|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۹
کد خبر: ۲۳۲۸۰۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۰
سازمان اطلاعات ارتش روسیه به دلیل ادعاها درباره نقش آن در مسمومیت سرگئی اسکریپال، جاسوس دوجانبه سابق روسیه و تلاش برای هک کردن سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی، به صورت ناخواسته در کانون توجه قرار گرفته است.
 سازمان اطلاعات ارتش روسیه به دلیل ادعاها درباره نقش آن در مسمومیت سرگئی اسکریپال، جاسوس دوجانبه سابق روسیه و تلاش برای هک کردن سازمان منع گسترش تسلیحات شیمیایی، به صورت ناخواسته در کانون توجه قرار گرفته است.

 به نقل از خبرگزاری فرانسه، کارشناسان با بررسی اقدامات عوامل منتسب به اطلاعات روسیه که نامشان در برخی از پرونده‌های جنجالی آمده است، متوجه نکاتی شده‌اند که ادعای کرملین را زیر سوال می‌برد. در ادامه مواردی از این دست ذکر می‌شود.

خطاها در سالزبری

بریتانیا مظنونانی را در پرونده مسمومیت ماه مارس سرگئی اسکریپال، جاسوس دوجانبه سابق روسیه و دخترش در سالزبری شناسایی کرد؛ این متهمان که چندین دوربین امنیتی از جمله در نزدیکی منزل اسکریپال چهره آنها را گرفته است، پس از سفر به این شهر متهم شدند. پس از آنکه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه از این شهروندان روس خواست در تلویزیون حاضر شوند، آنها به شبکه راشا تودی تحت حمایت مالی کرملین آمدند و تایید کردند اسامی‌ آنها همانی است که در پاسپورت‌هایشان ذکر شده است: روسلان بوشیروف و الکساندر پتروف.

آنها به صورتی غیر ماهرانه و احتمالا نگران، تاکید کردند که به عنوان گردشگر برای دیدن کلیسای جامع سالزبری وارد منطقه انگلستان شده بودند. روزنامه فونتانکای روسیه و گروه تحقیقاتی مستقر در بریتانیا موسوم به بلینگکت فاش کردند که شماره گذرنامه‌های این افراد متوالی بوده و نشان می‌دهد که به صورت همزمان صادر شده است. همین امر همچنین شناسایی دیگر عواملی که شماره پاسپورت‌های مشابهی دارند، ساده‌تر می‌کند.

براساس اطلاعات گروه تحقیقاتی بلینگکت، وجود چندین مدرک درباره این افراد نشان می‌دهد که آنها شهروندان عادی نبوده‌اند. به عنوان مثال الکساندر پتروف شماره‌ تلفنی از وزارت دفاع روسیه را داده است. این گروه همچنین فاش کرد، مردی که خودش را روسلان بوشیروف معرفی می‌کند به شدت شبیه آناتولی چپیگا، از افسران عالی‌رتبه آژانس اطلاعات ارتش روسیه موسوم به جی‌ آر یو است.

حتی نشریه وفادار به کرملین موسوم به کومسومولسکایا پراودا با کمک یک کارشناس تشخیص چهره این شباهت را تایید کرد. سایت‌های تحقیقی و رسانه‌ها تصاویری از چپیگا بر روی دیوار دانشکده‌اش پیدا کردند و اطلاعات نشان می‌داد که او مدال محرمانه "قهرمان روسیه" را دریافت کرده است. با وجود این، روسیه این مساله را که بوشیروف، چپیگا بوده باشد و یا اینکه چنین فردی این مدال ارزشمند روسیه را گرفته باشد، تکذیب می‌کند.

اتهام هک سازمان منع تسلیحات شیمیایی

هلند روز پنج‌شنبه از بازداشت عواملی از روسیه در ماه آوریل خبر داد که با گذرنامه‌های دیپلماتیک سفر می‌کردند و قصد داشت سازمان منع تسلیحات شیمیایی مستقر در لاهه (OPCW) را از داخل خودروهای پارک شده خودشان در نزدیکی آن سازمان هک کنند.

دو مورد از گذرنامه‌ این متهمان دارای شماره‌های نزدیک به یکدیگر است و یکی از آنها رسید تاکسی از خیابانی نزدیک به ساختمان جی آر یو برای فرودگاه مسکو داشته است. این شرکت تاکسیرانی هم آن را تایید کرده است. گروه تحقیقاتی بلینگکت با تطبیق جزئیات گذرنامه با پایگاه اطلاعات پلیس، متوجه شد یکی از آنها خودرویی را به آدرس ساختمان‌های جی‌ آر یو ثبت کرده است. در مجموع، ۳۰۵ تن چنین اقدامی انجام داده‌اند.

الکساندر گابویف،‌ محقق مرکز گارنگی مسکو در پیامی توئیتری نوشت، چنین حرکتی شناسایی عوامل اطلاعاتی را ساده‌تر می‌کند و احتمالا دلیل افسران برای انجام این کار خلاص شدن از شر جرایم رانندگی است. تصاویری از این عوامل هم در منابع باز شامل وب‌سایت لیگ فوتبال آماتور و یک سایت دوست یابی به صورت آنلاین منتشر شده است.

کرملین یا ارتش روسیه هنوز درباره اتهامات حمله سایبری جدید اظهارنظری نکرده‌اند اما ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه آنها را "جنون جاسوسی" غرب‌ توصیف کرد.

بی‌خیالی جاسوسان

الکساندر گولتس، تحلیلگر رفتارهای ارتش روسیه با بیان اینکه این عوامل "کاملا بی‌خیال و آرام" بودند، گفت تا به امروز، روس‌ها تنها از پیروزی قهرمانانه اطلاعات ارتش خودشان در بحبوحه موج میهن‌پرستی کرملین شنیده‌اند. او تاکید کرد: چنین کار شلخته و درهم و برهمی یک واقعیت است. اطلاعات غرب از فعالیت‌های مخفی روسیه مطلع بوده است اما تا همین اواخر اقدام به افشای اطلاعات نمی‌کرد. حالا هر روز ابعاد جدیدی برایمان روشن می‌شود که نشان دهنده قابلیت‌های بسیار زیاد سرویس‌های مخفی غرب برای جمع‌آوری و تحلیل داده‌هاست.

به گفته گولتس، سرویس اطلاعات ارتش روسیه در گذشته هم مرتکب برخی خطاهای جدی شده است و از جمله می‌توان به پرونده‌ای در دوران شوروی از ژنرال دیمیتری پولیاکوف اشاره کرد که عواملی را به عنوان جاسوس آموزش می‌داد و بعدا هویت او به عنوان جاسوس دوجانبه برای آمریکا فاش شد و نهایتا در ۱۹۸۸ به ضرب گلوله مرد. او گفت: در جاهایی که عوامل انسانی نقش دارند، شاهد بروز خطاهای سهوی هستیم و اطلاعات غرب هم مرتکب اندک مواردی از این دست شده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین