کد خبر: ۲۳۲۰۵۳
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰
تا حالا به این فکر کرده‌اید که چقدر اطلاعات حساس و مهم روی کامپیوتر و لپ تاپتان ذخیره شده؟ اغلب ما در بیشتر مواقع اصلا حواسمان نیست که داریم هارد کامپیوترها را تبدیل می‌کنیم به یک صندوقچه اسرار نه چندان قابل اطمینان.
 تا حالا به این فکر کرده‌اید که چقدر اطلاعات حساس و مهم روی کامپیوتر و لپ تاپتان ذخیره شده؟ اغلب ما در بیشتر مواقع اصلا حواسمان نیست که داریم هارد کامپیوترها را تبدیل می‌کنیم به یک صندوقچه اسرار نه چندان قابل اطمینان.

فقط کافیست این صندوقچه اسرار به دست شخص نادرستی بیفتد تا در عرض ثانیه‌ای اطلاعات تمام حساب‌ها، مدارک مالی و حتی عکس‌های شخصی و خانوادگیتان به خاکستر تبدیل شوند و مورد سواستفاده قرار بگیرید.

اما خبر خوب این است که می‌شود خیلی راحت جلوی این موضوع را گرفت. در این متن از دو روش کاربردی و قابل اطمینان برایتان می‌گویم که با آن‌ها می‌توانید از فولدرهای مهمی که در اعماق حافظه ویندوز مخفیشان کرده‌اید بیشتر مراقبت کنید.

زیپ کردن پوشه‌ها
می‌شود با نرم‌افزاری چون 7Zip هم روی فولدرهای مهم رمز گذاشت و هم از میزان حجم آن‌ها کمی کم کرد. برای انجام چنین کاری بدیهیست که باید نرم‌افزار 7Zip روی سیستمتان نصب باشد. پس اگر نیست از طریق این لینک نرم‌افزار را دانلود و نصب کنید.

زمانی که پروسه دانلود و نصب 7Zip به پایان رسید، وارد نرم‌افزار شوید و یک راست به سراغ گزینه 7-Zip File Manager بروید. سپس از طریق این گزینه، فایل یا فولدری که می‌خواهید از آن محافظت کنید را پیدا و رویش کلیک کنید. در ادامه به سراغ گزینه Add بروید و در بخش Encryption رمز عبور مناسبی برای فولدر خود تعیین کنید.

کارتان که تمام شد روی OK کلیک کنید تا پروسه زیپ کردن فولدر شروع شود. حالا اگر به آدرس فولدر اصلی بروید، یک نسخه زیپ شده از آن را در کنارش خواهید دید. البته این نسخه زیپ شده، یک فایل زیپ معمولی نیست و هر بار که بخواهید اکسترکتش کنید باید رمز عبور تعیین شده را در اختیار 7Zip بگذارید.

مخفی کردن فایل و فولدرها
در کنار روش قبلی، بد نیست به یک روش ساده‌ دیگر هم اشاره کنم که همه ما کم و بیش با آن آشنا هستیم. بله می‌خواهم در مورد مخفی کردن فایل و فولدر برایتان بگویم. خوشبختانه روش ساده‌ایست و مطمئنم اکثر کسانی هم که این متن را می‌خوانند آن را بلدند.

برای مخفی کردن یک فایل یا فولدر فقط کافیست رویش راست کلیک کنید و به سراغ گزینه Properties بروید. به محض باز شدن پنجره Properties به سراغ بخش Attributes بروید و از آنجا گزینه Hidden را فعال کنید. حال اگر به ترتیب روی کلید‌های Apply و OK کلیک کنید، آیکون فولدر یا فایل مورد نظر از روی صفحه حذف و به حالت مخفی برده می‌شود.

حال برای اینکه فولدر یا آن فایل مخفی شده را برگردانید، باید به سراغ تب View بروید و سپس مسیر Options > Change folder and search options را طی کنید.

با این کار پنجره File Options برایتان باز خواهد شد. روی تب View این پنجره کلیک کنید و در میان گزینه‌های زیر به دنبال گزینه Hidden files and folders بگردید. حالا اگر تنظیمات این گزینه را روی Show hidden files, folders, and drives بگذارید و روی کلید OK کلیک کنید، تمام فایل‌ها و فولدرهای مخفی شده برایتان نمایش داده می‌شوند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین