|
|
امروز: پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۰:۴۵
کد خبر: ۲۳۳۱۸۳
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶
این مرکز بر اساس سند راهبردی تدوین شده برای خودکفایی کشورهای عضو در تولید برنج تلاش می کند و تاکنون اجلاس های آن به ترتیب در ایران، ترکیه و قزاقستان و مجددا دو بار در ایران و امسال در جمهوری آذربایجان برگزار شده است و در اجلاس امسال نیازها و اولویت هایی که در سال های گذشته شناسایی کرده ایم در قالب آموزش، تحقیق و توسعه پیگیری می کنیم.
ششمین اجلاس کشورهای عضو مرکز بین المللی برنج آسیای مرکزی و غربی با محوریت و هدایت جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان آغاز به کار کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید به نقل از خبرگزاری صداوسیما، این اجلاس دو روزه از امروز با حضور نمایندگان ۱۰ کشور آسیای مرکزی و غربی از جمله هیات ۱۰ نفره جمهوری اسلامی ایران در باکو با هدف همکاری و تعامل در زمینه افزایش کمی و کیفی و رسیدن به پایداری و خودکفایی این کشورها در تولید برنج برگزار می شود.

در کشورهای آسیای مرکزی و غربی سالانه ۵ میلیون تن برنج از یک میلیون هکتار زمین برداشت می شود در حالی که نیاز این کشورها به این محصول ۱۰ میلیون تن در سال است. جمهوری اسلامی ایران بین این کشورها با بیش از ۶۰۰ هزار هکتار سطح زیرکشت و با تولید سالانه بیش از ۲ میلیون و چهارصد هزار تن برنج سفید رتبه نخست را در تولید این محصول در بین کشورهای آسیای مرکزی و غربی به خود اختصاص داده است.

«عباس شهدی کومله» رییس مرکز بین المللی برنج آسیای مرکزی و غربی گفت: این مرکز در سال ۲۰۱۱ میلادی برای پایداری برنج و مقابله با شکنندگی بازار این محصول با عضویت ۱۰ کشور با نام اختصاری (سووارایس) در استان گیلان جمهوری اسلامی ایران تاسیس شده است و سالانه در نشست های کمیته فنی که هر دوره در کشوری برگزار می شود به بررسی اولویت های خود می پردازد و امسال روسیه هم به عنوان ناظر در این اجلاس حضور یافته است و علاقمند به عضویت در این مرکز است که با درخواست کتبی تقاضای عضویت این کشور هم بررسی می شود.

وی افزود: این مرکز بر اساس سند راهبردی تدوین شده برای خودکفایی کشورهای عضو در تولید برنج تلاش می کند و تاکنون اجلاس های آن به ترتیب در ایران، ترکیه و قزاقستان و مجددا دو بار در ایران و امسال در جمهوری آذربایجان برگزار شده است و در اجلاس امسال نیازها و اولویت هایی که در سال های گذشته شناسایی کرده ایم در قالب آموزش، تحقیق و توسعه پیگیری می کنیم.

رییس مرکز بین المللی برنج آسیای مرکزی و غربی، ایجاد صندوق برنج آسیای مرکزی و غربی، ایجاد شبکه مکانیزاسیون برنج منطقه ای و فستیوال های منطقه ای را از جمله موضوعات مطرح در این دوره از اجلاس بیان کرد و افزود: در کل سعی می کنیم به شکل منظم و برنامه ریزی شده اولویت ها و ظرفیت های ممتاز آسیای مرکزی را در قالب کشاورزی و برنج شکوفا و برای صلح و پایداری و توسعه منطقه کمک کنیم.

در این اجلاس؛ هیت ۱۰ نفره از کشورمان همچنین «جواد جهانگیرزاده» سفیر کشورمان در جمهوری آذربایجان نیز حضور داشتند و «جبار کوچکی نژاد» نائب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره سیاست های حمایتی دولت جمهوری اسلامی ایران از مرکز بین المللی برنج آسیای مرکزی و غربی و «محمد علی محمدی» رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان گیلان درباره امنیت غذایی و اهمیت جهانی آن سخنرانی کردند.

در این اجلاس؛ دیگر نمایندگان کشورها با ارائه گزارش هایی وضعیت کشت برنج در کشورهای خود را بیان همچنین درخصوص راهکارهای توسعه کشت برنج و بهره مندی از آن باتوجه به شرایط آب و هوایی هر منطقه و قابلیت های کشورهای پیشرو در این زمینه به ویژه جمهوری اسلامی ایران سخنرانی کردند. این اجلاس به میزبانی جمهوری آذربایجان برگزار می شود و دومین روز آن فردا در شهرستان لنکران این کشور محل کشت برنج برگزار خواهد شد.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین