|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۷
کد خبر: ۲۳۲۷۰
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۳
وزیر راه و شهرسازی گفت: شهروندان در شهری همچون تهران فدای توسعه کالبد شهری می شوند و در بسیاری از شهرها، شهروندان فدای توسعه بی رویه و امیال افرادی همچون سوداگران خواهند شد.
عباس آخوندی در سومین مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی کلانشهرها و مراکز استان ها در ساختمان شهید دادمان وزارت راه وشهرسازی، تاکید کرد: اصلی ترین مساله شهر و بلکه توسعه ملی ایران، این است که شهروندان را بر کالبد شهری ترجیح دهیم.

وی افزود: قبول کنیم که سلول تشکیل دهنده شهرها مغازه ها، ساختمان ها و فضاهای اداری نیست، بلکه شهروندان هستند.

به گفته این مقام مسئول، نظام گفت وگوی شهری در دولت شهرها از عصر باستان در کشور مطرح بوده و از معماری زیاد سخن به میان آمده است، اما آیا آن شامل دستورات شهرداری، ضوابط مشاور، مصوبه های شهرسازی و غیره می شود.

وی ادامه داد: معماری در واقع سبک زندگی افراد است که مردم انتخاب می کنند و معماری نگاه مردم به زندگی و جهان بینی آنها به شهر و حس تعلق آنها به محل زندگیشان را شامل می شود.

آخوندی گفت: مشکل ما این است که به کالبد نگاه می نگریم و تصور می کنیم همه چیز قابل خرید و فروش است و حس تعلق، در آنها وجود ندارد که در واقع کالبد بر ما غلبه می کند و فدای آن می شویم.

وی افزود: امروز با زندگی مدرن روبرو هستیم که این نوع زندگی بر سیستم کسب و کار، نحوه طراحی شهری، سیستم حمل ونقل، معیشت و سازمان و نظام شهر تاثیر می گذارد.

به گفته وزیر راه وشهرسازی، زندگی مدرن سبب شده که واحدهای مسکونی نسبت به 20 و یا 40 سال پیش کوچکتر شوند، در حالی که نیاز داریم تا کیفیت زندگی ارتقا یابد و خدمات شهرها تغییر یابد، فضاهای زیستی ما آب می رود.

آخوندی تاکید کرد: اصلی ترین مساله ما طرح جامع و تفصیلی نیست، بلکه نظام حکمرانی محلی است و در مدیریت یکپارچه شهری ماموریتی از طرف بالادستی با منابع محدود و کارمشخص واگذار می شود، تا شهروندان بتوانند در حکمروایی محلی در تداوم منافع ملی تصمیم گیری کنند و در شرح خدمات کمیسیون هفتم هیأت دولت از حکمروایی سخن گفته شده است.

آخوندی یادآور شد: بخش عمده عدم کنترل و از دست دادن فضاهای زیستی و مشکلات زیست محیطی مربوط به حدفاصل محدوده شهری و روستایی است که چنانچه به سمت حکمروایی محلی حرکت کنیم، محدوده ها بهتر تعریف می شود.

وی از وجود یکهزار و 100 شهر در کشور سخن گفت و افزود: 70 درصد مردم در شهرها زندگی می کنند و چنانچه مدیریت یکپارچه شهری داشته باشیم، مشکلات حل می شود.

آخوندی اضافه کرد: یک نوع ناکارآمدی در نظام مدیریت شهری داریم که با دستورالعمل و آیین نامه حل نمی شود و باید در یک گفت و گوی محلی به تصمیم مناسب دست یابیم.

وزیر راه وشهرسازی توجه به ایمنی رفت وآمد در درون و بیرون شهرها و 30 کیلومتری ورودی شهرها را ضروری دانست و اظهار داشت: اتصال حمل و نقل درون شهری به بیرون شهرها، افزایش ایمنی آمد و شد را به دنبال دارد.

وی تاکید کرد: لازم است بین نظام مدیریت یا حکمروایی محلی و بین نظام تصمیمات و نظام مالی، رابطه ای محلی و مالی ایجاد شود.

آخوندی با بیان اینکه امروز درصدی از مالیات بر ارزش افزوده و سوخت در اختیار شهرداریها قرار می گیرد، گفت: از آنجا که میزان این رقم شفاف و دقیق نیست و خواستار بازنگری کلی نظام مالی و تصمیم گیری شد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین