|
|
امروز: جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۱
کد خبر: ۲۳۱۶۳۲
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰
طلسم جادویی متعلق به مصر باستان در نهایت رمزگشایی شده و بخشی از رموز آن آشکار گردید. این طلسم جادویی بر روی یک پاپیروس نقش بسته است.
 طلسم جادویی متعلق به مصر باستان در نهایت رمزگشایی شده و بخشی از رموز آن آشکار گردید. این طلسم جادویی بر روی یک پاپیروس نقش بسته است.

بر روی این پاپیروس دو موجود شبیه به پرنده را مشاهده می کنیم. از سویی طلسم جادویی یاد شده در واقع شامل اورادی می شود که به زبان کوپتیک به نگارش درآمده است. این زبان از زبان های مصری قدیم است که از الفبای یونانی بهره می برد.


نوشتارهای کوپتیکی را در اطراف شمایل موجود در این پاپیروس می توان مشاهده کرد. کارشناسان شک نداشتند که این پاپیروس در واقع یک طلسم جادویی است، اما رمز و راز آن را کشف نکرده بودند. در این پاپیروس دو موجودی که به پرنده شبیه هستند با استفاده از خطوطی به هم وصل شده اند. آنالیز این تصاویر و نوشتارها در نهایت کارشناسان را به یک نتیجه رساند؛ اینکه این طلسم جادویی در واقع طلسمی برای حل چالش های عشقی است.

این طلسم جادویی متعلق به هزار و ۳۰۰ سال پیش است، یعنی زمانیکه آیین مسیحیت در مصر بشدت در حال گسترش بود. بر روی این طلسم جادویی شاهد هستیم که پرنده سمت چپ قصد دارد منقار خود را در منقار پرنده سمت راست فرو کند. از سویی مشاهده می کنیم که میخی در سر پرنده سمت راست فرو رفته است. هر دو این موجودات پرنده مانند توسط دستانی کشیده شده محاصره شده اند.

این دو پرنده به هم وصل شده اند و احتمالا وسیله ای که آنها با آن به هم متصل شده اند یک زنجیر و یا یک تکه پارچه باشد. موجود سمت راست دو گوش و یا شاید بتوان گفت دو شاخ دارد. بدن آنها در قمست جلو پوشیده از چیزی شبیه به پر و یا فلس است. اینکه این دو پرنده از لحاظ اندام با یکدیگر فرق دارند به معنای تفاوت جنسیتی بین مرد و زن است.

به نظر می رسد پرنده سمت راست نماد جنس مونث و سمت چپ سمبل جنس مذکر باشد. اطراف این شمایل همان طور که گفته شد توسط نوشته های کوپتیکی محاصره شده است. بخش زیادی از نوشتار پاک شده و آنچه باقی مانده چندان مفهوم نیست. ترجمه این نوشتار به این صورت است؛ "من تو را صدا می زنم ای خدای بنی اسرائیل”.

چند جمله دیگر نیز رمز گشایی شده از جمله اینکه؛” تو ذوب خواهی شد” و نیز "همه فرزندان آدم”. در اینجا منظور از آدم، حضرت آدم است که به همراه همسرش حوا در باغ عدن زندگی می کرد، و در نهایت از بهشت اخراج شد. در این پاپیروس همچنین اشاره ای به نام آهیتوفل شده است، فردی که به حضرت داوود خیانت کرد.

طلسم جادویی به چه کاری می آمد؟
این پاپیروس بخشی از یک متن بزرگتر بوده و یا شاید هم بخشی از یک جزوه بوده که توسط جادوگران آن عصر مورد استفاده قرار می گرفته است. به یقین تصویر موجود بر روی این پاپیروس می توانسته مشتریان طلسم جادویی را تحت تاثیر قرار دهد و در واقع آنها مسحور طراحی عجیب بر روی این طلسم جادویی می شدند.

ناقص بودن این پاپیروس باعث شده است تا نتوان با قطعیت در خصوص استفاده واقعی این طلسم جاویی نظر داد. اما محتمل ترین تحلیل حال حاضر تاکید دارد که این طلسم جادویی دارای کاربردهایی در زمینه عشق و ازدواج بوده است.

در چنین زمینه هایی و یا در شرایطی که مثلث های عشقی شکل می گیرد، آدمها برای رسیدن به اهدافشان رو به سوی جادو می آوردند. به هر حال از این طلسم جادویی استفاده می شده تا بتوان دیگران را به شکل نامحسوس کنترل کرد.

از نظر کارشناسان، در مصر آن زمان، موارد عدیده ای وجود داشته که در آن مخالفت های خانوادگی مانع از رسیدن عشاق به یکدیگر شده و آنها نیز از طریق طلسم های جادویی از این دست سعی در رفع مشکل داشته اند.

منشا اسرار آمیز طلسم جادویی
پاپیروس طلسم جادویی در حال حاضر در دانشگاه ماکواری در سیدنی استرالیا قرار دارد، اما هیچ کس نمی داند که این پاپیروس چطور سر از این دانشگاه درآورده است و از سویی هیچ سابقه ای در خصوص خرید این پاپیروس و یا اهدا آن وجود ندارد.

دانشگاه یاد شده مجموعه عظیمی از پاپیروس ها را جمع آوری کرده است که یا آنها را خریداری نموده و یا به دانشگاه اهدا شده اند. تعداد پاپیروس های این دانشگاه شامل ۹۰۰ پاپیروس ارزشمند می شود.

به هر حال این دانشگاه تا سال ۲۰۰۷ مبادرت به خرید پاپیروس می کرده است، اما از آن زمان خرید و یا قبول پاپیروس های اهدایی را متوقف کرده است. با این وجود هیچ سابقه ای از اینکه پاپیروس طلسم جادویی چگونه به این دانشگاه ورود کرده، وجود ندارد.

کارشناسان معتقدند انتشار این پاپیروس ها باعث تحریک مهاجمان مقابر می شود تا دست به غارت باقی مانده آثار موجود در مقابر به منظور کسب در آمد بزنند و لذا بسیاری از پاپیروس های این دانشگاه هنوز منتشر نشده اند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین