وزیر راه و شهرسازی گفت: شهروندان در شهری همچون تهران فدای توسعه کالبد شهری می شوند و در بسیاری از شهرها، شهروندان فدای توسعه بی رویه و امیال افرادی همچون سوداگران خواهند شد.
عباس آخوندی در سومین مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز
استان ها در ساختمان شهید دادمان وزارت راه وشهرسازی، تاکید کرد: اصلی ترین
مساله شهر و بلکه توسعه ملی ایران، این است که شهروندان را بر کالبد شهری
ترجیح دهیم.
وی افزود: قبول کنیم که سلول تشکیل دهنده شهرها مغازه ها، ساختمان ها و فضاهای اداری نیست، بلکه شهروندان هستند.
به گفته این مقام مسئول، نظام گفت وگوی شهری در دولت شهرها از عصر باستان در کشور مطرح بوده و از معماری زیاد سخن به میان آمده است، اما آیا آن شامل دستورات شهرداری، ضوابط مشاور، مصوبه های شهرسازی و غیره می شود.
وی ادامه داد: معماری در واقع سبک زندگی افراد است که مردم انتخاب می کنند و معماری نگاه مردم به زندگی و جهان بینی آنها به شهر و حس تعلق آنها به محل زندگیشان را شامل می شود.
آخوندی گفت: مشکل ما این است که به کالبد نگاه می نگریم و تصور می کنیم همه چیز قابل خرید و فروش است و حس تعلق، در آنها وجود ندارد که در واقع کالبد بر ما غلبه می کند و فدای آن می شویم.
وی افزود: امروز با زندگی مدرن روبرو هستیم که این نوع زندگی بر سیستم کسب و کار، نحوه طراحی شهری، سیستم حمل ونقل، معیشت و سازمان و نظام شهر تاثیر می گذارد.
به گفته وزیر راه وشهرسازی، زندگی مدرن سبب شده که واحدهای مسکونی نسبت به 20 و یا 40 سال پیش کوچکتر شوند، در حالی که نیاز داریم تا کیفیت زندگی ارتقا یابد و خدمات شهرها تغییر یابد، فضاهای زیستی ما آب می رود.
آخوندی تاکید کرد: اصلی ترین مساله ما طرح جامع و تفصیلی نیست، بلکه نظام حکمرانی محلی است و در مدیریت یکپارچه شهری ماموریتی از طرف بالادستی با منابع محدود و کارمشخص واگذار می شود، تا شهروندان بتوانند در حکمروایی محلی در تداوم منافع ملی تصمیم گیری کنند و در شرح خدمات کمیسیون هفتم هیأت دولت از حکمروایی سخن گفته شده است.
آخوندی یادآور شد: بخش عمده عدم کنترل و از دست دادن فضاهای زیستی و مشکلات زیست محیطی مربوط به حدفاصل محدوده شهری و روستایی است که چنانچه به سمت حکمروایی محلی حرکت کنیم، محدوده ها بهتر تعریف می شود.
وی از وجود یکهزار و 100 شهر در کشور سخن گفت و افزود: 70 درصد مردم در شهرها زندگی می کنند و چنانچه مدیریت یکپارچه شهری داشته باشیم، مشکلات حل می شود.
آخوندی اضافه کرد: یک نوع ناکارآمدی در نظام مدیریت شهری داریم که با دستورالعمل و آیین نامه حل نمی شود و باید در یک گفت و گوی محلی به تصمیم مناسب دست یابیم.
وزیر راه وشهرسازی توجه به ایمنی رفت وآمد در درون و بیرون شهرها و 30 کیلومتری ورودی شهرها را ضروری دانست و اظهار داشت: اتصال حمل و نقل درون شهری به بیرون شهرها، افزایش ایمنی آمد و شد را به دنبال دارد.
وی تاکید کرد: لازم است بین نظام مدیریت یا حکمروایی محلی و بین نظام تصمیمات و نظام مالی، رابطه ای محلی و مالی ایجاد شود.
آخوندی با بیان اینکه امروز درصدی از مالیات بر ارزش افزوده و سوخت در اختیار شهرداریها قرار می گیرد، گفت: از آنجا که میزان این رقم شفاف و دقیق نیست و خواستار بازنگری کلی نظام مالی و تصمیم گیری شد.
وی افزود: قبول کنیم که سلول تشکیل دهنده شهرها مغازه ها، ساختمان ها و فضاهای اداری نیست، بلکه شهروندان هستند.
به گفته این مقام مسئول، نظام گفت وگوی شهری در دولت شهرها از عصر باستان در کشور مطرح بوده و از معماری زیاد سخن به میان آمده است، اما آیا آن شامل دستورات شهرداری، ضوابط مشاور، مصوبه های شهرسازی و غیره می شود.
وی ادامه داد: معماری در واقع سبک زندگی افراد است که مردم انتخاب می کنند و معماری نگاه مردم به زندگی و جهان بینی آنها به شهر و حس تعلق آنها به محل زندگیشان را شامل می شود.
آخوندی گفت: مشکل ما این است که به کالبد نگاه می نگریم و تصور می کنیم همه چیز قابل خرید و فروش است و حس تعلق، در آنها وجود ندارد که در واقع کالبد بر ما غلبه می کند و فدای آن می شویم.
وی افزود: امروز با زندگی مدرن روبرو هستیم که این نوع زندگی بر سیستم کسب و کار، نحوه طراحی شهری، سیستم حمل ونقل، معیشت و سازمان و نظام شهر تاثیر می گذارد.
به گفته وزیر راه وشهرسازی، زندگی مدرن سبب شده که واحدهای مسکونی نسبت به 20 و یا 40 سال پیش کوچکتر شوند، در حالی که نیاز داریم تا کیفیت زندگی ارتقا یابد و خدمات شهرها تغییر یابد، فضاهای زیستی ما آب می رود.
آخوندی تاکید کرد: اصلی ترین مساله ما طرح جامع و تفصیلی نیست، بلکه نظام حکمرانی محلی است و در مدیریت یکپارچه شهری ماموریتی از طرف بالادستی با منابع محدود و کارمشخص واگذار می شود، تا شهروندان بتوانند در حکمروایی محلی در تداوم منافع ملی تصمیم گیری کنند و در شرح خدمات کمیسیون هفتم هیأت دولت از حکمروایی سخن گفته شده است.
آخوندی یادآور شد: بخش عمده عدم کنترل و از دست دادن فضاهای زیستی و مشکلات زیست محیطی مربوط به حدفاصل محدوده شهری و روستایی است که چنانچه به سمت حکمروایی محلی حرکت کنیم، محدوده ها بهتر تعریف می شود.
وی از وجود یکهزار و 100 شهر در کشور سخن گفت و افزود: 70 درصد مردم در شهرها زندگی می کنند و چنانچه مدیریت یکپارچه شهری داشته باشیم، مشکلات حل می شود.
آخوندی اضافه کرد: یک نوع ناکارآمدی در نظام مدیریت شهری داریم که با دستورالعمل و آیین نامه حل نمی شود و باید در یک گفت و گوی محلی به تصمیم مناسب دست یابیم.
وزیر راه وشهرسازی توجه به ایمنی رفت وآمد در درون و بیرون شهرها و 30 کیلومتری ورودی شهرها را ضروری دانست و اظهار داشت: اتصال حمل و نقل درون شهری به بیرون شهرها، افزایش ایمنی آمد و شد را به دنبال دارد.
وی تاکید کرد: لازم است بین نظام مدیریت یا حکمروایی محلی و بین نظام تصمیمات و نظام مالی، رابطه ای محلی و مالی ایجاد شود.
آخوندی با بیان اینکه امروز درصدی از مالیات بر ارزش افزوده و سوخت در اختیار شهرداریها قرار می گیرد، گفت: از آنجا که میزان این رقم شفاف و دقیق نیست و خواستار بازنگری کلی نظام مالی و تصمیم گیری شد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر