|
|
امروز: پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۵:۴۲
کد خبر: ۲۳۳۲۳۸
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۶
نیره پیروزبخت، در ابتدای این نشست با اشاره به حضور بی سابقه عالی ترین مقام سازمان بین المللی استاندارد در ایران، سفر وی را در شرایط تحریم برای جمهوری اسلامی ایران مثبت ارزیابی کرد.
صبح امروز و در آستانه روز جهانی استاندارد (22 مهر) رییس، معاونان و جمعی از مدیران سازمان ملی استاندارد ایران از بخش های مختلف باشگاه خبرنگاران بازدید و ضمن دیدار با مسئولان این رسانه، در نشستی پاسخگوی سئوالات خبرنگاران رسانه های مختلف بودند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛نیره پیروزبخت، در ابتدای این نشست با اشاره به حضور بی سابقه عالی ترین مقام سازمان بین المللی استاندارد در ایران، سفر وی را در شرایط تحریم برای جمهوری اسلامی ایران مثبت ارزیابی کرد.

استاندارد مبارزه با فساد و رشوه خواری تدوین می شود

پیروزبخت گفت: هم اکنون استاندارد مبارزه با فساد و رشوه خواری در حال تدوین است در حالی که کسی فکر نمی‌کند استانداردی در این زمینه وجود داشته باشد.

وی اظهار کرد: موضوع  استاندارد در دنیا به سمت و سویی می‌رود که همانند سابق تنها در حوزه کالا و خدمات نیست، بلکه در تمامی سطوح و عرصه‌های زندگی استاندارد جاری می‌شود.

وی افزود: بعد از ابلاغ سیاستهای اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری باید استاندارد در تمامی تولیدات داخل اجرا شود چرا که زیبنده جمهوری اسلامی ایران نیست که تنها تعداد معدودی از کالاها در زمره استاندارد قرار گیرند و همه كالاها و محصولات بايد  مشمول مقررات استاندارد شود و همين برنامه در دستور كار قرار دارد.

پیروزبخت با اشاره به اینکه بسیاری از استانداردهای مسئولیت اجتماعی به منشور حقوق شهروندی بازمی‌گردد، گفت: هم اکنون استاندارد مبارزه با فساد و رشوه خواری در حال تدوین است در حالی که کسی فکر نمی‌کند استانداردی در این موضوع وجود داشته باشد.

وی با اشاره به مباحث مطرح شده در کارگروه‌های مختلف بیان کرد:‌ نقش استاندارد در مسائل زیست محیطی به ویژه تغییر اقلیم، استاندارد نوآوری و فناوری، استاندارد شرکت‌های دانش بنیان، ‌استاندارد تحصیلات عالی و همچنین بحث بحران آب آشامیدنی سالم در بسیاری از کشورها در کارگروه‌های مختلف مطرح شده است.

رئیس سازمان استاندارد تأکید کرد: براساس زمان‌بندی صورت گرفته خودروسازان موظفند برنامه خود را براى ارتقای استاندارد خودرو‌ها اعلام کنند و طبق قانون که استانداردهای 85 گانه خودروها را اجباری کرده است یک سری از خودرو‌ها باید ارتقا یا تولیدشان متوقف شود.

خودروهای بی‌کیفیت به صورت، پلکانی از دور خارج می‌شوند

وی با اشاره به اینکه در ایران ظرفیت بسیار مناسبی برای تولید خودرو وجود دارد، بیان کرد: انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر تحریم‌ها برداشته شود تا واحدهای تولیدی بتوانند خود را بهتر نشان دهند، همانگونه که در گذشته تولید ایربگ در کشور را نداشتیم اما هم اکنون از تولیدکنندگان خوب در این زمینه به شمار می‌رویم.

پیروزبخت با اشاره به اینکه خودروهای بی‌کیفیت به صورت پلکانی از دورخارج می‌شوند، افزود: از ابتدای دی ماه سال جاری بررسی و آزمایش‌ها بر روی 85 استاندارد خودرو انجام می‌شود و در صورتی که خودرویی استاندارد لازم را نداشته باشد، تولید آن متوقف و خودروهای جدید جایگزین آنها خواهند شد.

به گفته این مقام مسئول تا زمانیکه بررسی‌ها آغاز نشود، نمی‌توان پیش داوری کرد که تولید چه خودروهایی متوقف می شود چرا که ممکن است در این مدت زمانی، خودروسازان بتوانند تولید خود را به 85 واحد استاندارد برسانند.

وی ادامه داد: در سال 93  تولید وانت پیکان یکی از مهم ترین نمونه های بود که از چرخه خارج شد.

پیروزبخت در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر آنکه چرا با وجود مصرف بالای سوخت 8 خودرو فقدان استاندارد لازم، همچنان شماره‌گذاری آن انجام می‌شود، بیان کرد: اگر ماده غذایی یا محصول لبنی خارج از استاندارد باشد، سازمان استاندارد بلافاصله آن را از بازار جمع آوری می‌کند، اما خودرویی که 10 سال پیش خریداری شده در خیابان ها تردد می کنند، همانگونه در بسیاری از کشورها خودورهای تولید 40 سال پیش نیز در کشور وجود دارند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر آنکه سازمان استاندارد ابزار و قدرت لازم را ندارد، گفت: سازمان استاندارد از قدرت لازم برخودار است، بویژه آنکه در قانون جدید، مأموران استاندارد، ضابط قضایی هستند، اما های و هوی نمی‌کنند.

رئیس سازمان ملی استاندارد ادامه داد: با توجه به نامگذاری سال، به دنبال توقف واحد تولیدی نیستیم، اما در مواقعی که سلامت مردم در خطر باشد، حتما برخورد خواهیم کرد.

پیروزبخت این اطمینان خاطر را به مردم داد که در سال‌های اخیر تخلف در حوزه مواد غذایی بسیار کاهش یافته است، بیان کرد: براین اساس افراد به فضاهای مجازی اطمینان نکنند چرا که در برخی مواقع رقابت های ناسالم منجر به چنین مواردی می شود.

رئیس سازمان ملی استاندارد در پاسخ به سوال خبرنگاری که با وجود افزایش قیمت لبنیات و احتمال تخلف از سوی واحدها، آیا نظارتی از سوی سازمان استاندارد بر این موارد انجام می شود، تصریح کرد: اگر موردی باشد که در استاندارد به تعداد، وزن و حجم آن اشاره شده باشد، سازمان ملی استاندارد حتما این موارد را کنترل خواهد کرد و در غیر این صورت سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار باید به این امور رسیدگی کند.

توقف تولید برخی از خودروهای داخلی از دی 97

در ادامه این نشست وحید مرندی‌مقدم، معاون سازمان ملی استاندارد ایران، گفت: در لایحه هوای پاک آمده است که تولید کنندگان، گازوئیل هم مثل بنزین سه سال فرصت دارند تا تولیدات خود را مطابق با استانداردهای ملی انجام دهند.

وی افزود: در لایحه هوای پاک از چندین سال قبل مصوب شده بود که بنزین مطابق با استانداردهای ملی تولید و توزیع شود که  طبق برنامه‌های سازمان ملی استاندارد در گام اول توزیع بنزین استاندارد باید در 8 کلانشهر و در گام دوم در 16 کلانشهر انجام بگیرد.

معاون سازمان ملی استاندارد ایران با تأکید بر اینکه امسال 60 درصد پوشش جمعیتی کشور باید تحت پوشش بنزین با استاندارد ملی یا همان یورو 4 قرار بگیرند، تصریح کرد: طبق برنامه سازمان ملی استاندارد، قوانین 85 گانه استاندارد خودروها به خودروسازان ابلاغ شده است و شرکت‌های خودروسازی تا تاریخ 1397/10/01 زمان دارند تا برنامه خود را برای استاندارد سازی خودروها و گرفتن ستاره کیفی به این سازمان تحویل دهند.

مرندی‌مقدم گفت: سازمان ملی استاندارد از 1397/10/01 بازرسی‌های خود را طبق قانون 85 گانه استاندارد شروع می‌کند و در صورت رعایت نکردن این قوانین تولید خودروهای مذکور متوقف می‌شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین