|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۰
کد خبر: ۲۳۲۲۰۸
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰
آنگولا تولید پروژه کائومبو که تحت اداره شرکت توتال است را افزایش داده و در سپتامبر ۹۰ هزار بشکه در روز نفت بیشتری تولید کرد. نیجریه و لیبی نیز بخشی از تولید خود را که به دلیل اختلافات داخلی متوقف شده بود، احیا کردند.
یافته‌های نظرسنجی بلومبرگ نشان داد تولید نفت اوپک در ماه میلادی گذشته در شرایطی که عرضه ایران در آستانه بازگشت تحریم‌های آمریکا محدود شده است، افزایش پیدا کرد.

 طبق نظرسنجی بلومبرگ از مقامات، تحلیل‌گران و آمار کشتیرانی، تولید اوپک که متشکل از ۱۵ کشور عضو است، در سپتامبر به ۳۲.۸۳ میلیون بشکه در روز رسید. با وجود اینکه تولید ایران به میزان ۱۴۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت و به ۳.۳۶ میلیون بشکه در روز رسید که پایین‌ترین میزان از اوایل سال ۲۰۱۶ بود، افزایش تولید عربستان سعودی، آنگولا و لیبی افت تولید ایران را تا حدودی جبران کرد.

انتظار می‌رود افت عرضه ایران با آغاز رسمی تحریم‌های آمریکا در نوامبر تسریع شود. خریداران بزرگ نفت ایران جستجو برای یافتن منابع تامین دیگر را آغاز کرده‌اند. مقامات بزرگترین پالایشگاه دولتی هند اعلام کرده اند هند تصمیمی برای خرید نفت ایران در نوامبر ندارد.

طبق آمار کشتیرانی که از سوی بلومبرگ گردآوری شده، صادرات نفت ایران از آوریل ۱.۱ میلیون بشکه در روز یا معادل ۳۹ درصد کاهش پیدا کرده است که بالاتر از کاهش ۱۱ درصدی تولید در مدت مذکور بوده است. این آمار شامل نفتی که در تانکر های نزدیک به پایانه‌های صادراتی ایران نگهداری می‌شود نیست.

تحریم‌های آمریکا علیه ایران به همراه سقوط شدید تولید ونزوئلا به دلیل بحران اقتصادی این کشور کمک کرده قیمت‌های نفت به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه صعود کنند. اگرچه این افزایش قیمت باعث شده دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، از اوپک درخواست کند شیرهای نفت خود را باز کند اما این گروه تاکنون محتاطانه عمل کرده است.

عربستان سعودی که قدرتمندترین عضو اوپک است، وعده داده هرگونه کمبود عرضه را جبران خواهد کرد اما این کشور یک رویکرد تدریجی را در پیش گرفته و طبق این نظرسنجی، تولید خود تا ۸۰ هزار بشکه در روز افزایش داده و به به ۱۰.۵۳ میلیون بشکه در روز رسانده است.

آنگولا تولید پروژه کائومبو که تحت اداره شرکت توتال است را افزایش داده و در سپتامبر ۹۰ هزار بشکه در روز نفت بیشتری تولید کرد. نیجریه و لیبی نیز بخشی از تولید خود را که به دلیل اختلافات داخلی متوقف شده بود، احیا کردند.

روسیه که در پیمان کاهش تولید با اوپک مشارکت کرده نیز تولید خود را بالا برده است. به گفته مقامات روسیه، تولید این کشور در یک مقطع ماه از ماه گذشته تا مرز ۱۱.۳۶ میلیون بشکه در روز صعود کرد که بالاترین رکورد پس از دوران شوروی سابق بود. این به معنای این است که این کشور کاهش تولید خود را که تحت پیمانه نفت با اوپک از ابتدای سال ۲۰۱۷ انجام داده بود،  به طور کامل متوقف کرده و حتی تولید خود را بالاتر برده است.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین