|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۶
کد خبر: ۲۳۱۳۶۹
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۲
البته وزیر صنعت، معدن وتجارت صادرات گوجه فرنگی را ممنوع اعلام کرده است اما به گفته مسئولان صنایع غذایی باتوجه به اینکه ابتدای تابستان اوج برداشت گوجه‌فرنگی است که در آن زمان صادرات اوج گرفته، ممنوعیت صادرات دیر اعلام شده است.
در حالی که قیمت گوجه‌فرنگی و رب گوجه‌فرنگی در بازار افزایش یافته و در برخی میوه‌فروشی‌ها به کیلویی ۸۰۰۰ تومان هم رسیده و هر قوطی رب نیز ۱۶ هزار تومان فروخته می‌شود، آمار صادرات نشان می‌دهد که در پنج ماهه امسال بیش از ۸۷ درصد صادرات گوجه افزایش یافته که به گفته اتحادیه‌های صنفی عامل افزایش ۱۰۶ درصدی قیمت در بازار مصرف است.

 قیمت گوجه‌فرنگی و رب گوجه‌فرنگی در بازار مصرف طی هفته‌ها و ماه اخیر افزایش چند برابری نسبت به گذشته پیدا کرده است که به گفته اسدالله کارگر - رییس اتحادیه فروشندگان میوه - افزایش صادرات این محصول در کنار افزایش تقاضای داخلی آن از سوی کارخانه‌ها عامل گرانی آن بوده و این در حالی است که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی با وجود پیگیری‌های خبرنگار ایسنا در این زمینه پاسخگو نبودند.

براساس آمار رسمی منتشر شده طی پنج ماهه نخست امسال بالغ بر ۳۵۴ هزار تن گوجه‌فرنگی به ارزشی بالغ بر ۱۸۰ میلیون دلار به کشورهای مختلف صادر شده است که از نظر وزنی ۸۷.۳ درصد و از نظر ارزشی ۶۵.۸۲ درصد بیشتر از همین بازه زمانی در سال گذشته بوده است.

این افزایش صادرات که طبیعتا در پی افزایش چند برابری نرخ ارز اتفاق افتاده در حالی به ثبت رسیده است که قیمت گوجه‌فرنگی در بازار داخلی رو به افزایش بوده و به گفته کارخانه‌های تولیدکننده رب گوجه‌فرنگی این محصول نیز به دنبال گرانی گوجه‌فرنگی با افزایش قیمت مواجه شده است، چراکه گوجه‌فرنگی در سال گذشته و در همین بازه زمانی حداکثر کیلویی ۲۰۰۰ تومان قیمت داشت. حال آنکه قیمت آن در سطح شهر به کیلویی ۵۰۰۰ تا ۸۰۰۰ تومان رسیده است.

افزایش ۱۰۶ درصدی قیمت گوجه‌فرنگی

براساس آخرین آمار رسمی منتشر شده از سوی بانک مرکزی نیز هر کیلوگرم گوجه فرنگی به طور متوسط ۴۵۲۴ تومان در سطح شهر تهران در هفته منتهی به ۳۰ شهریورماه فروخته شده است که نسبت به هفته قبل ۱۵.۶ درصد نسبت به هفته مشابه ماه قبل ۴۲.۱ درصد و نسبت به هفته مشابه سال قبل ۱۰۶.۷ درصد گران‌تر شده است.

البته وزیر صنعت، معدن وتجارت صادرات گوجه فرنگی را ممنوع اعلام کرده است اما به گفته مسئولان صنایع غذایی باتوجه به اینکه ابتدای تابستان اوج برداشت گوجه‌فرنگی است که در آن زمان صادرات اوج گرفته، ممنوعیت صادرات دیر اعلام شده است.   

اما مشخص نیست که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به عنوان تامین‌کننده و تنظیم‌کننده بازار و مسئولان دستگاه‌های نظارتی مانند سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان چرا اقدامی در این زمینه انجام نمی‌دهند که هفته به هفته گوجه‌فرنگی نایاب‌تر می‌شود.

با وجود پیگیری‌های فراوان خبرنگار ایسنا از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی برای شنیدن علت اینکه چرا برنامه‌ریزی برای محدودیت صادرات و تامین و تنظیم بازار گوجه‌فرنگی در این وزارتخانه انجام نمی‌شود و اساسا از نظر این وزارتخانه دلیل گرانی گوجه‌فرنگی چیست، هیچ یک از مسئولان حاضر به پاسخگویی در این زمینه نشدند.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین