|
|
امروز: پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۷
کد خبر: ۲۳۱۸۵۸
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۰
اعضای شورای شهر به‌دنبال همسان‌سازی بیمه شهرداری با بیمه تأمین اجتماعی هستند تا آتش‌نشان‌های تهرانی بتوانند از شرایط مشاغل سخت و زیان‌آور بهره‌مند شوند.
 اعضای شورای شهر به‌دنبال همسان‌سازی بیمه شهرداری با بیمه تأمین اجتماعی هستند تا آتش‌نشان‌های تهرانی بتوانند از شرایط مشاغل سخت و زیان‌آور بهره‌مند شوند.

بر اساس استفساریه از مجلس شورای اسلامی پیرامون اطلاق عنوان مشاغل سخت و زیان‌آور به آتش‌نشانی و تسهیلات بیمه‌ای و بازنشستگی، مجلس با بررسی مسئله با این تفسیر موافقت کرد و مطابق آن، آتش‌نشان‌ها می‌توانند زودتر بازنشسته شوند و از مزایا و حقوق کامل برخوردار شوند.

در این میان ابهام موجود برای پایتخت و سازمان آتش‌نشانی شهر تهران این است که بیمه آن‌ها در شهرداری تهران ثبت می‌شود و از صندوق بازنشستگی شهرداری تهران حقوق و مزایای بازنشستگی می‌گیرند که مشمول این تفسیر از قانون بازنشستگی نمی‌شوند. این مسئله موجب شده تا آتش‌نشان‌های تهران از حقوق و مزایای کامل بازنشستگی برخوردار نشوند و نتوانند زودتر از موعد بازنشست شوند.

** آتش‌نشانی با روح و جسم افراد سر و کار دارد
زهرا صدر اعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایرناپلاس درباره خدمات آتش‌نشانی تهران، ضمن تبریک این روز به آتش‌نشان‌ها و آرزوی سلامتی برای آن‌ها گفت: آتش‌نشانی یکی از مشاغل سخت است و باید برای این‌گونه مشاغل تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفت که جبران سختی و مشکلات کار شود.
وی افزود: این شغل با روح و جسم فرد سر و کار دارد. فرد هر لحظه سلامت خود را به خطر می‌اندازد و هر لحظه می‌تواند با خطر مرگ‌ مواجه شود. آتش‌نشانان در اوج ایثار و فداکاری، وقتی حادثه‌ای رخ می‌‌دهد به نجات مصدومان فکر می‌کنند و تمام تلاش‌شان این است که جان و اموال مردم را نجات دهند و بتوانند کمک مؤثری برای حفاظت از جان و مال مردم باشند.

** حوادث شهری مرتبط با آتش‌نشانی افزایش پیدا کرده است
عضو شورای شهر تهران در مورد آتش‌نشانی در شهر تهران گفت: با توجه به وضعیتی که در شهر تهران وجود دارد، مرتباً شاهد حوادث مختلفی هستیم. طبق آمار در سال 96، حدود 27000 حادثه و حریق داشتیم که رشد آن نسبت به سال قبل از آن، 8.6 درصد بوده است. حوادث غیرحریق مثل تصادف، نشت مایعات، حوادث گودبرداری و... حدود 11700 مورد بوده که نسبت به سال قبل، 14 درصد رشد دارد. بنابراین شغل آتش‌نشانی شغلی است که هر روز در حال فعالیت و خدمات‌رسانی است، پس باید حتماً تسهیلات ویژه‌ای برای آن در نظر گرفته شود.

** همه مشاغل سخت باید از تسهیلات ویژه‌ای برخوردار شوند
وی در مورد بحث بازنشستگی آتش‌نشان‌های تهرانی گفت: خوشبختانه مجلس مصوبه خیلی خوبی داشته و بر اساس آن، همه مشاغل سخت باید از تسهیلات ویژه‌ای برخوردار شوند. در شهرداری تهران و سازمان آتش‌نشانی این مصوبه اجرایی نشده است، به این دلیل ‌که صندوق بازنشستگی آتش‌نشانان، صندوق بازنشستگی شهرداری است و در آن صندوق، این ساز و کار لازم اتخاذ نشده است. این مسئله را دنبال می‌کنیم و سعی می‌کنیم تمهید لازم را برای آن داشته باشیم.
نوری در مورد برنامه شورای شهر برای حل مسائل آتش‌نشان‌ها گفت: امروز به همراه اعضای کمیسیون، جلسه‌ای با مدیرعامل آتش‌نشانی داشتیم و به این نتیجه رسیدیم که باید به‌دنبال بسته‌هایی باشیم که بتواند مسائل رفاهی آتش‌نشان‌ها را ببیند. از سازمان آتش‌نشانی و معاونت خدمات شهری شهرداری تهران خواستم لایحه‌ای را تهیه کنند و آن را به شورا ارائه دهند تا هم آتش‌نشان‌ها از امتیاز سخت‌کاری و بازنشستگی پیش از موعد برخوردار شوند و هم رفاهیات دیگری برای آن‌ها فراهم شود تا در قبال این شغل سخت و پرمخاطره کمکی برای آن‌ها باشد.

** لایحه باید از سوی سازمان آتش‌نشانی و معاونت خدمات شهری تهیه شود
وی افزود: آتش‌نشانان از نظر سلامت روان دچار آسیب‌هایی می‌شوند، همچنین خانواده آنان نیز دچار مشکلاتی می‌شوند، چون این شغل به‌گونه‌ای است که همواره خانواده نگران است و آتش‌نشان همیشه در شرایط اضطراب و استرسی به‌سر می‌برد که می‌تواند خانواده و خود را به خطر اندازد. به جد خواستیم که لایحه آماده شود. امیدوارم که در اسرع وقت لایحه را آماده کنند و پیگیر هستم و در قالب کمیسیون سلامت و محیط زیست این بحث را دنبال می‌کنیم که در دوره شورای پنجم خدمات ارزنده‌ای برای آتش‌نشانان فداکار ارائه کنیم.
عضو شورای شهر در مورد زمان آماده شدن این لایحه و به نتیجه رسیدن آن گفت: چون خواسته‌ایم لایحه را خود سازمان آتش‌نشانی و معاونت خدمات شهری تهیه کنند، به خود آن‌ها مرتبط است که چه زمانی آماده شود. موضوعاتی که به‌صورت لایحه از سوی شهرداری می‌‌آید، چون ابعاد مختلف قضیه در آن لحاظ می‌شود و مجری شرایط خود را می‌سنجد و بر اساس آن، لایحه را تعیین می‌کند، وقتی در شورای شهر تصویب می‌شود، شهرداری به‌عنوان دستگاه مجری برای اجرا دچار مشکل نیست. به همین دلیل پیشنهاد دادیم لایحه تهیه شود تا بتوانیم هر چه زودتر در کمیسیون بررسی کنیم و آن را در شورا مطرح کنیم.

** ایمنی پایتخت از قدیم‌الایام از مهم‌ترین چالش‌های شهر بوده است
مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران هم در گفت‌و‌گو با ایرناپلاس در مورد روز آتش‌نشان گفت: وضعیت آتش‌نشان‌های شهر تهران از مهم‌ترین مسائلی است که باید پیگیری شود. مسئله ایمنی پایتخت از قدیم‌الایام از مهم‌ترین چالش‌های شهر بوده است. سازمان آتش‌نشانی حدود 90 سال قدمت دارد و همزاد با شهرداری تهران است. میزان توجه به آتش‌نشان‌ها به‌عنوان اصلی‌ترین عامل تضمین‌کننده ایمنی و امنیت در شهر، شرط لازم برای افزایش میزان رتبه شهر در ایمنی و امنیت است و شهروندان از این حیث می‌توانند احساس امنیت بیشتری کنند.
وی افزود: باید به این نکته توجه کنیم که اگرچه ساختمان‌های جدیدالاحداث با لحاظ استانداردهای آتش‌نشانی می‌توانند پروانه بگیرند، متأسفانه ساختمان‌های قدیمی شهر تهران از چنین ضوابطی برخوردار نیست. به همین دلیل، بسیار مهم است که هم به نوسازی تجهیزات و ناوگان آتش‌نشانی و هم به مسائل معیشتی و مدیریت منابع انسانی آتش‌نشان‌ها توجه ویژه داشته باشیم.

** ناوگان آتش‌نشانی در حال نوسازی است
عضو شورای شهر تهران در مورد نوسازی تجهیزات آتش‌نشانی گفت: خوشبختانه در حوزه نوسازی ناوگان کارهای خوبی انجام شده است و امروز نیز شاهد این بودیم که در مراسمی از هفت بالابر مدرن به مناسبت روز آتش‌نشان رونمایی شد؛ بالابرهایی که امکان اطفای حریق در ساختمان‌های بلندمرتبه را دارند. چهار دستگاه از این بالابرها 64 متری و بقیه 56 متری هستند. از این حیث، با توجه به از بین رفتن چند بالابر در پلاسکو تحول بسیار خوبی محسوب می‌شود. همچنین بحث نوسازی خودروهای آتش‌نشانی در دستور کار است و دنبال می‌شود.

** باید تلاش کنیم بازنشستگی آتش‌نشان‌ها را با بیمه تأمین اجتماعی همسان‌سازی کنیم
فراهانی در مورد مسائل معیشتی و بازنشستگی آتش‌نشان‌ها گفت: در حوزه مسائل معیشتی و این بحث که آتش‌نشانی از مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب شود، در حال حاضر مجلس توافق کرده که با همین بیمه فعلی، زمان بازنشستگی پنج سال کاهش پیدا ‌کند و در مورد بیمه‌های تأمین اجتماعی این عدد به 10 سال می‌رسد. اما هرچند انتظارات اعضای شورا برآورده نشده، گام مهمی است و باید در گام بعدی تلاش کنیم که بین بیمه شهرداری و تأمین اجتماعی همسان‌سازی کنیم و بتوانیم پنج سال را به همان 10 سال مورد نظر برسانیم.
وی در مورد پیگیری این مسئله گفت: امروز آخرین خبری که در این مورد گرفتم این بود که مجلس با همین بیمه با پنج سال تعجیل موافقت کرده اما مشاغل سخت و زیان‌آور با 10 سال معافیت در زمان بازنشستگی روبه‌رو هستند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین