|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۶
کد خبر: ۲۳۱۵۹۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۱
جولیان آسانژ بنیانگذار سایت افشاگر ویکی لیکس که طی شش سال گذشته در سفارت اکوادور در لندن به سر می‌برد، روز پنجشنبه به دلیل عدم دسترسی به اینترنت از مقام سردبیری این سایت کناره‌گیری کرد.
 جولیان آسانژ بنیانگذار سایت افشاگر ویکی لیکس که طی شش سال گذشته در سفارت اکوادور در لندن به سر می‌برد، روز پنجشنبه به دلیل عدم دسترسی به اینترنت از مقام سردبیری این سایت کناره‌گیری کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از نشریه تایمز چاپ لندن، تیم ویکی لیکس می‌گویند که نبود تماس با آسانژ ادامه کار با او را دشوار کرده بود؛ بااین‌حال او همچنان به‌عنوان ناشر اصلی این سایت باقی می‌ماند.

سفارت اکوادور فروردین گذشته پس از انتشار توئیت آسانژ درباره آنچه وی جنگ تبلیغاتی دولت انگلیس علیه روسیه در حادثه سالزبری خوانده بود، اینترنت وی را متوقف کرد. آسانژ در توئیت خود گفته بود که شواهد کافی برای متهم کردن روسیه در این حادثه وجود ندارد و اقدام لندن عجولانه است.

دولت لندن ادعا می‌کند که روسیه در عملیاتی مخفیانه‌ای سرگئی اسکریپال جاسوس پیشین مسکو را با استفاده از گاز نوویچوک در شهر سالزبری این کشور مسموم کرده است. مسکو اما هرگونه دخالت در این حادثه را رد و انگلیس را به تخریب عامدانه روابط دو کشور متهم کرده است.
نخست‌وزیر انگلیس به‌تازگی گفت که دو مامور اطلاعات ارتش روسیه موسوم به 'جی.آر.یو'، در این حادثه دست داشته‌ و رئیس‌جمهوری این کشور را مسئول مستقیم این حادثه خوانده است.
آسانژ پیشتر نیز با انتشار توییتی در حمایت از استقلال کاتالونیا از کشور اسپانیا خشم مقام‌های مادرید را برانگیخته بود.
سفارت اکوادور فروردین گذشته پس از قطع اینترنت آسانژ در بیانیه‌ای گفته بود که او تعهد کتبی خود در دی‌ماه سال گذشته مبنی بر عدم انتشار پیام‌هایی که ممکن است مصداق دخالت در امور سایر کشورها تلقی شود را نقض کرده است.
ویکی لیکس با انتشار بیانیه‌ای ضمن اشاره به شرایط ویژه آسانژ در سفارت اکوادور اعلام کرد که کریستین هرافنسون به‌عنوان سردبیر این سایت انتخاب‌شده است.
بر اساس گزارش‌ها، هرافنسون 56 ساله اهل ایسلند است و سابقه کار خبرنگاری دارد. او پیشتر سخنگو و مسئول پروژه‌های حقوقی ویکی لیکس بوده است.
او پس از انتخاب به این سمت، تصمیم سفارت اکوادور برای قطع ارتباط اینترنت آسانژ را محکوم کرد و گفت: بایستی منتظر ماند و دید که این تغییر سمت دائمی است یا خیر.
آسانژ که از سوی دستگاه قضایی سوئد به آزار جنسی متهم است از سال 2012 در سفارت اکوادور در لندن زندگی می‌کند و توانسته است تابعیت این کشور را به دست آورد.
دولت آمریکا خواستار استرداد وی از لندن است و جرم او را افشای اسناد سری دولت ایالات متحده می‌داند اما اکوادور همچنان به حفاظت از او ادامه می‌دهد و آسانژ به مدت 6 سال نتوانسته است از سفارت این کشور خارج شود.
روزنامه گاردین به‌تازگی ادعا کرد که دیپلمات‌های روس سال گذشته در گفت‌وگو با نزدیکان آسانژ درباره راه‌های فراری دادن وی به روسیه رایزنی کرده‌اند.
بر اساس این گزارش، قرار بوده است که سفارت اکوادور طی عملیاتی آسانژ را از طریق خودروی دیپلماتیک به سفارت روسیه منتقل کند تا ازآنجا مقدمه اعزام وی به مسکو پیگیری شود. بااین‌حال مخالفت لندن با درخواست اکوادور برای اعطای وضعیت دیپلماتیک به آسانژ، طرح را با شکست روبه رو می‌کند.
بااین‌حال سفارت روسیه در لندن ادعای گاردین را تکذیب کرده و گفته است: اعضای این سفارتخانه درباره پایان دادن به اقامت آسانژ در سفارت اکوادور با هیچ‌کس گفت‌وگو نکرده‌اند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین