|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۶
کد خبر: ۲۳۲۰۷۱
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵
درواقع، فیلم ترسناک «راهبه» پنجمین فیلم در مجموعه فیلم‌های احضار محسوب می‌شود. «راهبه» با افتتاحیه ۵۳ میلیون دلاری خود بیشترین میزان افتتاحیه را در میان مجموعه فیلم‌های احضار دارد. فیلم «راهبه» به شدت معمایی و جنایی است و با ژانر ترسناک ترکیب جالب توجهی را ایجاد کرده است.
این روزها سینمای وحشت دوباره توانسته در برابر ژانرهای دیگر سینما عرض اندام کند. ژانر وحشت در سینمای ایران هیچ جایگاهی ندارد و شاید هم اگر فیلم‌هایی در این زمینه ساخته شود با شکست فاجعه‌باری روبه‌رو شوند. سینمای وحشت با فرمول بسیار ساده‌ای پیش می‌رود: تا آنجا که می‌توانید تماشاگر را بترسانید!

مدت‌ها بود که صدر گیشه سینمای جهان دربست در دستان سینمای فانتزی «ابر قهرمانی» بود. فیلم‌های کمپانی «مارول» و «دی‌سی» با ابرقهرمان‌هایی مانند بتمن و سوپرمن عرصه را ربوده‌ بودند. فیلم‌های هنری و اندیشمند که دیگر جایگاهی در گیشه سینماها ندارند و فیلم‌های هالیوودی استاندارد هم با فروش بسیار پایینی در برابر سینمای ابرقهرمانی روبه‌رو می‌شوند. ستاره‌های کلاسیک سینما مانند بروس ویلس، سیلوستر استالونه و تام کروز هم با افت فروش مواجه بودند. البته تام کروز با فیلم جدید مجموعه «ماوریت: غیرممکن» دوباره به صدر سینما بازگشته است.

کارگردان‌های کلاسیک سینمای هالیوود هم دنبال ساختن ادامه مجموعه‌های کلاسیک و قدیمی خود هستند و توفیق چندانی هم ندارند و در این میان تنها «استیون اسپیلبرگ» با قدرت تمام پیش می‌رود. میراث او در سال ۲۰۱۸ در بین فیلم‌های صدر گیشه چشم‌نواز است. سینمای هالیوود در دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ با فیلم‌های ترسناک و ستاره‌های فراوان خوش درخشید. این اتفاق به گونه‌ای پیش رفت که «جان کانپنتر» با لقب سلطان وحشت و خالق ژانر «اسلشر» به یک ابر ستاره در بین سینمادوستان تبدیل شد. کارگردانی هم مثل «وس کریون» با فیلم‌های محبوب و درخشانی مانند «کابوس در خیابان الم» (۱۹۸۴) و «جیغ» (۱۹۹۶) تبدیل به ستاره پول‌سازی در سینمای هالیوود شد.

با شروع قرن بیستم فیلم‌های ترسناک افت و خیز فراوانی پیدا کردند. اما باز هم این ژانر مردم‌پسند ستاره‌های خودش را پیدا کرد. کارگردی مانند «جیمز وان» که تباری آسیایی دارد با فیلمی مانند «اره» (۲۰۰۴) جهان سینما را در شوک فرو برد. فیلمی درخشان و عجیب و غریب که توانست دنباله‌های فراوانی هم داشته باشد. جیمز وان مجموعه‌های قدرتمند دیگری با شخصیت بسیار مشهور «آنابل» را هم خلق کرده است. اتفاقا یکی از فیلم‌های پر فروش این روزها که نقل محافل سینمایی هم شده است، فیلم «راهبه» (۲۰۱۸) آخرین داستان جیمز وان است که دوستدارانش برای او سر و دست می‌شکنند. شاید فکر کنید سینمای ابرقهرمانی با افت روبه‌رو شده است ولی سخت در اشتباه هستید! فیلم «انتقام جویان: جنگ ابدیت» (۲۰۱۸) همچنان در صدر گیشه سینمای جهان جا خوش کرده است و فروشی بیش از دو میلیارد دلاری داشته است! سینمای هالیوود باید از مردم چین و آسیای شرقی هم تشکر کند که تا این میزان از فیلم‌های فانتزی استقبال می‌کنند. با تمام این احوال به نظر می‌رسد که تماشاگران دوباره برای ترسیدن به سینماها هجوم برده‌اند!

مگ

فیلم «مگ» (۲۰۱۸) به نویسندگی «دن جورجاریس»، «جان هوبر» و «اریک هوبر» و کارگردانی «جان ترتل‌تاب» است. داستان این فیلم بر محور گروهی از دانشمندان می‌چرخد که گونه‌های جدیدی از موجودات مانند یک کوسه غول‌پیکر به نام مگالودون را کشف می‌کنند. موجوداتی که سال‌ها تصور می‌شد منقرض شده‌اند و خبری از آنها نیست. «جونز تیلور» (با نقش آفرینی جیسون استاتهام) کاپیتان نیروی دریایی برای کمک به ایستگاه تحقیقاتی فراخوانده می‌شود. کوسه عظیم‌الجثه و وحشتناک هم همه را تکه‌تکه می‌کند و همه چیز و همه کس را می‌خورد. این روزها جیسون استاتهام که یکی از ستارگان کچل و عضلانی سینماست تبدیل به قهرمانی پول‌ساز شده است و در رقابت با «راک» دیگر قهرمان کچل سینماست. فیلم «مگ» به شدت تحت تاثیر فیلم «آرواره‌ها» (۲۹۷۵) به کارگردانی «استیون اسپیلبرگ» است. فیلمی که جریان‌ساز شد و نوید «هالیوود نو» را به سینمادوستان داد. این فیلم داستانی از حمله‌های یک کوسه بزرگ سفید به انسان‌ها و تلاش‌های یک افسر پلیس برای نگاهبانی از مردم در برابر این کوسه بود. جالب است بدانید که فیلم «آرواره‌ها» اولین فیلم بزرگ و تاثیرگذار اسپیلبرگ محسوب می‌شود و برای او شهرت جهانی هم به ارمغان آورد و یک شبه او را تبدیل به یکی از بزرگان هالیوود کرد. هزینه فیلم «مگ» را چیزی بین ۱۳۰ تا ۱۸۰ ملیون دلار می‌دانند که تا دیروز ۵۲۰ میلیون دلار فروش داشته است.

راهبه

فیلم ترسناک «راهبه» (۲۰۱۸) به نویسندگی «گری دوبرمن» و کارگردانی «کورین هاردی» و بر اساس داستانی از جیمز وان است.

جیمز وان سینماگر مالزیایی‌الاصلی است که در استرالیا بزرگ شده و در سینمای هالیوود تبدیل به ستاره شده است. او در سال ۲۰۰۴ با فیلم «اره» همه کارگردان‌های سینمای ژانر وحشت آمریکایی را متحیر کرد و توانست ۱۰۰ برابر هزینه ساخت فیلم در گیشه سینما فروش داشته باشد. وان در مصاحبه‌ای به تاثیر فیلم‌های «دیوید فینچر» خالق «هفت» و «باشگاه مشت‌زنی» و «بازی» و «داریو آرجنتو» ایتالیایی بر روی فیلم‌هایش اعتراف کرده است. فیلم ترسناک «راهبه» یک «اسپین‌آف» (ادامه فرعی) از مجموعه فیلم‌های پر طرفدار ترسناک «احضار» است.

درواقع، فیلم ترسناک «راهبه» پنجمین فیلم در مجموعه فیلم‌های احضار محسوب می‌شود. «راهبه» با افتتاحیه ۵۳ میلیون دلاری خود بیشترین میزان افتتاحیه را در میان مجموعه فیلم‌های احضار دارد. فیلم «راهبه» به شدت معمایی و جنایی است و با ژانر ترسناک ترکیب جالب توجهی را ایجاد کرده است. یک راهبه جوان، در کلیسایی در رومانی به طرزی مشکوک به قتل می‌رسد و کشیشی به همراه راهبه‌ای تازه‌کار مسئول تحقیق روی این اتفاق می‌شوند. آنها با رازهای وحشتناکی هم روبه‌رو می‌شوند.

غارتگر

فیلم «غارتگر» (۲۰۱۸) به نویسندگی «شین بلک» و «فرد دکر» و کارگردانی «شین بلک» است. قطعا فیلم‌بازهای با سابقه مجموعه فیلم‌های ترسناک و علمی و تخیلی و اکشن، غارتگر را به خوبی می‌شناسند. فیلمی که در قسمت اول آن ستاره عظیم‌الجثه و ثروتمند و تاثیرگذار سینمای هالیوود یعنی «آرنولد شوارتزنگر» بازی کرد. کارگردانی جالب توجه این فیلم را هم «جان مک‌تیرنان» بر عهده داشت و یکی از برترین فیلم‌های سال ۱۹۸۷ در ژانر علمی–تخیلی و ترسناک است. فیلم «غارتگر» (۲۰۱۸) چهارمین قسمت از این مجموعه پر طرفدار است.

جالب است که خودش شین بلک بازیگر اولین نسخه از این مجموعه است. دیدن این فیلم واقعا ما را یاد دوران کودکی می‌اندازد. زمانی که ویدئوهای خانگی بود و فیلم‌ها زیرنویس فارسی و کیفیت نداشتند! در قسمت جدید، شکارچیان ترسناک فضایی فیلم «غارتگر» دهه ۱۹۸۰ خودشان را ارتقاء داده‌اند و حالا جنگ خونینی بین انسان‌ها و آنها در می‌گیرد.

هزینه این قسمت از مجموعه غارتگر چیزی بیشتر از ۸۸ میلیون دلار تخمین زده شده است و پیش‌بینی می‌شود که فروش بسیار زیادی داشته باشد. ولی برای سینمادوستان جای آرنلود غول‌پیکر خالی است. داستان قسمت اول را یادتان می‌آید؟ «یک گروه ضربت آمریکایی به رهبری آرنولد برای نابودی گروهی آدمکش و مزدور پا به جنگلی در آسیای شرقی می‌گذارند. آنان در بدو ورود با اجساد انسان‌های بسیاری روبه‌رو می‌شوند که تکه‌تکه شده‌اند. تمام گروه به جز یک نفر کشته می‌شوند و آن کسی نیست جز قهرمان فیلم یعنی آرنولد.»

منبع: ابتکار
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین