سوال می‌رود و باید گفت که این انتخابات نماینده تغییرات بزرگتری در عرصه سیاست آلمان است.

شبکه خبری دویچه‌وله نوشته است که انتخابات محلی را می‌توان به آزمون کاغذ تورنسل تعبیر کرد که به عنوان شاخص عمل می‌کند و نشان‌دهنده کاهش محبوبیت صدراعظم است. این انتخابات به منزله ایستگاهی میان  ناکامی وی در پارلمان و انتخابات محلی آتی در  ایالت هسن که اواخر ماه جاری برگزار می‌شود، خواهد بود. همچنین برنامه مرکل برای انتخاب مجدد به عنوان رئیس حزب دموکرات مسیحی (CDU) در دسامبر آینده موضوعی است که نباید از نظر دور داشت.

بیش از ۱۳ میلیون ساکن ایالت بایرن هستند و این ایالت دومین ایالت پرجمعیت آلمان محسوب می‌شود. ضمن اینکه این ایالت یکی از بازوهای اقتصادی آلمان است. در این ایالت حدود یک‌پنجم از تولید ناخالص داخلی  کشور به دست می‌آید و محل استقرار شرکت‌هایی مانند ب. ام. و ، زیمنس و آئودی است. در زمینه مسایل سیاسی هم ایالت بایرن یک وزنه محسوب می‌شود. سوسیال‌مسیحی‌ها بیش از ۶۰ سال اداره این ایالت را بر عهده داشته‌اند و فقط در چند مورد حزب سوسیال‌‌مسیحی ( CSU) توانست اکثریت آرا را به دست آورد.

تمامی نظرسنجی ها حاکی از این است که حزب سوسیال‌ مسیحی برای دومین بار از دهه ۱۹۶۰ تاکنون اکثریت را در پارلمان از دست خواهد داد. آخرین نظرسنجی نشان می‌دهد که آرای این حزب ۳۳ درصد است که در مقایسه با ۴۸ درصد سال ۲۰۱۳ کاهش نشان می‌دهد و این در حالی است که حمایت از حزب سوسیال‌دموکرات (SPD) هم از ۲۱ درصد به ۱۱ درصد کاهش داشته است.

انتظار می‌رود که حزب سبز و راست‌گرایان افراطی موسوم به آلترناتیو برای آلمان (AfD) برندگان اصلی انتخابات فردا باشند. پیش‌بینی می‌شود که حمایت از حزب سبز ۱۸ درصد باشد که در مقایسه با  رقم ۹ درصد قبلی افزایش داشته است.حزب آلترناتیو برای آلمان در انتخابات دور قبل حضور نداشت اما به نظر می‌رسد که در انتخابات فردا بتواند ۱۰ درصد رای کسب کند.احزاب دموکراتیک آزاد (FDP) و حزب چپ‌ها که هر دو گرایش‌های اقتصادی دارند هم از بخت خوبی برای ورود به پارلمان محلی در مونیخ برخوردارند.در چنین شرایطی امکان دارد که شمار احزابی که در پارلمان محلی حضور دارند از چهار حزب به هفت حزب افزایش یابد و حزب سوسیال‌مسیحی را برای انتخاب حزبی برای تشکیل ائتلاف دچار مشکل کند.

مشخص است که حزب سوسیال‌مسیحی برای رهبری اداره دولت ناگزیر به تشکیل ائتلاف خواهد بود. تشکیل ائتلاف با حزب آلترناتیو برای آلمان  که سیاست‌های مخالف پذیرش پناهجویان را دنبال می‌کند هم موضوعی است که رد شده است.

«هورست زیهوفر»  از حزب سوسیال‌مسیحی  و وزیرکشور، مهمترین فردی است که اقدامات وی به بی‌ثباتی و تنش در دولت ائتلافی منجر شده است. زیهوفر از منتقدان سیاست‌های درهای باز و پذیرش پناهجویان بود و به نظر می‌رسد که یک رئیس جدید برای این حزب و وزیر کشوری دیگر می‌تواند نورامیدی برای شروع دوباره برای دولت باشد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین