|
|
امروز: پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۲۳۲۱۷
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۲
وزیر نفت با اشاره به تحریم های ناعادلانه علیه کشورمان گفت: اعمال این تحرم ها موجب مصرف برخی منابع ناآلاینده شده که تنها جامعه بشری از آن آسیب می بیند.
بیژن نامدار زنگنه در دهمین همایش بین المللی انرژی با اعلام این خبر افزود: ایران با جلب همکاری شرکت ها و خدمات فنی و مهندسی می توانند امنیت عرضه انرژی و تثبیت جایگاه خود را تضمین کند.

وی گفت: ایران با برخورداری از ۱۵ درصد گاز و ۱۱ درصد ذخایر نفتی و در مجموع معادل ۴۰۰ میلیارد بشکه دارای بالاترین ذخایر انرژی جهان است.

وزیر نفت با اشاره به اعمال تحریم های ناعادلانه علیه کشورمان گفت: فقط در یک مورد که موجب تاخیر اجرای طرح های عظیم پارس جنوبی در سال 92 شد ایران به جای گاز طبیعی 27 میلیارد لیتر سوخت مایع آلاینده در نیروگاههای کشور مصرف کرد که با چنین تحریم هایی جز جامعه بشری کسی آسیب نمی بیند.

وی در عین حال با اشاره به مصرف 70 درصدی گاز طبیعی در سبد انرژی کشور گفت: در حال حاضر 87 درصد جمعیت ایران تحت پوشش شبکه گاز طبیعی است که گستردگی آن در شهرها به 98 درصد می رسد بنابر این ایران کم آلاینده ترین انرژی ها را در سبد انرژی خود مورد استفاده قرار می دهد.

وزیر نفت: 95 درصد روستاها از گاز طبیعی برخوردار خواهد شد.

وزیر نفت در ادامه سخنان خود در دهمین همایش بین المللی انرژی به مصرف روزانه 20 میلیون مترمکعبی سی ان جی در بیش از 3 میلیون دستگاه خودرو در بیش از دو هزار جایگاه اشاره کرد و گفت: چنین نمونه ای در سراسر جهان بی همتاست.

زنگنه به کارگیری تحریم های نفتی با انگیزه های سیاسی را در بردارنده آثار مخرب دارندگان انرژی های هیدروکربوری متناسب با میزان ذخایرشان دانست و افزود: ‌این اقدام ضمن برهم زدن تعادل بازار موجب افزایش وابستگی مصرف کنندگان به معدود تولیدکنندگان عمده و یا سوخت های ناپاک می شود.

وی در تشریح سخنان خود تاخیر در اجرای طرح های عظیم پارس جنوبی را یادآور شد که در سال گذشته میلادی نیروگاههای کشور به جای استفاده از گاز طبیعی 27 میلیارد لیتر سوخت مایع آلاینده و نفت کوره با سولفور بالا مصرف کردند.

این عضو کابینه دولت با اشاره به اینکه دولت آقای روحانی مسائل زیست محیطی و بهینه سازی مصرف انرژی را در زمره اقدامات خود دارد و در قانون بودجه اعتباری 60 میلیارد دلاری برای آن اختصاص داده است گفت: یکی از اقدامات مدنظر در این چارچوب انتقال گاز از طریق خط لوله به نقاط غیر برخوردار است که بر این اساس 95 درصد روستاهای ایران از گاز طبیعی برخوردار خواهند شد که این و مواردی از این دست از انتشار ده ها میلیون تن گاز گلخانه ای جلوگیری می کند.

وزیر نیرو: صنعت برق در آستانه تحول بنیادین است

وزیر نیرو گفت : صنعت برق کشور در آستانه تحولی بنیادین قرار گرفته است.

حمید چیت چیان در همایش بین المللی انرژی ، تحول بنیادین را علاوه بر تداوم رشد کمی تحول و ارتقای کیفی در این صنعت زیربنایی دانست و گفت: توجه به حفظ محیط زیست ، افزایش کارآیی و بهره وری و اصلاح ساختار و توسعه موجب رقابت پذیر بودن فعالیتها خواهد بود.

وی بهبود شرایط زیست محیطی با مشارکت صنعت برق و استفاده از منابع انرژی پاک و تجدیدپذیر را یادآور شد و افزود: هم اکنون انرژی های خورشیدی و بادی بالاترین نرخ رشد جهانی را به خود اختصاص دادند که با توسعه منابع انرژی تجدیدپذیر ضمن افزایش توان صادراتی، ارزش افزوده مضاعفی نصیب کشور خواهد شد و اشتغالزایی و افزایش امنیت شبکه را در پی خواهد داشت.

وی سیاستهای اقتصادی مقاومتی، مصوبات مجلس و نیز دولت را در همین چارچوب برشمرد و گفت: وزارت نیرو، برق حاصل از منابع انرژی تجدیدپذیر را که بصورت پراکنده توزیع می شود با قیمت مناسبی خریداری می کند.

وی همچنین ارتقای بهره وری در صنعت به منظور خدمات رسانی بهتر و مطمئن تر را از اهداف وزارت نیرو اعلام کرد.

رونمایی از جایزه ملی مدیریت انرژی با حضور وزیر نیرو

در دهمین همایش بین المللی انرژی از جایزه ملی مدیریت انرژی با حضور وزیر نیرو رونمایی شد.

این جایزه با هدف تشویق بخش های پژوهشی و صنعتی و ایجاد انگیزه برای استفاده از انرژی طراحی شده است و تا پایان سال اجرایی خواهد شد.

دهمین همایش بین المللی انرژی

دهمین همایش بین المللی انرژی با شعار "مدیریت منابع کارآمد ، صنعت انرژی سرآمد"  با حضور وزیران نفت و نیرو برگزار شد.

در این همایش همچنین قرار است مدیرکل آژانس بین المللی انرژی تجدید پذیر ، مدیر کل صندوق بین المللی اوپک ، دبیرکل سازمان همکاریهای اقتصادی و دبیرکل معاهده منشور انرژی در جمع حاضران سخنرانی کنند.

میزگرد تأمین مالی برنامه های مقابله با فقر انرژی ، میزگرد فنآوری های انرژی و محیط زیست و میزگرد انرژی های تجدید و محیط زیست از دیگر برنامه های این همایش دو روزه است.

این همایش در سه محور اصلی مدیریت منابع، انرژی و اقتصاد و فناوری‌های انرژی و محیط زیست برگزار می شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین