|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۰
کد خبر: ۲۳۳۰۱
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۸
وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه با انتشار بیانیه ای در آستانه سفر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به مسکو اعلام کرد: روابط ایران و روسیه راهبردی و در حال گسترش است.
در این بیانیه آمده است: روابط روسیه و ایران بر اساس اصول دوستی و توجه متقابل به منافع یکدیگر در حال گسترش است و آهنگ آن سرعت یافته و تماس های سیاسی دو کشور فشرده تر شده که حاکی از روند مثبت همکاریهای دو کشور است.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امروز وارد مسکو می شود و فردا جمعه با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه دیدار و در مورد همکاریهای دو کشور و مسایل بین المللی و منطقه ای گفت وگو و تبادل نظر می کند.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود یادآوری کرد: توافق هسته ای روز 24 ماه نوامبر سال 2013 ژنو در مورد برنامه هسته ای ایران دورنمای روشنی برای حل و فصل پایدار مسایل هسته ای ایران در ماه نوامبر آینده گشوده است.

ˈ به رغم مسیر پیچیده مذاکرات، امکان برای تحقق کامل حقوق ایران به عنوان کشور عضو ان.پی.تی ازجمله حق غنی سازی اورانیوم و لغو تحریم ها در مورد این کشور به وجود آمده است.ˈ

در بیانیه اضافه شده است: بر این عقیده ایم که تمام شرکت کنندگان در مذاکرات باید اراده سیاسی برای دستیابی به توافق از خود نشان دهند تا امکان اعتمادسازی کامل جامعه جهانی به برنامه هسته ای ایران و ماهیت صلح آمیز آن فراهم شود.

روسیه خاطرنشان کرده است: این امر می تواند تاثیر مساعدی بر وضعیت منطقه خاورمیانه بگذارد و به ایجاد محدوده عاری از سلاح های کشتار جمعی در این منطقه کمک کند.

وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود اضافه کرده است: مواضع روسیه و ایران در مساله سوریه با هم مطابقت دارد و دو کشور هدف اصلی را توقف خونریزی و مشکلات مردم سوریه و برقراری صلح پایدار در این کشور می بینند.

در بیانیه آمده است: روسیه و ایران مخالف گزینه های زور برای حل بحران سوریه هستند و اطمینان داریم که هر گونه مداخله خارجی در مناقشه سوریه در خارج از تصمیمات شورای امنیت وضعیت این کشور را پیچیده تر می کند.

مسکو در این بیانیه از عزم تهران برای همکاری در مساله افغانستان ازجمله در چارچوب سازمان همکاری شانگهای استقبال کرد و بر همکاری دو کشور در مبارزه با قاچاق مواد مخدر از افغانستان تاکید کرده است.

وزارت خارجه روسیه در ادامه بیانیه تاکید کرد: مسکو و تهران باید با تشریک مساعی به حل مسایل مربوط به دریای خزر و برگزاری اجلاس چهارم سران خزر در آستاراخان سرعت بخشند.

در بیانیه برای امضای اسناد مهم در اجلاس آستاراخان ابراز امیدواری شده است.

در پایان وزارت خارجه روسیه بر عزم این کشور برای توسعه روابط سودمندمتقابل با ایران و تقویت همکاریهای دوجانبه در راستای تحکیم ثبات منطقه ای و امنیت بین المللی تاکید شده است.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین