|
|
امروز: پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۳
کد خبر: ۲۳۳۱۰۵
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۷
هوشنگ جزیر به ۸۶ میلیون هکتار اراضی مرتعی، ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی جنگلی و ۳۲ میلیون هکتار اراضی بیابانی در ایران اشاره کرد و گفت: برای مدیریت این عرصه ها باید روش های مدیریتی خود را تغییر دهیم و از این رو طرح یا مدل مدیریت جامع حوزه های آبخیزداری در سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری تدوین شده است.
 معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان کشور گفت:کارشناسان سازمان خواربار جهانی (فائو) به اجرای طرح مدیریت جامع حوزه های آبخیزداری کمک خواهند کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، دکتر ناصر حیدری پور امروز دوشنبه در نشستی با کارشناسان فائو در محل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار داشت:کارشناسان فائو در روش های انجام کار در حوزه آبخیزداری و آبخوانداری، ارزیابی این روش ها و مدیریت ریسک در حوزه فعالیت های سازمان از جمله کنترل سیلاب، آفات و بیماری ها و حریق در جنگل ها و مراتع در سطح کشور کمک خواهند کرد.

وی افزود:در اجرای طرح مدیریت جامع حوزه های آبخیزداری موانع و مشکلاتی داریم که نیاز به نظرات تخصصی و کارشناسی سازمان فائو برای حل آن است.

در این نشست، دبیر ستاد اجرای طرح های آبخیزداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز با بیان این که در کشور طی سال های متمادی طرح های آبخیزداری متعددی اجرا شده است،تصریح کرد: این طرح ها به علت بخشی نگری منجر به پایداری آبخیزداری نشده است.

هوشنگ جزیر به ۸۶ میلیون هکتار اراضی مرتعی، ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی جنگلی و ۳۲ میلیون هکتار اراضی بیابانی در ایران اشاره کرد و گفت: برای مدیریت این عرصه ها باید روش های مدیریتی خود را تغییر دهیم و از این رو طرح یا مدل مدیریت جامع حوزه های آبخیزداری در سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری تدوین شده است.

وی مشارکت مردمی در برنامه ریزی و اجرا، سرمایه فیزیکی، سرمایه مالی، سرمایه اجتماعی و سرمایه طبیعی را از سرمایه های اصلی در حوزه آبخیزداری عنوان کرد.

جزیر افزود:برای اجرای موفق این طرح و پایداری حوزه های آبخیز نیاز به همکاری سایر دستگاه ها است و مردم نیز باید در مورد این طرح احساس تعلق داشته باشند تا از این سیستم نگهداری و آن را اداره کنند.

وی انتخاب حوزه آبخیز، تشکیل ساختار مناسب برنامه ریزی در ستاد، استان ها و حوزه آبخیز، تشکیل ساختار مناسب برنامه ریزی در ستاد، استان ها و حوزه آبخیز، تدوین برنامه راهبردی حوزه ، ظرفیت سازی، توانمند سازی، فرهنگ سازی و اطلاع رسانی، اجرا، نظارت، پایش و ارزشیابی، هماهنگ سازی پروژه های دولتی، نیازها و فعالیت های مردمی در چارچوب برنامه راهبردی را هفت گام اصلی در اجرای مدل مدیریت جامع حوزه های آبخیزداری نام برد.

دبیر ستاد اجرای طرح های آبخیزداری سازمان جنگل ها،مراتع و آبخیزداری کشور تصریح کرد:در حال حاضر در سطح دو میلیون و ۱۸۴ هزار و ۲۰۲ هکتار، حوزه های الگویی آبخیزداری در کشور تعیین شده است.

در ادامه این نشست، مدیرکل دفتر مهندسی و مطالعات سازمان جنگل ها،مراتع و آبخیزداری با بیان این که ۹۰ درصد عرصه های کشور در معرض خشکسالی قرار گرفته اند و میانگین بارش در سال گذشته ۱۶۷ میلی متر بوده است، گفت: تنها راهکار مقابله با خشکسالی اجرای طرح مدیریت جامع حوزه های آبخیزداری در کشور است.

رضا بیانی افزود:مناطقی که دچار خشکیدگی بلوط، خشکیدگی شمشاد و آتش سوزی هستند و یا در حوزه های گرد و غبار قرار دارند از اولویت های اجرای طرح آبخیزداری می باشند.

وی به تهیه نقشه های مختلف از پوشش گیاهی منابع طبیعی ایران در دوره ها و سال های مختلف اشاره کرد و اذعان داشت: در سال ۹۶ با استفاده از تصاویر ماهواره ای، نقشه پوشش گیاهی کشور را آغاز کرده ایم که در سال ۹۸ به اتمام می رسد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین