|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۲۳۲۸۳۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۹
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: در چند ماه اخیر شاهد افزایش چشم‌گیر مستمری‌بگیران استان بوده‌ایم، افرادی که قابلیت بازتوانی ندارند و معلولینی که توانایی اشتغال‌زایی ندارند به جمعیت مستمربگیران افزوده شده‌اند.
 مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: در چند ماه اخیر شاهد افزایش چشم‌گیر مستمری‌بگیران استان بوده‌ایم، افرادی که قابلیت بازتوانی ندارند و معلولینی که توانایی اشتغال‌زایی ندارند به جمعیت مستمربگیران افزوده شده‌اند.

حمیدرضا پوریوسف در نشست خبری با رسانه‌ها که امروز به مناسبت هفته جهانی کودک برگزار شد، اظهار کرد: به مناسبت هفته کودک بیش از 40 برنامه متنوع تدارک دیده‌ایم و گستره فعالیت‌های هم‌کاران ما وسیع است. ما برای بسیاری از کودکان که نیازمند حمایت و کمک هستند در بهزیستی برنامه‌ ویژه‌ای داریم.

وی ادامه داد: در هفته آخر شهریور امسال در خصوص کودکان بی‌بضاعت اجرای طرح «کوله‌های مهربانی» برای تأمین لوازم‌التحریر را آغاز کردیم.

ما 10 هزار کوله و لوازم‌التحریر را با کمک خیرین تهیه و توزیع کردیم و با شروع فعالیت کمپین‌ها این آمار به 12 هزار و 500 رسید. یکی از برنامه‌های ما در هفته کودک ارسال لوازم‌التحریر به مهدکودک‌های مناطق زلزله‌زده است که به همت مهدکودک‌های استان صورت می‌گیرد.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی تصریح کرد: یکی از مشکلات اساسی ما مداخله در بحران است. یکی از آسیب‌های جدی جامعه ما کودک‌آزاری است. ما در سال 96 تعداد شهرستان‌هایی که پایگاه اورژانس اجتماعی داشتند را از 9 شهرستان به 20 شهرستان رساندیم. به دلیل افزایش این پایگاه‌ها میزان اطلاع‌ کودک‌آزاری در 6 ماه اول امسال افزایش یافته است.

پوریوسف با اشاره به این‌که «سال گذشته هزار و 800 مورد کودک‌آزاری به ما اطلاع‌رسانی شده است»، عنوان کرد: ما هرسال پذیرش تعداد زیادی کودک بی‌سرپرست و بدسرپرست را داریم. در 6 ماه ابتدایی امسال پذیرش کودکان و شیرخواران افزایش یافته و کیفیت خدمات ما افت نکرده است.

وی ادامه داد: سال گذشته برای نخستین بار در استان مرکز حمایتی و آموزشی برای کودکان و خانواده تدارک دیدیم که روزانه خدمات خود را ارائه می‌دهد و نیازی به اقامت شبانه کودکان کار نیست. قبل از سال 96 مرکز حمایتی صدف به کودکان خیابانی خدمات حمایتی ارائه می‌داد.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی اظهار کرد: یکی دیگر از معضلات ما کودکان خردسال بانوان معتاد متجاهر است که در مرکزی با ظرفیت 150 نفر تحت درمان هستند. حضور کودکان در این مرکز و هم‌چنین رها شدن آن‌ها از نظر علمی کار درستی نیست. ما تصمیم داریم مرکزی برای در کنار هم قرارگرفتن کودک و مادر تأسیس کنیم و برنامه‌های آموزشی ویژه‌ای برای کودکان داشته باشیم. این طرح را در 6 ماه دوم امسال اجرا خواهیم کرد.

پوریوسف در خصوص فرزندخواندگی، عنوان کرد: طرح فرزندخواندگی موقت طرحی است که با فعالیت بهزیستی و دادستانی سال‌ها در حال اجرا است. زوجینی هستند که تمایل دارند سرپرستی کودکان بدسرپرست و بی‌سرپرست مارا به‌عهده بگیرند. هرچه در روند طرح فرزندخواندگی تسهیل ایجاد شود، کودکان کم‌تری در مراکز بهزیستی باقی می‌مانند و در کانون خانواده پرورش می‌یابند.

وی با اشاره به این‌که «سال گذشته 317 نفر به فرزندخواندگی پذیرفته شدند»، خاطرنشان کرد: جلسات متعددی را برگزار کرده‌ایم و در این هفته تغییراتی که در تسهیل روند فرزندخواندگی ایجاد شده است را اعلام می‌کنیم.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی در خصوص طرح «مُشک»، اظهار کرد: طرح «مُشک» به معنای مراقب مشارکتی کودکان است و تلاش ما در این طرح این است که موسسه‌زدایی صورت گیرد، کودکان کم‌تر در مراکز باشند و مراقبت موقت آن‌ها نیز در کانون خانواده صورت بگیرد. در این طرح خانواده‌ها به‌ طور موقت از کودکی نگهداری می‌کنند تا بهزیستی زمینه لازم و کافی را برای فرزندخواندگی کودک فراهم کند.

پوریوسف با اشاره به این‌که «طرح مشک از دو جهت حائز اهمیت است»، خاطرنشان کرد: در این طرح تلاش ما این است که کودکان حتماً در محیط خانواده پرورش یابند و هم‌چنین ممکن است زوجی تمایل به پذیرش فرزندخوانده نداشته باشند، اما بخواهند از کودکی به‌طور موقت نگهداری کنند.

وی تصریح کرد: در این طرح بسیاری از افراد خیر به‌عنوان حامی فعالیت می‌کنند. ممکن است این خیرین نتوانند از کودکی نگهداری کنند، اما هزینه معیشت او را به‌عهده می‌گیرند. این طرح از هفته گذشته در حال اجرا است و در شروع آن 40 خانواده، سرپرستی 40 کودک را بر‌عهده گرفتند.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به این‌که «زندگی در محیط خانواده حق هر کودکی است»، بیان کرد: ما در چند ماه اخیر شاهد افزایش چشم‌گیر مستمری بگیران استان بوده‌ایم. افرادی که قابلیت بازتوانی ندارند و معلولینی که توانایی اشتغال‌زایی ندارند به جمعیت مستمری‌بگیران افزوده شده‌اند.

پوریوسف خاطرنشان کرد: با وجود تغییرات نرخ ارز در چند ماه اخیر، ما هیچ کمبود و افزایش قیمتی برای ویلچر و سمعک نداشتیم و این اقلام در انبار موجود است. ما امسال 47 میلیارد تومان تسهیلات تبصره 16 را داشتیم. تا پایان امسال 534 مسکن به افراد نیازمند تحویل داده خواهد شد.

وی تأکید کرد: کودکانی که نزد بستگانشان زندگی می‌کنند و امدادبگیر هستند ماهانه 370 هزار تومان دریافت می‌کنند. 2هزار و 20 نفر از معلولینی که در مراکز روزانه بهزیستی نگهداری می‌شوند یارانه دریافت می‌کنند. افرادی که به مشاوره طلاق نیاز دارند و پول کافی برای پرداخت هزینه جلسات آن ندارند نیز مشاوره رایگان دریافت می‌کنند.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین