|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۳
کد خبر: ۲۳۲۱۸۲
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۳
در این راستا عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی در دیدار با نیچروان بارزانی در دفترش در بغداد تاکید کرد: پست ریاست‌جمهوری متعلق به همه است و رئیس‌جمهوری آتی عراق باید فردی نزدیک بین بغداد و اربیل باشد.
در حالی که پارلمان عراق امروز (سه‌شنبه) تصمیم نهایی خود را برای تعیین رئیس‌جمهوری خواهد گرفت، دو حزب اصلی کرد هنوز درباره گزینه نهایی برای این پست اختلاف نظر دارند. این در حالی است که تمامی گروه‌های سیاسی پیوسته به دو ائتلاف "البناء" وابسته به هادی العامری و نوری مالکی و ائتلاف "اصلاح و بازسازی" وابسته به مقتدی صدر با انتخاب عادل عبدالمهدی برای پست نخست وزیری موافقت کرده‌اند.

 یک منبع مطلع به روند مذاکرات به روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی گفت: دو ائتلاف شیعه برجسته یعنی البناء و اصلاح و بازسازی با حمایت مرجعیت دینی در نجف روز دوشنبه بر نامزدی عادل عبدالمهدی برای نخست وزیری توافق کردند.

این منبع مطلع که خواست نامش فاش نشود، افزود: سناریوی انتخاب نخست وزیر عراق در سال ۲۰۱۴ (مانند انتخاب حیدر العبادی) در این دوره نیز تکرار خواهد شد.

وی تصریح کرد: فراکسیون اکثریتی وجود ندارد و با توافق همه گروه‌ها عبدالمهدی انتخاب خواهد شد.

این منبع درباره موضع این دو ائتلاف در زمینه نامزدهای ریاست‌جمهوری یعنی برهم صالح (گزینه حزب اتحادیه میهنی کردستان) و فواد حسین (گزینه حزب دموکرات کردستان) نیز گفت: مسعود بارزانی رهبر حزب دموکرات توسط نیچروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان پیامی را به فراکسیون‌ها عراقی در بغداد فرستاده مبنی بر اینکه در صورتیکه به نامزد او برای ریاست‌جمهوری رای ندهند از روند سیاسی این کشور عقب‌نشینی می‌کند.

این منبع ادامه داد، دو ائتلاف برجسته شیعه هنوز موضع‌گیری نهایی خود را درباره ریاست‌جمهوری مشخص نکرده‌اند اما این نگرانی وجود دارد که اصرار بارزانی بر این پست به عنوان مقدمه گام بعدی در مسیر جدایی کردستان از عراق باشد.

حکیم: پست ریاست‌جمهوری متعلق به همه است

در این راستا عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی در دیدار با نیچروان بارزانی در دفترش در بغداد تاکید کرد: پست ریاست‌جمهوری متعلق به همه است و رئیس‌جمهوری آتی عراق باید فردی نزدیک بین بغداد و اربیل باشد.

عمار حکیم بر لزوم تعیین راهکارها و تعهد به زمان‌بندی مطرح شده در قانون اساسی تاکید کرد و افزود: باید رئیس‌جمهوری نماینده همه نه فقط یک بخش خاص باشد.

وی گفت: همکاری بین قوه مقننه و مجریه مهم است و باید به اسم عراق در روابط بین‌الملل و منطقه‌ای عمل کرد.

همچنین دفتر نوری مالکی رئیس ائتلاف دولت قانون دوشنبه اعلام کرد، نیچروان بارزانی با مالکی به بررسی آخرین تحولات مربوط به اسامی مطرح شده برای ریاست‌جمهوری پرداخت.

دفتر مالکی افزود: نوری مالکی معاون رئیس‌جمهوری عراق شب گذشته با نیچروان بارزانی در دفترش دیدار کرد و آخرین تحولات مربوط به مواضع کردها درباره نامزدی ریاست‌جمهوری را مورد بررسی قرار داد.

مالکی بار دیگر تاکید کرد: گروه‌های سیاسی در اقلیم باید برای سریع انتخاب شدن رئیس‌جمهوری و تشکیل دولت طبق چارچوب قانون اساسی موضع‌شان را یکی کنند.

از آن سو اتحادیه میهنی کردستان عراق رقیب حزب بارزانی در تصدی پست ریاست‌جمهوری همچنان از گروه‌های سیاسی درخواست دارد از برهم صالح حمایت کنند.

ریبوار طه، نماینده این حزب گفت: ما رویکرد مام جلال (جلال طالبانی) را در حمایت از وحدت عراق و ثبات آن دنبال می‌کنیم و رای اعتماد به صالح تکمیل کننده این رویکرد است.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین