|
|
امروز: جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۷:۴۸
کد خبر: ۲۳۱۴۶۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۷
رئیس‌جمهور در نشست خبری در نیویورک گفت: آمریکا اشتباه کرده و یا به این توافق برمی‌گردد و یا به اشتباه خود ادامه خواهد داد، آمریکا دیر یا زود روزی بازخواهد گشت.
 رئیس‌جمهور در نشست خبری در نیویورک گفت: آمریکا اشتباه کرده و یا به این توافق برمی‌گردد و یا به اشتباه خود ادامه خواهد داد، آمریکا دیر یا زود روزی بازخواهد گشت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی «تدبیر و امید»؛حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در پایان برنامه‌های حضور خود در نیویورک در نشست خبری با اشاره به خروج آمریکا از برجام گفت:‌ این خروج یک خروج غیرقانونی بود و ما در مجمع عمومی سازمان ملل شاهد بودیم که اکثریت قاطع رهبران کشورها در ملاقات‌ها و سخنرانی‌هایشان از برجام به عنوان یک دستاورد دیپلماسی حمایت کردند.

وی افزود: این حمایت به معنای این است که آمریکا در این اقدام نتها مانده است، خروج آمریکا از برجام مورد موافقت و تایید کشورهای جهان نیست و به جز چند کشور همه آنها این اقدام آمریکا را اشتباه سیاسی قلمداد می‌کنند.

* جلسه شورای امنیت نشان داد آمریکا تنهاست

رئیس‌جمهور با اشاره به موضوع جلسه امروز شورای امنیت گفت: این جلسه قرار بود ابتدا راجع به ایران باشد و بعد ظاهرا با مخالفت اعضای شورای امنیت مواجه شدند، ناچار شدند رفتارهایشان را پس بگیرند و راجع به عدم اشاعه بحث گذاشتند. در این جلسه هم روشن شد که آمریکا تنهاست. همه کشورهای که صحبت کردند از برجام حمایت کردند حالا چه با لحن مستقیم و یا غیرمستقیم اقدام آمریکا را نادرست قلمداد کردند.

* آمریکا دیر یا زود روزی به برجام بازخواهد گشت

به گزارش تسنیم،  روحانی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاران،  درخصوص برجام گفت:‌  در توافق هسته‌ای چیزی به نام موشک وجود ندارد،‌ از ابتدا موضوع روشن بود که راجع به چه چیزی بحث کردیم. اگر کسی می‌خواهد تعهداتش را زیر پا بگذارد،‌ دیگر بهانه‌جویی نمی‌خواهد،‌ زیر پا بگذارد. توافق هسته‌ای و قطعنامه 2231 کاملا روشن است و بنابراین آنچه وجود دارد این است که آمریکا اشتباه کرده و یا به این توافق برمی‌گردد دیرو یا زود و یا به اشتباه خود ادامه خواهد داد، آمریکا دیر یا زود روزی بازخواهد گشت. نمی‌تواند این روند را ادامه بدهد،  این اقدام آمریکا به نفع ملت ایران نیست، به نفع ملت آمریکا نیست، کاری که انجام نداده نه به نفع اروپا و نه به نفع دیگران نیست.

رئیس‌جمهور تصریح کرد:‌ بنابراین همه شما از جمله خبرنگاران و نخبگان همه باید تلاش کنند فردی که خطایی را مرتکب شده به او کمک کنید تا از خطار بازگشته و در نقطه درست قرار گیرد.

روحانی درخصوص زندانیان آمریکایی در ایران نیز گفت:‌ همه تلاش کنیم از نظر انسانی به فردی که در زندان است کمک کنیم. دولت ایران به سهم خود این کار را انجام می‌دهد، برای تسهیل ملاقات‌ها و تسهیل اطلاعات. اما اصل محاکمه و حکم در اختیار دستگاه دیگری است و آن دستگاه قوه قضاییه است و در همه کشورها اینگونه است. اگر یک ایرانی در آمریکا زندان است و ما سوال کنیم می‌گویند که دادگاه آمریکایی زندانی کرده است و ما می‌توانیم تسهیلاتی را فراهم کنیم. بنابراین سخن شما در این باره به من به عنوان رئیس دستگاه اجرایی کشور می‌تواند از نظر وظیفه انسانی باشد که ما هم تلاش می‌کنیم که وزارت خارجه این کار را انجام می‌دهد و این اسم‌هایی که شما آوردید توانستند مرخصی بروند و این همان تسهیلاتی است که عرض کردم انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر درباره زندانی‌های اتباع ما در آمریکا نیز وضع همینگونه است، ما هیچگاه در این زمینه مخالفت‌هایی نکردیم که دولت‌ها برای این کار مذاکراتی داشته باشند تا به راه‌حل‌هایی دست یابند.

* تحریم‌های نوامبر در سپتامبر صورت گرفت؛ چیز جدیدی برای تحریم وجود ندارد

رئیس‌جمهور درباره تحریم‌های ماه نوامبر نیز گفت: هیچ تحریمی نیست که آمریکا بخواهد بعداً انجام دهد، همه کارها را قبلا انجام دادند،‌ آنها در این زمینه بیش‌فعال بودند که دنبال تحریم‌ها بودند و آنچه در نوامبر قرار بود صورت گیرد در سپتامبر صورت گرفته،‌ بنابراین  هیچ چیز جدیدی برای نوامبر وجود ندارد و کاملا یک بحث روانی است و آمریکا می‌خواهد فشار بیشتری بیاورد.

به گفته وی آمریکا می‌خواهد برای فروش نفت برای روابط بانکی و تجاری فشار بیاورد و همه کارها را انجام داده و انجام می‌دهد و هیچ چیزی را باقی نگذاشته که بخواهد در ماه نوامبر انجام دهد.

رئیس‌جمهور اظهار داشت:‌ اینکه ما با بقیه شرکا می‌توانیم چکار کنیم می‌دانید که ما تصمیم‌مان بر این است با بقیه کشورها کار کنیم. به نظر من برای هر کشوری که بتواند تحریم آمریکا را زیر پا بگذارد یک افتخار بزرگ است. برای اینکه این تحریم آمریکا یک تحریم غیرقانونی و ضد قطعنامه شورای امنیت است و بنابراین طبق وظیفه همه کشورهای دنیا باید تلاش کنند تا این اقدام غیرقانونی آمریکا منجر به شکست شود.

روحانی با بیان اینکه با دوستان‌مان از جمله اتحادیه اروپا در این زمینه در تماس هستیم، گفت:‌ ما با اروپا در تماس هستیم تا کانال‌هایی را پیدا کنیم ضمن اینکه اقدامات اقتصادی خود را انجام می‌دهیم حمایت لازم را از شرکت‌هایی کنیم که با ایران مشغول فعالیت هستند. ما فعلاً در برجام باقی مانده‌ایم و به همه تعهداتی که داشته‌ایم پایبند بوده‌ایم و تا زمانی که ماندن ما در برجام به نفع منافع ملی ما باشد در برجام خواهیم ماند و هر زمانی که ببینیم همه منافع ما تضمین نمی‌شود راهکارهایی در خود برجام پیش‌بینی شده و از همان‌ها آغاز خواهیم کرد.

به گزارش تسنیم، خبرنگار بی‌بی‌سی در ادامه از روحانی سوال کرد که دولت انگلیس گفته است دوتابعیتی‌ها به ایران نروند، آیا راهکاری ندارید برای اینکه دوتابعیتی‌ها از سفر به ایران نترسند که روحانی در پاسخ به وی اظهار داشت:‌ حرف شما نادرست است اگر افرادی که دو تابعیتی هستند برای ورود به ایران نگرانی داشته باشند دو تابعیتی بودن جرم نیست ما از نظر حقوقی دو تابعیتی را قبول نداریم اما اگر کسی دو تابعیتی باشد جرمی مرتکب نشده که بخواهد دستگیر و در دادگاهی محاکمه شود چنین چیزی وجود ندارد.  این یک تبلیغات بی‌اساس است. فردی ممکن است وارد یک کشوری شود و به دلایلی دستگیر شود این ربطی به تابعیت او ندارد. بنابراین اگر فردی دستگیر شده این موضوع ارتباط با تابعیت او ندارد بلکه باید ببینیم پرونده‌ او چه چیزی است و چه اقدامی انجام داده، اقدامش خلاف قانون و مجرمانه بوده که البته که به آن رسیدگی شده است.

روحانی درخصوص نشست 1+4 و اینکه آیا انتظارات ایران از این نشست‌ها برآورده شده است؟ گفت:‌ در نیویورک با طرف‌هایمان نشست گذاشته شد،‌ این نشست منتهی به یک بیانیه شد. این بیانیه علاوه بر تأکید کشورها برای حفظ برجام در واقع برنامه‌ها و ا قدامات عملی برخی از آنها را در این بیانیه ذکر کرده بود که باید عملی شود من جمله شیوه ارتباط مالی بین این کشورها و ایران که در این بیانیه تصریح شده است. بنابراین این بیانیه یک قدم پیشرفت بسیار خوب در زمینه همکاری‌های ایران با پنج کشور در زمینه حفظ برجام بوده اما توقعات ما خیلی بیشتر از این است و این توقعات در جلسات با طرف ما یعنی پنج کشور دیگر مطرح شده و آنها کاملاً از نظرات ما آگاه هستند.

روحانی درخصوص آینده منطقه و اظهارات شب گذشته پمپئو وزیر خارجه آمریکا گفت:‌ فردی که اشاره کردید تازه وزیر شده و قبلا در سمت‌های دیپلماتیک نبوده و حرف‌های او درچارچوب منطقی نمی‌گنجد. اینکه در عراق و یا کشور دیگری حادثه‌ای رخ بدهد چه ربطی به ایران دارد؟ بله ما در تمام دنیا طرفدارانی داریم  و طرفداران ما هستند اما ما مسئول علاقه و اعمال او نیستیم و این حرف نادرست غیرحقوقی و غیرسیاسی است. بله اگر دستوری به گروهی داده شود مسئولیت دارد اما در منطقه اکثریت مردم منطقه به ایران و فرهنگ ایران علاقه‌‌مند هستند و اینکه گروه سیاسی که فعالیت‌های آزادی‌بخش انجام می‌دهند اعمالشان به خودشان مربوط است، مستقل هستند  و در چارچوب منافع کشور خودشان انجام می‌دهند.

* آمریکا برای چه به عراق رفت که حالا برای ماندن مشکل دارد؟

وی اضافه کرد: آمریکا برای چه به عراق رفت که حالا برای ماندن مشکل دارد؟ وزیر خارجه‌اش باید به این سوال پاسخ دهد. اصلا مایل هستیم همه‌پرسی در عراق بگذارید که چند درصد مردم عراق مایل به ماندن آمریکا هستند؟ از سوی دیگر رئیس‌جمهور شما آقای ترامپ بارها گفته کار ما بی‌خاصیت بوده در منطقه. رئیس‌جمهور شما اعتراف کرده آمریکا از تروریست‌ها حمایت  کرده و با پول انها را بوجود آورده‌اند.  آمریکا باید یک بار دیگر برای حضورش در منطقه تجدید نظر کند و در خلیج فارس، دریای عمان، افغانستان  و سایر جاهایی که می‌خواهد حضور داشته باشه باید حضورشان به تایید دولت‌های قانونی آن کشور برسد. دولت سوریه حضور آمریکا در کشورش را محکوم کرده است. بنابراین حضور آمریکا در این کشور غیرقانونی است.

* قصد جنگ با نیروهای آمریکایی در منطقه را نداریم

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد:‌ ما قصد جنگ با نیروهای آمریکایی در هیچ کجای منطقه را نداریم و ما نمی‌خواهیم تنش را با آمریکا بالا ببریم، هیچکدام. اما از آمریکا می‌خواهیم که به قانون و حاکمیت ملی کشورها احترام بگذارد.

به گزارش تسنیم، روحانی درباره دیدارش با نخست‌وزیر ایتالیا و دعوت از رئیس‌جمهوری اسلامی ایران برای حضور در این کشور گفت: بله، ساعاتی پیش با نخست‌وزیر ایتالیا دیدار داشتم و درباره روابط دوجانبه گفت‌وگو کردیم. ارتباط ما با ایتالیا هم از نظر سیاسی و هم اقتصادی تاکنون خوب بوده است و نخست‌وزیر ایتالیا نیز حمایت خود را از برجام اعلام کرد. ما همچنین گفت‌وگوی مفصلی درباره شیوه‌های همکاری‌ها و اینکه چگونه کارها را ادامه دهیم، داشتیم.

وی افزود: از مجموع این دیدارها من تفاوت خاصی در نظرات سران کشورهای اروپایی که داشتم، ندیدم. همه کشورها درباره برجام و خروج آمریکا از آن نظر واحدی دارند. همه انها از برجام حمایت می‌کنند.

* به ما بگویید آنهایی که با داعش مبارزه می‌کنند تروریست هستند یا داعش تروریست است؟

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوال دیگری درباره حمایت ایران از حماس و حزب‌الله لبنان و اینکه آیا این مسئله منجر به منزوی و تنها شدن ایران نخواهد شد؟ اظهار داشت: ما تنها نیستیم، آمریکاست که تنهاست. در مجمع عمومی سازمان ملل تنها بود و امروز در شورای امنیت هم تنها بود. همه با او مخالفت دارند و از برجام حمایت می‌کنند. ضمن اینکه کاری که آمریکا انجام داده نادرست است و این آمریکا بوده که از تعهد خود خارج شده است. ما در منطقه خاورمیانه حضور داریم چراکه اهل آنجا هستیم ولی آمریکاست که در این منطقه غریبه است و از راه‌های دوری آمده و با مشکلات زیادی در این منطقه مواجه شده است. روابط دوستانه و نزدیکی داریم بنابراین مشکل در این منطقه مشکل آمریکاست.

روحانی در ادامه خطاب به خبرنگار سوال‌کننده گفت:‌ درباره اینکه ایران از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند من منظور شما را متوجه نشدم آیا گروه‌هایی که با داعش مبارزه می‌کنند و تمامی جهان اتفاق‌نظر دارند که این گروه، یعنی داعش تروریست است تروریست است؟ چطور گروهی که با این تروریست‌ها مبارزه می‌کند نیز تروریست خوانده می‌شود. بالاخره به ما بگویید آنهایی که با داعش مبارزه می‌کنند تروریست هستند یا داعش تروریست است؟ هر دو که نمی‌توانند تروریست باشند.

وی اضافه کرد: حزب‌الله همان گروهی است که با داعش می‌جنگد و آنان را از لبنان خارج کرده و مردمش از این اتفاق راضی هستند. در سوریه نیز حزب‌الله در کنار مردم این کشور قرار گرفته و داعش را از 90 و چند درصد خاک سوریه خارج کرده و تنها کسانی به تروریست‌ها کمک می‌کنند که با آنان متحد هستند. ترامپ هم در مبارزه‌های انتخاباتی خود و هم بعد از آن گفته بود که گروه‌های تروریستی را خود دولت آمریکا ایجاد کرده است. حالا این وسط ما باید حرف چه کسی را قبول کنیم؟ حتما رئیس‌جمهوری آمریکا اطلاعاتی داشته که چنین سخنی به زبان رانده است.

وی در پاسخ به سوالی با موضوع مسائل اقتصاد ایران و این که تحریم‌ها سخت و شکننده است و همچنین مسئله قیمت دلار در ایران خاطرنشان کرد: معیار ذهنی برخی در داخل و خارج کشور آن است که به ارز برای مصارف خاصی عده خاصی خریداری می‌کنند این نمی‌تواند معیار اقتصاد کشور باشد. تمامی خرید و فروش ارز کمتر از یک درصد کل اقتصاد است. نرخ ارز برای زندگی و کالاهای اساسی مردم مشخص است.

روحانی در پاسخ به این سوال که روابط ایران و آمریکا چگونه است و آیا ملاقات وزیر خارجه ایران با همتای آمریکایی خود صورت می‌گیرد، افزود: این دو نفر با هم در سال گذشته صحبت کردند، ما مشکلی نداریم در صورتی که آنان به تعهدات خود بازگردند. در برجام کارشناسان ایرانی و آمریکایی با یکدیگر گفت‌وگو می‌کردند.

رئیس‌جمهور کشورمان درباره حضور ایران در سوریه و همچنین اقدامات تروریست‌ها در این کشور گفت: حضور ما در سوریه به دعوت دولت این کشور بوده و مشاورین نظامی ما حضور دارند و هدف ما مبارزه با تروریسم بوده که در این زمینه موفقیت‌های خوبی به دست آوردیم و قدرت اصلی تروریست‌ها در سوریه از بین رفته است.

وی خاطر نشان کرد: در موضوع ادلب مسئله این است که تروریست‌ها در میان مردم‌اند و تلاش ما این است آنها را از مردم جدا کنیم. سعی ما این است در مبارزه با آنها مردم صدمه نبینند که این مسئله در نشست سه جانبه تهران نیز مورد بررسی و گفت‌وگو قرار گرفت به هرحال ما به راه‌حلی در راستای جدا کردن تروریست‌ها از مردم رسیدیم که در حال اجرا است، امیدواریم در ادلب به گونه‌ای عمل شود که مردم صدمه نبینند.

روحانی در پاسخ به پرسشی درباره مسئله فلسطین و کمک ایران برای رسیدن فلسطینی‌ها به آرمان‌های خود تصریح کرد: موضوع فلسطین موضوع پیچیده‌ای در منطقه ما است اگر 70 سال پیش فلسطین به دست صهیونیست‌ها اشغال نمی‌شد ما منطقه و شرایط دیگری داشتیم و بیشتر ناامنی‌ها در منطقه ما متاثر از اشغال و دخالت در امور کشورهاست.اقدامات آمریکا به گونه‌ای است که انسان را به فکر نژادپرستی می‌اندازد. این مسائل در زمینه ویزا و برخورد با مسلمانان و فلسطینیان قابل مشاهده است.

وی تاکید کرد: خطای بزرگی که آمریکا انجام داد انتقال سفارت خود به بیت‌المقدس بود؛آمریکا برای نزدیکی و قرابت بیشتر با رژیم صهیونیستی یک و نیم میلیارد مسلمان را ناراحت کرد. ایران از ابتدا حامی فلسطین بوده و هست و هر ساله روزی به این نام وجود دارد که مردم ما راهپیمایی می‌کنند. همچنین مردم ما علاقمند به مردم فلسطین هستند.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست خبری درباره مسئله سوریه و حضور تروریست‌ها گفت: ما در سوریه هدف‌هایی داشتیم که یکی از اهداف مبارزه با تروریست بود که پیشرفت‌های خوبی در این زمینه به دست آوردیم. اکنون در مناطق کاهش تنش و آتش‌بس، نیروهای ترکیه، روسیه و ایران حضور دارند. همچنین حضور ما تا زمانی است که دولت سوریه از ما درخواست داشته باشد، امیدواریم هرچه سریعتر قانون اساسی سوریه تدوین و انتخابات در این کشور انجام شود. تحقق نیازمندی‌های مردم برای بازسازی و بازگشت آوارگان از اهداف اصلی است. درباره انتخابات هم بر مبنای انتخابات عده‌ای کاندید می شوند که از این دولت یا غیر از دولت، معارضین هر کس که رای آورد همان می‌شود دولت آینده سوریه.

رئیس جمهور کشورمان در پاسخ به پرسشی درباره این که ترامپ در شورای امنیت از کشورها خواست توجهی به قطعنامه 2231 نداشته باشند، گفت: جای شگفتی است کسی که امروز رئیس شورای امنیت است تقاضا کرده است که به قطعنامه 2231 این شورا که خود آمریکا هم به آن رای داده است، عمل نشود. امروز آمریکا می‌گوید اگر کسی به این قطعنامه عمل کند او را تنبیه و مجازات می‌کند. ما دو تشکر از شورای امنیت داریم، یکی درباره موضع خوبی که در رابطه با حادثه تروریستی در اهواز با اتفاق آرا گرفتند و دومی درباره جلسه امروز که همه اعضای شورای امنیت به غیر از آمریکا از برجام حمایت کردند. جلسه امروز شورای امنیت جالب توجه بود و بسیاری از رهبران کشورها با قاطعیت برجام را مورد حمایت خود قرار دادند.

روحانی تاکید کرد: اکثریت دولت‌های جهان از خروج آمریکا از برجام حمایت نکردند واین اولین انزوای آمریکا بود و همچنین حمایت همه از برجام در شورای امنیت در جلسه امروز این شورا دومین انزوای آمریکا بود.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد:‌ هدف آمریکا تضعیف برجام بود اما به هدفش نرسید و جلسه شورای امنیت به جلسه حمایت از برجام تبدیل شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین