|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۷
کد خبر: ۲۳۲۱۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۳
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل ولایتی روز دوشنبه در دیدار با هیات عالی موسسه مطالعات بین‌الملل و استراتژیک دانشگاه پکن بر لزوم توجه به توسعه همکاری‌های چندجانبه ایران و چین به‌ویژه در زمینه مطالعات راهبردی و استراتژیک تاکید کرد.
 مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل ولایتی روز دوشنبه در دیدار با هیات عالی موسسه مطالعات بین‌الملل و استراتژیک دانشگاه پکن بر لزوم توجه به توسعه همکاری‌های چندجانبه ایران و چین به‌ویژه در زمینه مطالعات راهبردی و استراتژیک تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، پروفسور وانگ جی سی رئیس موسسه مطالعات بین الملل و استراتژیک دانشگاه پکن گفت: در دیداری که پیش از این داشتیم در مورد روابط دو کشور و اهداف استراتژیک و شیوه اجرای این اهداف مباحث ارزشمندی مطرح شد و علاقه مند هستیم در این زمینه بیشتر گفتگو داشته باشیم و دیدگاه های شما در خصوص روابط ایران و چین بسیار مهم بوده و علاقه مندیم تا این ایده ها را در چین مطرح و در این جهت گام برداریم.

ولایتی هم در این دیدار گفت: روابط استراتژیک بین دو کشور ضرورتی است که ما به سوی آن پیش می رویم و با توجه به شرایط بین المللی باید همبستگی بیشتری ایجاد شود.

وی به مواضع رئیس جمهور آمریکا هم اشاره و تصریح کرد: ترامپ چهره بدون نقاب آمریکاست و احساس می کند که ابر قدرت بودن آنها بعد از جنگ جهانی در حال رکود است و این در حالی است که کشور هایی مثل چین در شرق آسیا، ایران در غرب و روسیه در شمال آسیا حضور دارند و لذا پیش بینی می کنند که محور دنیا شرق آسیا باشد و هر پیشرفتی که کشورهای روسیه، چین و ایران دارند مانند خاری در چشمان آنان است.
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل به موضوع منطقه هم اشاره کرد و گفت: همان طور که شما در مورد سرنوشت کره و تایوان و نفود امریکایی ها نگران هستید، ما هم از نفوذ آمریکایی ها و دشمنی و تنش آفرینی های آنان در منطقه خودمان با هدف تجزیه و تضعیف کشورهای اسلامی نگران هستیم. بی تردید اگر بر عراق مسلط می شدند جنگ های پی در پی راه می انداختند و باید دانست که سرنوشت عراق، سوریه و ایران به هم پیوسته است و این در حالی است که تمام طرح های ضد استقلال کشورها را آمریکا و اسرائیل با حمایت برخی کشورهای غربی و همچنین مرتجع منطقه برای برهم زدن امنیت و آرامش منطقه طراحی می‌کنند.

ولایتی اضافه کرد: سوریه و عراق از ما کمک خواستند و ما هم حمایت کردیم و بدون حضور ما گروه های تروریستی مانند داعش و النصره در بغداد و دمشق مسلط می شدند و این در حالی است که آمریکایی ها می گویند ما از منطقه ای که به ما تعلق دارد بیرون برویم تا آنها آنجا باشند و این غیر ممکن است چرا که آنها باید جواب بدهند که در منطقه ما چه می‌خواهند.

ولایتی در ادامه اظهار کرد: چین می تواند نقش موثرترین را به ویژه در بازسازی منطقه داشته باشد و باید این رفت و آمدها بیشتر باشد و می تواند در قالب همکاری‌های سه جانبه نیز محقق شود.

رییس موسسه مطالعات بین‌المللی و استراتژیک دانشگاه پکن هم افزود: شما شناخت دقیق و موثری از منطقه و همچنین موضوعات بین‌المللی دارید و خوشحال هستیم از موفقیت ایران در ایجاد امنیت در عراق و کشورهای منطقه ضمن آنکه در این سفر به مفهوم و معنای نگاه به شرق از سوی جمهوری اسلامی ایران که مطرح کردید بیشتر آشنا شدیم که نشان از شناخت دقیق ایران از منطقه و تاثیر گزاری ایران دارد و ایران و چین فضای زیادی برای همکاری دارند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین